تبدیل هر وب سایتی به اپلیکیشن در آپدیت جدید گوگل کروم

با آپدیت جدید گوگل کروم، هر وب سایتی را به اپلیکیشن تبدیل کنید

در آپدیت جدید گوگل کروم که روی نسخه آزمایشی Chrome Canary منتشر شده، کاربران دسکتاپی می‌توانند هر وب سایتی را به اپلیکیشن تبدیل کنند.

هفت سال پیش، گوگل اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۸ (در واقع تا ۲۰۲۳ طول کشید) تمام برنامه‌های کروم را روی ویندوز، مک و لینوکس حذف خواهد کرد. جانشین این برنامه‌ها، چیزی به نام «برنامه‌های وب پیشرو» (PWAs) بود؛ برنامه‌های تحت وب که می‌توان روی دسکتاپ کاربر نصب کرد و آن‌ها تقریباً شبیه نرم‌افزارهای خود دسکتاپ‌ها عمل می‌کردند. این ایده به سرعت فراگیر شد و کاربران گوگل کروم تا اوایل سال ۲۰۲۲، تعداد قابل توجهی از برنامه‌های وب پیشرو را نصب کردند. اکنون خبر رسیده که به‌زودی، هر وب سایتی از طریق PWAها روی دسکتاپ قابل نصب خواهد بود.

قابلیت جذاب آپدیت جدید گوگل کروم

تبدیل هر وب سایتی به اپلیکیشن در آپدیت جدید گوگل کروم

در آپدیت جدید گوگل کروم (البته نسخه بتا آن به‌نام Chrome Canary) می‌توان هر وب سایتی را به اپلیکیشن تبدیل و روی دسکتاپ نصب کرد. گوگل به‌عنوان بخشی از آخرین نسخه Canary، گزینه صفحه را به‌عنوان برنامه نصب کنید (…install page as app) را به زیرمنوی «ذخیره و اشتراک‌گذاری» نسخه دسکتاپ اضافه کرده است. به‌لطف این گزینه، با کلیک کردن روی برنامه (که در واقع همان وب‌سایت است و ظاهری شبیه برنامه‌های عادی دارد) همیشه در یک پنجره جداگانه باز شود. سایت‌هایی مثل یوتیوب و ردیت که هم‌اکنون PWA اختصاصی خودشان را دارند، به کاربران پیشنهاد نصب آن‌ها را می‌دادند و حالا با این گزینه جدید اضافه شده به کروم، نام واقعی سایت را نشان خواهند داد. برای مثال، گزینه مربوط به سایت یوتیوب، به‌صورت «نصب یوتیوب» نمایش داده می‌شود.

تبدیل هر وب سایتی به اپلیکیشن در آپدیت جدید گوگل کروم

ماه گذشته میلادی امکان فعال کردن فلگ‌های لازم برای تبدیل هر وب سایتی به اپلیکیشن فراهم شده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد که گوگل این قابلیت را اخیراً به‌طور کامل اجرا شده است. برای فعال کردن این ویژگی در کروم کاناری و آزمایش آن، کافی است این مرورگر را از طریق صفحه رسمی Canary در سایت گوگل دانلود و نصب کرده و هر دو پرچم زیر را فعال نمایید:

chrome://flags/#web-app-universal-install

chrome://flags/#shortcuts-not-apps

تبدیل هر وب سایتی به اپلیکیشن در آپدیت جدید گوگل کروم

نسخه کاناری در حال حاضر در حال اجرای یک نسخه اولیه از کروم ۱۲۴ است. نسخه پایدار فعلی کروم، Chrome 122 است که در بهمن ماه منتشر شد و ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی و ابزار خواندن با صدای بلند را برای اندروید معرفی کرد. نسخه پایدار کروم ۱۲۳ نیز که هم اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد، به‌زودی منتشر خواهد شد و یک پی‌دی‌اف خوان یکپارچه در اندروید، پخش‌کننده رسانه به‌سبک اندروید روی دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها و همینطور گزینه‌های زیادی برای اشتراک‌گذاری گروه تب‌ها اضافه می‌کند.

پیشینه خبر:
خداحافظی با تم‌های تکراری: با هوش مصنوعی گوگل کروم تم‌های سفارشی بسازید محبوب ترین افزونه های گوگل کروم در سال ۲۰۲۳ معرفی شد فایرفاکس یا کروم، کدام مرورگر بهتری در اندروید است؟