هارمونی او اس

آیا سیستم عامل هارمونی او اس هواوی می‌تواند اندروید و آی او اس را به چالش بکشد؟

سیستم عامل جدید هواوی، هارمونی او اس چه مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به دو سیستم عامل بزرگ یعنی اندروید و آی او اس دارد؟ آیا می‌تواند با قابلیت‌های خود کاربران را از این دو سیستم عامل جهانی به سمت خود بکشاند؟ در ادامه پاسخ این سوالات را بررسی خواهیم کرد.

سال‌هاست که سیستم عامل میلیاردها گوشی‌ در جهان تحت سلطه اندروید گوگل و آی او اس اپل است. این دو غول فناوری مدت‌هاست بر سر جایگاه فرمانروایی با یکدیگر رقابت می‌کنند و با به رخ کشیدن امکانات و یکپارچگی اکوسیستم خود، سعی در دست یابی به این جایگاه مهم را دارند. اما در این بین هواوی تحت فشارهای اقتصادی آمریکا مجبور به طراحی سیستم عامل شخصی خود شده که امروزه یکی از خطرناک‌ترین رقبای اندروید و آی او اس شناخته می‌شود. آیا هواوی می‌تواند در کنار تحریم‌های آمریکا با سیستم عامل جدید خود، اندروید و آی او اس را از میدان به در کند و جایگاه نخست را به‌دست آورد. در این مطلب از سایت گجت نیوز پاسخ این سوالات را بررسی خواهیم کرد؟

فهرست عناوین:

نبرد سیستم عامل ‌ها؛ آیا هارمونی او اس برنده این رقابت خواهد بود؟

سیستم عامل های اندروید و آی او اس، سال‌هاست با تست فناوری‌های مختلف تجربه‌های خوبی در زمینه بازاریابی و طراحی سیستم عامل دارند. این موردی است که هارمونی او اس از آن بی‌بهره است و باید ببینیم کدام سیستم عامل قابلیت‌های بیشتر و بهتری به کاربر ارائه می‌دهد.

داستان هارمونی او اس

پیدایش هارمونی او اس به جنگ تجاری بین آمریکا و چین باز می‌گردد. در سال 2019، آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه هواوی شروع کرده و دسترسی این شرکت به تمامی سرویس‌های آمریکایی مانند گوگل را محدود کرد. با این کار عملا هواوی دیگر نمی‌توانست برای گوشی‌های خود نرم‌افزارهای گوگل و حتی سیستم عامل آن را راه‌اندازی کند.

هواوی در این چالش پا پس نکشید و به سراغ ایده چندین ساله خود یعنی سیستم عامل بومی رفت. هارمونی او اس نتیجه همین رقابت تجاری بود. این حرکت هواوی با دو هدف انجام شده بود:

  • کاهش وابستگی از لحاظ سرویس‌های خدماتی به آمریکا: هواوی حالا می‌تواند در سیستم عامل جدید خود سرویس‌های متنوع‌تری نسبت به اندروید قرار دهد و سیاست نظارت بر آن‌ها هم به دست خود هواوی خواهد بود.
  • سیستم عامل جدید، یک برگ برنده جدید: سیستم عامل جدید می‌تواند به هواوی قدرت برتری بدهد تا در مقابل دیگر کمپانی‌های سازنده گوشی از آن استفاده کند.

قابلیت‌های عملکردی هارمونی او اس

هارمونی او اس

هواوی، هارمونی او اس را با هدف سیستم عامل همه کاره طراحی کرده تا بتواند با گسترده‌تر کردن اینترنت اشیا، آن را به دیگر تجهیزات و لوازم خانگی منتقل کند. ساعت‌ها و تلوزیون هوشمند مواردی هستند که هواوی برای آینده آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

در واقع هواوی با این کار قصد دارد تا سیستم عامل خود را به‌صورت اکوسیستم در دیگر لوازم نیز استفاده کند تا یکپارچگی آن همانند آی او اس اپل، یک گزینه برتری نسبت به دیگر رقبا باشد.

چالش‌های پیش رو هارمونی او اس

علیرغم همه تلاش‌هایی که هواوی برای گسترش و بهبود سیستم عامل جدید خود می‌کند اما موانعی روبروی آن قرار دارد که باعث می‌شوند تا در رقابت با اپل و گوگل، چندان پیشرفت نداشته باشد.

