افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم در اسنپ و تپسی

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم موجی از انتقادات را روانه شرکت اسنپ و تپسی کرده است. آیا بهای سفر تاکسی های اینترنتی افزایش یافته؟

با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و ارتقای اینترنت در بستر جامعه، برنامه‌های کاربردی بسیاری برای مردم ایجاد شده تا خدمت‌رسانی به نحو احسن و در مدت زمان کوتاه انجام شود. یکی از پیامدهای مثبت اینترنت برای مردم، رونق تاکسی های اینترنتی و پذیرش جایگاه آنها نزد اعضای جامعه است.

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

پیش از آن‌که برنامه‌های اسنپ، تپسی و ماکسیم به‌وجود بیایند، اوبر در کشورهای اروپایی وجود داشت و پس از سال‌ها به ایران آمد تا جای تاکسی های سنتی را برای همیشه بگیرد. مدیران اسنپ و تپسی به‌عنوان دو شرکت بزرگ و معتبر در زمینه تاکسی های آنلاین، خدمات جامع و کاملی برای مشتریان ارائه داده‌اند که یکی از ویژگی‌های آنها گزینه «عجله دارم» است.

با پیدایش این گزینه در برنامه‌های مذکور، مسافران و رانندگان از مزایای زیادی برخوردار شدند؛ اما ظاهرا سازمان تعزیرات از وجود چنین آپشنی چندان خوشحال نیست و به‌تازگی برای شرکت‌های بزرگ اسنپ و تپسی اخطاریه جدی ارسال کرده است. پیرو همین ابلاغیه بود که باخبر شدیم گزینه عجله دارم از اسنپ و تپسی حذف شده است.

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

سازوکار این گزینه طوری است که کرایه را افزایش می‌دهد تا رانندگان را ترغیب به پذیرش درخواست مسافران کند. به‌نظر می‌رسد فراهم شدن چنین امکانی برای مسافران با رضایت همراه بوده و رانندگان هم از وجود آن خوشحال هستند؛ اما برخی از سازمان‌های مربوطه نسبت به ماهیت آن ایراد وارد کرده‌اند.

سازمان تعزیرات تأکید کرده، گزینه عجله دارم مصداق بارز گران‌فروشی است و باید هر چه سریع‌تر حذف شود؛ اما آیا واقعا از این ویژگی مثبت چنین نتیجه‌ای باید گرفت؟ متاسفانه گاهی اوقات و در برخی از ساعات روز و شب، درخواست مسافران اسنپ و تپسی توسط رانندگان نادیده گرفته می‌شود که دلایل زیر را می‌توان برای آن مطرح کرد:

  • شرایط آب و هوایی نامساعد
  • ساعات ابتدایی روز یا انتهای شب
  • مسیرهای طولانی یا نامناسب برای رانندگی و…

البته می‌دانیم که همواره راننده به میزان کافی وجود دارد (مخصوصا اگر در کلان‌شهرها زندگی می‌کنید)، اما رانندگان به گزینه عجله دارم شرطی‌سازی شده‌اند و سفر را تأیید نمی‌کنند تا مسافر مجبور شود روی این گزینه بزند و کرایه را افزایش دهد. حالا پس از حذف اجباری عجله دارم از اسنپ و تپسی، مسافران گزارش داده‌اند که بهای هر سفر به‌طرز حیرت‌انگیزی در حد همان افزایش کرایه حاصل از گزینه «عجله دارم» شده است.

با این اوصاف آنها معتقدند که این دو برنامه تاکسی اینترنتی تحت تأثیر تهدیدهای سازمان تعزیرات مجبور به حذف آپشن فوق شده، اما از آن طرف هزینه هر سفر را به میزان قابل توجهی گران کرده‌اند. در هیاهوی نامه‌نگاری‌های این دو شرکت با سازمان تعزیرات، مقصر مشخص نشده و نمی‌دانیم که قصه از کجا آب می‌خورد!

از سویی اسنپ و تپسی مدعی شده‌اند که انتخاب این گزینه کاملا اختیاری و به دور از هر گونه اجبار است و از طرف دیگر سازمان تعزیرات معتقد است که چاره‌ای برای مسافر گذاشته نشده و رانندگان به وجود چنین امکانی عادت کرده‌اند. حالا از مقصر که بگذریم، باید به این نکته اشاره کنیم که حذف عجله دارم باعث ایجاد دردسرهایی برای مسافران شده و آنها را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

ادعای سازمان تعزیرات در حالی است که رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد اعلام کرد وجود چنین امکانی در تاکسی های اینترنتی تخلف و مصداق گران‌فروشی نیست و حذف آن ملغی خواهد بود. با موضع‌گیری وزارت اقتصاد، تصور می‌شد که ماجرا خاتمه یافته تا این‌که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی باری دیگر تأکید کرد که «گزینه عجله دارم را جمع کنید». وی همچنین افزود:

تخلف اسنپ در رابطه با گزینه عجله دارم از آن مقولاتی بود که هیچ‌کدام از دستگاه‌هایی که مسئولیت و مأموریت نظارت در بازار و حمایت از حقوق مردم را دارند، ورود نکردند و ما رأسا خودمان ورود کردیم. پرونده اسنپ در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر خود شرکت‌ها این گزینه را حذف نکنند، پرونده‌های مربوطه تا صدور حکم پیگیری می‌شود.

