اجاره لاستیک خودرو

اجاره لاستیک خودرو برای دریافت معاینه فنی؛ پدیده‌ای دردناک در ایران!

گرانی لوازم یدکی و مصرفی خودرو در ایران کار را به جایی رسانده که برخی از مردم مجبور به اجاره لاستیک خودرو برای دریافت گواهی معاینه فنی شده‌اند!

معاینه فنی به مجموعه اقداماتی گفته اطلاق می‌گردد که برای تشخیص سلامت همه جانبه خودرو در برابر تصادفات احتمالی یا تست آلایندگی و کنترل آلودگی هوا لازم و ضروری است. طبق آخرین اخبار داخلی و اخبار خودرو اما وضعیت نابسامانی در رابطه با اخذ این مدرک در مراکز معاینه‌ فنی به گوش می‌رسد.

اجاره لاستیک خودرو برای دریافت معاینه فنی

در سال‌های قبل شنیده بودیم که برخی با استفاده از جعل اسناد اقدام به درست کردن برگه معاینه فنی می‌کنند و عده‌ای از صاحبان یا کارکنان مراکز معاینه فنی نیز با اخذ رشوه اقدام به صدور این مدرک برای خودروهای مختلف می‌کردند. پس از مدتی با محدود شدن زمینه‌های انجام چنین اعمالی، عده‌ای از رانندگان برای دریافت معاینه فنی و بهبود شاخص‌های آلایندگی خودرو خود در هنگام معاینه فنی اقدام به اجاره کاتالیست می‌کردند. این مشکل با ثبت کد اختصاصی کاتالیست‌ها در مراکز معاینه فنی، شناسایی و سپس جلوی آن گرفته شد.

دریافت معاینه فنی

اما به‌تازگی یک مشکل جدید در مراکز معاینه فنی مختلف گزارش شده است که نشان از وضعیت دردناک و آشفته کشورمان دارد. طبق گزارش‌های اخیر، برخی از مردم در ازای پرداخت مبلغ مشخصی به برخی تعمیرگاه‌ها و آپاراتی‌ها، لاستیک‌های سالم با درصد عاج استاندارد را به‌منظور اخذ معاینه فنی کرایه می‌کنند و پس از دریافت برگه مذکور دوباره تایرهای فرسوده خود را روی خودرو استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال در یکی از آگهی‌های ثبت شده در سایت دیوار، اجاره ۴ حلقه لاستیک خودرو برای چند ساعت حدود ۲.۵ میلیون تومان تعیین شده که البته در رابطه با خودروهای سواری مرسوم، این قیمت پایین‌تر است.

در نهایت می‌توان علل اصلی این اتفاقات را مشکلات اقتصادی فعلی دانست که مانع از تعویض لاستیک خودرو توسط مالکان این وسایل نقلیه می‌شود. با توجه به رشد قیمت تایر در چند سال اخیر، به‌نظر تعویض لاستیک فرسوده خودرو برای مالکان دیگر اولویت ندارد و با توجه به مهم بودن نقش لاستیک خودرو در ایمنی راننده و سرنشینان وسایل نقلیه، می‌تواند باعث ایجاد حوادث جبران‌ناپذیری از جمله ترکیدگی تایر در سرعت بالا و عدم فرمان‌پذیری و واکنش مطلوب به ترمزهای ناگهانی شود.

همچنین بخوانید:
سیر تکامل و تغییرات جذاب تایر خودروها طی ۱۰۰ سال گذشته + عکس باد لاستیک با هوا یا نیتروژن؛ کدامیک برای تایر خودرو بهتر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*