  • ضعف در استورهای اپلیکیشن: نبود استورهای اپلکیشن و پشتیبانی ضعیف برنامه‌ها از سیستم عامل، موردی است که واقعا باعث می‌شود تا بسیاری فعلا این سیستم عامل را انتخاب نکنند. هواوی تلاش‌هایی نیز در این زمینه کرده تا بتواند سریع‌تر استور برنامه‌ها را راه‌اندازی کرده و توسعه‌دهندگان را به سمت هارمونی او اس جذب کند.
  • حضور موثر در بازارهای بین‌المللی: ورود جذاب به بازارهای بین‌‌المللی باعث می‌شود تا یک محصول بتواند در معرض توجهات قرار بگیرد. اما تا زمانی‌که اغلب سهم بازار در دستان اندروید و آی او اس قرار دارد، هارمونی او اس شاید نتواند چندان موفق عمل کند.
  • تنش‌های تجاری: وجود تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین باعث می‌شود تا چین محدودیت‌هایی برای فروش آیفون در کشورش اعمال کند. به جبران این موضوع آمریکا نیز در طرف مقابل تحریم‌های سختی علیه هواوی اعمال کرده تا نتواند هیچ گونه فروش یا ارائه سرویس‌هایی در آمریکا داشته باشد. این می‌تواند باعث شود تا هواوی همچنان در این سردرگمی بماند.

هواوی در مقابل همه این چالش‌ها ساکت نمانده و با فعالیت‌هایی مانند متن‌باز کردن سیستم عامل خود و تمرکز بیشتر بر حریم خصوصی و امنیت سعی در جذب کاربران و برنامه‌نویسان دارد. ناگفته نماند حمایت دولت چین نیز مانند اعطای تسهیلات و کمک به ساخت کارخانه تراشه‌سازی می‌تواند باعث شود تا حتی در این اوضاع نیز برنده رقابت، هواوی باشد.

چشم انداز هواوی برای آینده

هارمونی او اس از فوریه 2024 وارد گوشی‌های جدید هواوی شده و به دستگاه‌های دیگر نیز مانند ساعت و تلوزیون هوشمند راه خواهد یافت.

نظر تحلیل‌گران در مورد آینده هارمونی او اس متفاوت است. عده‌ای معتقدند که هواوی با کمک دولت چین خواهد توانست در حد بازارهای جهانی حضور یابد و فروش زیادی داشته باشد. برخی نیز معتقد هستند که رسیدن به حد اندروید و آی او اس به این زودی نمی‌تواند میسر شود و دولت چین برای این کار باید با آمریکا کنار بیاید. با جمع‌بندی موارد گفته شده، می‌توان اظهار کرد که هارمونی او اس با توجه به جایگاه فعلی و قبلیت‌های آن پتانسیل رسیدن به مراتب بالا را دارد اما احتمالا مدتی طول خواهد کشید.

هارمونی او اس در کنار سیستم عامل های جایگزین دیگر

هارمونی او اس

ظهور هارمونی او اس در مقابل اندروید و آی او اس، مورد جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ به فکر سیستم عامل شخصی خود هستند. این روند می‌تواند آینده متفاوتی را نشان دهد؛ آینده‌ای که در آن سیستم عامل ها دیگر در انحصار اندروید و آی او اس نیستند. با عملی شدن این موضوع، کاربران گزینه‌های متنوع و متناسب با نحوه استفاده خود را خواهند داشت.

پیامدها و تاثیرات حضور بالقوه هارمونی او اس در صنعت گوشی‌های هوشمند

تاثیراتی حضور هارمونی او اس در صنعت گوشی‌های هوشمند به‌وجود آورده فراتر از رقابت آن با دیگر سیستم‌ها است.

  • افزایش بازیکنان رقابت: حضور یک سیستم عامل دیگر در صنعت گوشی هوشمند باعث شد تا دیگر کمپانی‌ها نیز تحریک شده و به فکر سیستم عامل بومی باشند. این می‌تواند باعث شود تا با افزایش رقبا، فناوری‌های جدیدی به‌وجود آمده و تجربه‌های عملکردی کاربران در همه سیستم عامل ها بهبود یابد.
  • استورهای متنوع اپلیکیشن: ظهور هارمونی او اس باعث شد تا نیاز به استورهای دیگر حس شود و توسعه‌دهندگان می‌بایستی به فکر اپلیکیشن‌های جدید می‌بودند. با ادامه فرآیند پیشرفت سیستم عامل هواوی برنامه‌های متنوعی نیز به‌وجود خواهد آمد تا کاربران دیگر نیازی به اپلیکیشن‌ سیستم عامل های دیگر نداشته باشند.
  • پیامدهای سیاسی و تجاری: با ظهور هارمونی او اس و قدرت‌نمایی آن در برابر اندروید و آی او اس، احتمالا آمریکا تا حدی از تحریم‌های خود را کاهش دهد تا در مقابل چین نیز قبول کند تا یکی از اهداف صادراتی محصولات هواوی، آمریکا باشد. البته احتمال شکست نیز برای هواوی وجود دارد و نتیجه این شرکت می‌تواند تعیین‌کننده روابط بین دو کشور باشد.
  • سیاست نرم‌افزاری منبع باز هارمونی او اس: یکی از اقداماتی که هواوی در راستای پیشرفت سیستم عامل خود کرده و تا حدودی نیز موفق بوده است، منبع باز بودن نرم‌افزار سیستم عامل است. با این کار توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان مشتاق می‌شوند تا برای سیستم عامل هواوی برنامه طراحی کنند. چراکه این مورد در سیستم عامل آی او اس محدود است.
مطالب مرتبط:
مقایسه سیستم عامل هارمونی او اس هواوی با اندروید و iOS ؛ تفاوت در چیست؟ هواوی هارمونی او اس ۱۰ درصد سریعتر از اندروید است