آیا گزینه عجله دارم در اوبر هم وجود دارد؟

شکی نیست که تاکسی های اینترنتی انقلاب عظیمی در حمل و نقل مسافران به‌وجود آوردند و مسئله زمان و دور بودن ایستگاه تاکسی های سنتی را برای همیشه حل کردند. تا چند سال پیش مسافر برای پیدا کردن یک تاکسی باید صدها متر پیاده‌روی می‌کرد و بعد از یافتن یک ماشین، سر کرایه با او چانه می‌زد.

تاکسی های اینترنتی به‌وجود آمدند تا چالش‌های سنتی تاکسی گرفتن را حل کنند، اما پس از این‌که موقعیت آنها نزد مردم تثبیت شد، کرایه‌ها را دستخوش تغییر و تحول کردند. جنجال‌های ایجاد شده بر سر گزینه عجله دارم، این سوال مهم را به‌وجود آورده که آیا اوبر به‌عنوان معروف‌ترین تاکسی اینترنتی جهان هم از چنین امکانی برخوردار است؟

اوبر در بیش از 66 کشور جهان و 573 شهر اروپا و آمریکا در دسترس شهروندان است و میانگین انتظار مسافران کمتر از 5 دقیقه خواهد بود. به‌گفته یکی از شهروندان آمریکایی، رانندگان اوبر موظفند در کمتر از پنج دقیقه خود را به مبدأ برسانند، در غیر این صورت جریمه نقدی خواهند شد. بنابراین چنین گزینه‌ای در اوبر وجود ندارد.

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

احترام به شعور مشتری حق مسلمی که نادیده گرفته شده!

گزینه عجله دارم از زمان پیدایش خود، موجی از انتقادات را روانه شرکت اسنپ کرد؛ ولی ظاهرا زور این تاکسی اینترنتی به قدرت مردم می‌چربید تا این‌که سازمان تعزیرات رأسا به موضوع ورود کرد و بساط گران‌فروشی آنها را جمع کرد. گفتیم که این امکان از دسترس خارج شده، اما ظاهرا با لباسی جدید دوباره به میدان آمده است.

افزایش کرایه‌ها ظلمی است که در حق مردم شده و سازمان تعزیرات باید به این مسئله ورود کند و در صورت مشاهده هر گونه تغییر نرخ از سوی این دو شرکت، نسبت به تشکیل پرونده در محاکم اقدام کند. رانندگان ادعا می‌کنند که کرایه تاکسی در کشور متناسب با افزایش نرخ تورم نیست و دخل و خرج آنها با هم همخوانی ندارد.

آنها به کمیسیون 15 تا 20 درصدی اسنپ و تپسی اشاره می‌کنند و می‌گویند که با وجود امکان عجله دارم، باز هم کرایه‌ها صرفه ندارد. در خصوص همین موضوع، یکی از رانندگان اسنپ گفته:

اگر قیمت سفر برای راننده صرفه اقتصادی داشته باشد، به گزینه عجله دارم یا هر امکان دیگری نیازی نیست. آنهایی که وجود این گزینه را نقد می‌کنند احتمالا تا به امروز راننده اسنپ نبوده‌اند!

واکنش اسنپ و تپسی درباره افزایش کرایه‌ها

افزایش کرایه ها بعد از حذف گزینه عجله دارم

اسنپ پس از تهدید سازمان تعزیرات اعلام کرد که این گزینه را از برنامه خود حذف کرده، اما برای وجود چنین آپشنی استدلال‌های حقوقی و تجاری محکمی داشته است. در بخشی از بیانیه این شرکت آمده:

بنا بر دستور مقامات ذی‌صلاح، این خدمت را از اپلیکیشن خود حذف کردیم. گاهی در ساعات اوج ترافیک، کم بودن تعداد رانندگان و بالا بودن درخواست‌های مسافران در یک محدوده زمان پذیرش تقاضای مسافر طولانی می‌شود. گزینه عجله دارم راهکاری است که مسافران از طریق آن می‌توانند شانس پذیرفته شدن درخواست خود را افزایش دهند.

اسنپ همچنین خاطرنشان کرده که طراحی این گزینه به درخواست کاربران بوده تا در ازای پرداخت مبلغی اضافی، درخواست سریع‌تر پذیرفته شود. همچنین درصد کمی از سفرهای این برنامه با گزینه مذکور انجام می‌شود و راننده از این موضوع باخبر نمی‌شود. اما تپسی تا به امروز واکنشی نسبت به ماجرای فوق نشان نداده است.

به‌نظر شما آیا بعد از حذف گزینه عجله دارم، نرخ کرایه‌ها افزایش یافته است؟ اگر شاهد گران‌تر شدن تعرفه‌های ثابت مسیرهای خود بوده‌اید، موضوع را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشینه خبر:
دردسر بزرگ برای مسافران اسنپ و تپسی بعد از حذف گزینه «عجله دارم» با استعفای میلاد منشی پور، مدیرعامل جدید تپسی منصوب شد گزینه عجله دارم از اسنپ و تپسی حذف شد