هواپیمای مافوق صوت Overture

برای نخستین بار یک هواپیمای مافوق صوت در آسمان پرواز کرد

شرکت بووم سوپرسونیک، در حال توسعه یک هواپیمای مافوق صوت به‌نام اورچر (Overture) است که نخستین پرواز آزمایشی خود را تجربه کرد.

هواپیمای مافوق صوت XB-1 شرکت بووم سوپرسونیک در یک پرواز آزمایشی از پایگاه فضایی و هوایی Mojave در کالیفرنیا به ارتفاع 2.2 کیلومتر رسید و به حداکثر سرعت 439 کیلومتر در ساعت دست یافت. این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که پرواز اولیه هواپیمای XB-1 به تمامی اهداف تعیین شده دست یافته است.

بیل شوماخر، خلبان ارشد آزمایش شرکت بووم سوپرسونیک در این باره گفت: «تجربه‌ای که در رسیدن به این نقطه عطف به دست آوردیم، برای احیای سفرهای مافوق صوت توسط بووم بسیار ارزشمند خواهد بود».

هواپیمای XB-1 یک نمونه اولیه است که برای آزمایش مواد و آیرودینامیک یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت بزرگ‌تر به نام بوم اورچر (Overture) ساخته شده است.

هواپیمای مافوق صوت Overture

از زمان آخرین پرواز کنکورد در سال 2003، شرکت بووم یکی از چند شرکتی است که تلاش می‌کند تا سفرهای هوایی تجاری مافوق صوت را احیا کند. هواپیماهای این شرکت برای حمل 64 تا 80 مسافر و با سرعتی تقریباً دو برابر هواپیماهای مسافربری امروزی طراحی شده‌اند. بووم می‌گوید تاکنون 130 سفارش و پیش‌سفارش از خطوط هوایی آمریکایی، یونایتد ایرلاینز و Japan Airlines برای هواپیمای اورچر دریافت کرده است که همگی در همین دهه تحویل داده خواهند شد.

راه درازی در پیش است…

شرکت بووم سوپرسونیک دقیقا یک دهه پیش، در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. این شرکت برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ نمونه اولیه XB-1 را رونمایی کرد. در آن زمان، سازنده آمریکایی اعلام کرد که قصد دارد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ یک دوره آزمایش پرواز را آغاز کند. مشخص نیست که چرا بووم با دو سال و نیم تأخیر این آزمایش را انجام داد.

بووم قصد دارد با پرواز XB-1، با استفاده از یک هواپیمای کم‌هزینه‌تر، آموزه‌های پرواز مافوق صوت را بیاموزد و این یافته‌ها را در طراحی نهایی هواپیمای Overture بگنجاند. امکان آزمایش بسیاری از فناوری‌ها تنها در عمل و با پرواز واقعی وجود دارد؛ بنابراین این شرکت نیاز دارد تا برای تکمیل طراحی خود، پروازهای آزمایشی را انجام دهد.

هواپیمای مافوق صوت Overture

نخستین پرواز هواپیمای مافوق صوت XB-1

پس از پرواز روز جمعه، این شرکت اعلام کرد که تیم توسعه هواپیما همچنان به گسترش محدوده پرواز برای تأیید عملکرد و قابلیت‌های هدایت آن در سرعت مافوق صوت و بالاتر از آن ادامه خواهد داد.

یک عنصر کلیدی از هواپیمای بوم اورچر که نمونه اولیه XB-1 آن را آزمایش نمی‌کند، موتورها هستند. XB-1 توسط سه موتور GE J85-15 (موتور توربوجت که چندین دهه است در حال سرویس‌دهی است) تامین نیرو می‌شود. بووم در حال توسعه یک موتور جدید به نام Symphony، یک توربوفن با میان‌گذر متوسط، برای هواپیمای مافوق صوت اورچر است.

این شرکت پیش از این یک مدل طراحی با مقیاس یک‌سوم از Symphony را به نمایش گذاشته بود، اما اطلاعاتی در مورد آزمایش‌های توسعه سخت‌افزار آن منتشر نکرده است. موتور تولید شده با روش ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی) با نیروی رانش ۳۵۰۰۰ پوند معرفی می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
سریع ترین هواپیمای جهان با سرعت باورنکردنی به پرواز در می‌آید تاریخچه باورنکردنی قدیمی ترین هواپیمای جهان که هنوز در حال پرواز است نگاهی به تاریخچه ایرباس A380؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری تاریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*