نقش کاربران در رقابت گوشی‌های هوشمند

هارمونی او اس

یکی از معیارهای اصلی برای موفقیت هر محصولی در جذب کاربران و مصرف‌کنندگان به آن است. هارمونی او اس نیز این روند را در پیش گرفته و با توجه به انتخاب و ترجیحات مشتریان سعی در رسیدن به چشم‌اندازی دارد که برای آینده برنامه‌ریزی کرده است.

در این قسمت مواردی را معرفی خواهیم کرد که باعث می‌شوند کاربران سمت سیستم عامل هواوی را انتخاب کنند.

  • دسترسی به برنامه‌های ضروری: در دسترس بودن نرم‌افزارهای ضروری و محبوب می‌تواند در جذب کاربران به سیستم عامل هواوی مهم باشد.
  • سازگاری گسترده: یکی از برنامه‌های پیش رو هواوی برای سیستم عامل خود، گسترده‌تر کردن دستگاه‌ها و بهبود دادن برخی اشکالات برای اتصال به دستگاه‌های دیگر است تا بتواند اکوسیستم بومی خود را راه‌اندازی کند.
  • تجربه کاربری: امنیت، سهولت استفاده و اجرای روان برنامه‌ها معیارهایی هستند که در جذب و حفظ کاربران بسیار مهم خواهند بود.
  • برندسازی اصولی: این که کاربران بدانند سیستم عاملی که استفاده می‌کنند از یک برند معتبر و جهانی است، باعث می‌شود تا اعتماد به هواوی افزایش یافته و مشتریان بیشتری جذب کند.

چالش‌های هارمونی او اس در بخش توسعه نرم‌افزارها

هارمونی او اس

سیستم عامل جدید هواوی برای توسعه نرم‌افزارهای خود به مواردی نیاز دارد که بیشتر آن‌ها تحت تحریم آمریکا هستند و مواردی هم که در ادامه ذکر می‌شوند، باعث شده‌اند تا هارمونی او اس نتواند با دست راحت پیشرفت کند.

  • عادت به پلتفرم جدید: اکثر برنامه‌نویسان با سیستم عامل های اندروید و آی او اس آشنایی دارند و در صورت بروز مشکل نیز می‌توانند به‌ راحتی حل کنند. اماعدم عادت به سیستم عامل جدید هواوی و امکان نبود راه حل در دست برای مشکلات احتمالی، باعث می‌شود تا برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کمی برای طراحی نرم‌افزار مطابق با هارمونی او اس مایل باشند.
  • بازار در دسترس محدود: هارمونی او اس در مقایسه با اندروید و آی او اس بازار کوچک‌تری داشته و در نتیجه احتمال ضرر برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. به‌خاطر همین فعلا افراد کمی مایل شده‌اند تا در این سیستم عامل جدید سرمایه‌گذاری کنند.
  • ریسک‌های احتمالی: هارمونی او اس تنها مدت زمان کوتاهی است که ظهور یافته و نامشخص است آینده این سیستم عامل به کدام سمت خواهد بود. در نتیجه سرمایه‌گذارن و حتی برنامه‌نویسان از سرمایه‌گذاری برای این پلتفرم و ساخت نرم‌افزارهای آن مردد هستند.

البته توسعه‌دهندگان مواردی مانند معرفی به‌عنوان پیشگام طراحان نرم‌افزارهای این سیستم عامل و همکاری با دیگر افراد به‌واسطه متن‌باز بودن منبع هارمونی او اس در پیش رو دارند که می‌تواند آن‌ها را وادار به طراحی اپلیکیشن کند.

راهکارهای هواوی برای طراحی سریع‌تر اپلیکیشن‌ها و اکوسیستم گفته شده

هارمونی او اس

اکوسیستم قدرتمند، راهکاری است که می‌تواند کمک بسیاری به هواوی در شناساندن سیستم عامل جدید خود کند.

