کرایه تاکسی

کرایه تاکسی سال آینده ۴۵ درصد گران می‌شود

طبق لایحه جدید شورای شهر تهران، نرخ بلیت وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1403 با افزایش مواجه می‌شود و کرایه تاکسی حدود 45 درصد گران خواهد شد.

لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1403 در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قیمت جدید کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس برای شهر تهران اعلام شد. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در این رابطه اظهار کرد در سال 1403، بلیت مترو از 3300 تومان به 4300 تومان افزایش پیدا می‌کند و کرایه خطوط مترو حومه نیز 30 درصد افزایش می‌یابد. همچنین برای نرخ بلیط اتوبوس، 22 درصد افزایش و برای پیمایش اتوبوس‌های تندرو و عادی نیز به‌ترتیب 20 و 40 درصد افزایش در نظر گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود گفت نرخ کرایه تاکسی در سال آینده 45 درصد افزایش خواهد داشت. برای ساعات اوج هم توافق شد که ساعت 7 تا 9 صبح به‌عنوان ساعت اوج صبحگاهی و ساعت 4 تا 8 عصر هم به‌عنوان ساعت اوج عصرگاهی با 50 درصد افزایش در کرایه تاکسی روبه‌رو باشیم. وی مدعی شد که این تصمیم گرفته شده تا رانندگان برای خدمات‌رسانی، رغبت داشته باشند.

کرایه تاکسی باید برخط باشد

همچنین شادی ملکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهر تهران اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی‌ها در شهر تهران به روش سنتی امکان‌پذیر نیست و باید بسترهای هوشمندی برای نظارت شکل بگیرد. وی افزود افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های خودرو باعث شده بسیاری از رانندگان تاکسی به سمت شرکت‌های تاکسی اینترنتی بروند. ملکی اضافه کرد کرایه تاکسی‌ها باید به‌صورت برخط باشد. در حال حاضر نیز برای 169 خط تاکسی طی دو ماه آینده، فرمول‌نویسی محاسبه‌ای نرخ کرایه‌ها انجام شده و این روند تا یک ماه آتی تکمیل خواهد شد.

کرایه تاکسی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد در حال حاضر حدود 34 هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر تهران فعال هستند و کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان انجام می‌شود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز بیان کرد نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ کرایه را اعمال کنیم و تمام موارد باید سیستمی باشند تا مردم و رانندگان تاکسی را با هم درگیر نکنیم. وی اضافه کرد در سال قبل 42 درصد افزایش برای بلیت اتوبوس و 25 درصد برای بلیت مترو پیش‌بینی شده بود که این رقم را کاهش دادیم. برای سال 1403 هم میزان افزایش مناسبی را در نظر گرفته‌ایم و این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

چمران در انتها پیشنهاد داد که ساعات اوج برای تاکسی‌ها حذف شود و شهرداری نیز ظرف مدت سه ماه بعد از اردیبهشت‌ماه که نرخ‌های جدید اعمال می‌شوند، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در شهر تهران عملیاتی کنند. این پیشنهاد با اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین بخوانید:
ساینا تاکسی به زودی در ناوگان حمل و نقل کشور قیمت تاکسی برقی چقدر خواهد بود؟ گزینه عجله دارم تاکسی های اینترنتی مصداق بارز گران فروشی و تخلف است! خودرو برقی جدید کرمان موتور به ناوگان تاکسیرانی رسید + عکس