بزرگتر شدن مغز انسان

مغز انسان هر روز بزرگتر می‌شود، اما چرا؟

محققان در تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند که با گذر نسل‌ها مغز انسان بزرگتر شده اما آیا این می‌تواند باعث شود تا به قابلیت‌ های خاصی دست یابیم؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مغز انسان حداقل از دهه 1930 در حال بزرگتر شدن است و این می‌تواند در نتیجه بهبود شرایط زندگی رخ داده باشد. حال این بزرگتر شدن مغز انسان می‌تواند باعث شود تا به قابلیت های خاصی دست یابیم؟ آیا بزرگتر شدن اندازه مغزمان می‌تواند باعث شود تا دیگر هیچ انسانی به مشکلات عقلی مانند آلزامیر دچار نشود؟ اگر شما هم مشتاق هستید تا به پاسخ این سوالات دست یابید، در ادامه این مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

بزرگتر شدن اندازه مغز انسان

اگر شما از علاقه مندان به اخبار پزشکی باشید، احتمالا با مطالبی را که هر از چندگاهی در مورد مغز، پیچیده ترین جسم جهان منتشر می‌شود، حیرت زده شده‌اید؛ مطالبی که در آنها از تفاوت عملکرد مغز در شمارش اعداد تا کشف شدن دمای مغز انسان گفته شده است. اما باز هم قرار است در این مقاله با بزرگتر شدن مغز انسان شگفت زده شوید.

جزئیات پروژه تحقیق بر روی اندازه مغز انسان

محققان در طی پروژه‌ای به نام FHS، مغز 3226 نفر را مورد اسکن قرار دادند. پروژه FHS از سال 1948 در فرامینگهام، ماساچوست راه‌اندازی شد و بر روی شرکت کنندگانی از دهه 1930 متولد شده‌اند تمرکز کرده و اکنون فرزندان و حتی نوه‌های آنها را نیز وارد پروژه کرده‌اند.-بزرگتر شدن مغز انسان

در اسکن‌هایی که در بین سالهای 1999 تا 2019 صورت گرفته دانشمندان به دنبال مقایسه مغز متولدین دهه 30 با متولدین دهه 1970 بودند. با انجام این تحقیقات، آنها دریافتند که میانگین حجم مغز از 1234 میلی لیتر به 1321 میلی لیتر در این دوره 40 ساله افزایش یافته که نشان از گسترش 6.6 درصدی مغز انسان است.

مساحت خارجی مغز نیز در طول این چندین نسل افزایش یافته که به طور دقیق می‌توان گفت متوسط سطح قشر مغز متولدین دهه 1970 تقریباً 15 درصد بزرگتر از افراد متولد دهه 1930 بوده که از 2056 به 2104 سانتی متر مربع افزایش یافته است.

توضیحات نویسنده ارشد این تحقیق

چارلز دارکلی از نویسندگان ارشد این مطالعه اعلام کرده دهه‌ای که فرد در آن به دنیا می‌آید، می‌تواند بر اندازه و سلامت دراز مدت مغز افراد تاثیر بگذارد. او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نقش عمده ژنتیک اعلام کرد که یافته‌های ما نشان می‌دهند که عوامل خارجی مانند موارد بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی نیز می‌توانند نقش عمده‌ای در بزرگتر شدن اندازه مغز انسان داشته باشند. البته طبق هشدار دانشمندان، فقر و بی پولی می‌تواند مغز را به سرعت پیر کند.

محققان براساس یافته‌های خود، فرضیه‌ای را مطرح کرده‌اند که در آن توضیح می‌دهند با بزرگتر شدن اندازه مغز، رشد و فضای ذخیره سازی بالقوه آن نیز بیشتر شده و این می‌تواند با کاهش بروز زوال عقل در پیری مرتبط باشد.بزرگتر شدن مغز انسان

در واقع علیرغم اینکه در حال حاضر افراد زیادی هستند که در جهان از زوال عقل رنج می‌برند، اما با بررسی آمارها متوجه می‌شویم که درصد کلی جمعیتی که از اختلالات عصبی مرتبط با سن رنج می برند در طول چندین دهه کاهش یافته است.

نکته مهم این مطالعه در این است که نشان می‌دهد اندازه هیپوکامپ (جز اصلی مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است) و حجم ماده خاکستری و سفید قشر مخ دهه به دهه افزایش می‌یابد. در واقع آنها توضیح می‌دهند با بزرگتر شدن اندازه مغز و در نتیجه فضای داخلی مغز می‌توانیم در آینده بر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز غلبه کرده و حتی ممکن است به قابلیت‌های خاصی که امروزه محدودیت‌هایی برایمان هستند، برسبیم.

البته برای رسیدن به این قابلیت‌های خاص، پروژه‌هایی مانند نورالینک در جریان هستند که می‌توانند در کنار بزرگتر شدن حجم مغز انسان، به او کمک کنند تا بتواند به قدرت‌های فوق‌العاده ای دست پیدا کند.

در گجت نیوز بخوانید:
درمان تومور مغزی در تنها چند روز ممکن شد! بزرگ‌ ترین باور اشتباه مردم درباره مغز انسان جراحی مغز انسان باستان در ۳ هزار قبل؛ کشف اعجاب انگیز دانشمندان! چرا مغز انسان به خواب نیاز دارد و اگر کم استراحت کنیم چه می‌شود؟ آیا ما واقعاً فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می کنیم؟ حافظه فعال چیست و مغز چطور بر آنچه در ذهن است، تمرکز می‌کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*