  • تمرکز بر اپلیکیشن‌های ضروری و محبوب: در اولویت توسعه قرار دادن برنامه‌های ضروری و محبوب مانند پیام‌رسان‌ها و ابزارهای بهره‌وری می‌تواند کاربران بیشتری را جذب کند.
  • استفاده از پایگاه‌ها داده موجود: پایگاه‌های داده اکوسیستم اندروید و آی او اس موجود هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به هارمونی او اس منتقل کرد. این کار روند طراحی اکوسیستم بومی را تسریع می‌بخشد.
  • انگیزه دادن به طراحی نرم‌افزار: هواوی می‌تواند به روش‌های مختلف توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را برای ساخت اپلیکیشن مشتاق‌تر کند تا سریع‌تر به پایان برسانند.

عوامل موثر بر آینده هارمونی او اس

  • توسعه اکوسیستم اپلیکیشن‌ها: سرعت و البته موفقیت تیم طراحان هواوی در ساخت اکوسیستم نرم‌افزارها یکی از معیارهای بسیار مهم در انتخاب هارمونی او اس توسط کاربران است.
  • روابط چین و آمریکا: تنش‌های تجاری چین و آمریکا می‌تواند بر فرصت‌های هارمونی او اس در خارج از چین تاثیر داشته باشد.
  • نظر مصرف‌کننده: کاربری راحت‌تر در کنار سازگاری دستگاه‌های مختلف از عوامی است که می‌تواند اولویت کاربر را در انتخاب سیستم عامل تغییر دهد.
  • نوآوری و قدرت تمایز: هواوی باید قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه فرد هارمونی او اس را افزایش دهد تا هیچ شباهتی میان این سیستم عامل و مابقی نباشد. هر قدر تعداد و کارایی قابلیت‌های هارمونی او اس بیشتر باشد، به همان اندازه در بازارها برجسته خواهد شد.

هوش مصنوعی و هارمونی او اس

قرار گرفتن هوش مصنوعی در کنار هارمونی او اس می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای سیستم عامل جدید هواوی داشته باشد.

هوش مصنوعی همان‌طور که در گلکسی اس 24 اولترا بسیار مفید بوده و قابلیت‌های پرکاربردی را افزوده است، می‌تواند با ویژگی‌های جدید هواوی را از سایر رقبا جلو اندازد. این ویژگی‌ها می‌تواند در بخش امنیت اطلاعات و استفاده راحت‌تر از گوشی باشند.

البته همان‌طور که فعلا ادغام هوش مصنوعی با هر چیزی منجر به پدید آمدن چالش‌هایی می‌شود، در این مورد نیز می‌توان به ملاحظات اخلاقی و نیازمندی به منابع محاسباتی قدرتمند اشاره کرد.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

در این مطلب تمام بخش‌های هارمونی او اس را بررسی کردیم. چالش‌های موجود در مسیر آن و نقاط ضعف و قوت هم را مورد بررسی قرار دادیم. سیستم عامل جدید هواوی قابلیت‌ها و امکانات خوبی دارد و پشتیبانی تیم هواوی و حتی دولت چین نیز از آن کامل است. البته در مقابل، تحریم‌های آمریکا قرار دارند که چالش‌ها و مشکلات بسیار بزرگی مانند تحریم تراشه را علیه این شرکت اعمال کرده است. هواوی هم بی‌خیال نشده و به‌همراه چین نبردی را شروع کرده است. در این میان نظر کاربران می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

با جذب کاربران بیشتر، سرمایه‌گذاران بیشتری هم به سمت این سیستم عامل خواهند آمد و روزبه‌روز توسعه‌یافته‌تر خواهد شد. بنابراین آینده هارمونی او اس بیشتر در دست کاربران است و این‌جا نقطه‌ای است که اعتماد‌سازی هواوی باید ظاهر شود تا افراد را در سیستم عامل خود نگه دارد.

هارمونی او اس سیستم عامل بسیار پتانسیل‌داری است و اگر به خوبی از آن حمایت شود، می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند روزی از اندروید و آی او اس برتر باشد، باید گفت که احتمال این کار وجود دارد. البته احتمال این کار تا چندین سال آینده واقعا غیرممکن است چراکه در طرف مقابل، گوگل و اپل روزانه سیستم عامل های خود را بهبود بخشیده و توسعه می‌دهند.

با توجه به موارد گفته شده، اگر شما آزاد باشید که از میان سه سیستم عامل اندروید و گوگل و هارمونی او اس یکی را انتخاب کنید، کدام یکی را انتخاب می‌کردید؟ اگر هارمونی او اس را انتخاب کرده‌اید، علت آن را در بخش کامنت‌ها بنویسید.

مطالب مرتبط:
هارمونی او اس NEXT معرفی شد؛ سیستم عامل موبایل هواوی بدون یک خط کد اندرویدی هارمونی او اس هواوی با این ویژگی بسیار کاربردی به جنگ آی او اس و اندروید می‌رود هارمونی او اس هواوی می‌تواند در سال‌های آتی از اندروید و آی او اس پیشی بگیرد