مشخصات سخت افزاری آیفون 16

آیفون 16 با این مشخصات سخت افزاری برای پردازش های هوش مصنوعی به سرورهای ابری نیاز نخواهد داشت

اپل قصد دارد با تقویت چشمگیر مشخصات سخت افزاری سری آیفون 16 پردازش هوش مصنوعی را به جای سرورهای ابری روی خود این خانواده پرچمدار انجام دهد.

این روزها تقریبا همه‌جا صحبت از آیفون 16، مشخصات سخت افزاری این گوشی و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن است. انتظار می‌رود امسال آی او اس 18 یکی از بزرگترین بروزرسانی‌های تاریخ این سیستم عامل باشد و ضمن افزودن قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ظاهر iOS 18 را نیز با بازطراحی روبرو کند. در این میان البته تمامی اخبار پیرامون هوش مصنوعی در iPhone 16 مربوط به بخش نرم افزاری نیست؛ چراکه اخبار جدید حاکی از آن هستند که اپل تصمیم دارد با تقویت چشمگیر مشخصات سخت افزاری آیفون 16 بخش اعظم بار پردازش هوش مصنوعی را به خود گوشی محول کند.

مشخصات سخت افزاری آیفون 16؛ آماده برای هوش مصنوعی!

نخستین اخبار در خصوص مشخصات فنی آیفون 16 توسط TechRadar منتشر شده و ادعا می‌کند که این گوشی از رم و حافظه جانبی بیشتری نسبت به قبل بهره خواهد برد تا پردازش AI در آن ساده‌تر انجام شود. در همین خصوص جف پو، تحلیلگر سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل ادعا کرده که تراشه A18 Pro به کار رفته در نسل بعدی آیفون، خود به‌تنهایی مسئولیت پردازش هوش مصنوعی در این گوشی را به دوش خواهد کشید.

هوش مصنوعی اپل

منبع افشاکننده اولیه جزئیات آیفون 16 البته اکنون در دسترس نیست. با این وجود اطلاعاتی که او پیش‌تر منتشر کرده بود حاکی از تجهیز خانواده آیفون 16 به هشت گیگ رم و حداکثر 256 گیگ حافظه داخلی بوده‌اند. برای مقایسه بد نیست بدانید که مدل‌های پایه آیفون 15 استاندارد از 6 گیگ رم و حداقل 128 گیگ حافظه داخلی بهره می‌بردند؛ درحالیکه آیفون 15 پرو و پرو مکس به هشت گیگ رم تجهیز شده بودند. لازم به توجه است که آیفون‌های اپل اساسا به دلیل بهینه‌سازی نرم افزاری بهتری که ارائه می‌کنند به میزان رم کمتری در مقایسه با رقبای اندرویدی خود نیاز دارند. به همین جهت افزایش میزان رم آیفون‌های سال جاری از 6 گیگ به 8 گیگ نکته‌ای بسیار حائز اهمیت برای کوپرتینویی‌ها به شمار می‌رود.

استفاده از این میزان رم و حافظه داخلی بیشتر می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که اپل تصمیم دارد بخش عمده‌ای از پردازش‌های هوش مصنوعی را روی خود دستگاه انجام داده و بر خلاف تمامی رقبای اندرویدی آن‌ها را به سرورهای قدرتمندتر ابری ارسال نکند. در حال حاضر تمامی گوشی‌های اندرویدی که به استقبال هوش مصنوعی مولد رفته‌اند تقریبا تمام پردازش AI خود را از طریق سرورهای ابری انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های اندرویدی تنها قادرند از نسخه‌ای بسیار محدود از هوش مصنوعی Gemini گوگل تحت نام Gemini Nano روی خود دستگاه استفاده کنند؛ چراکه سایر پردازش‌های هوش مصنوعی این گوشی‌ها خارج از دستگاه انجام می‌شود.

پردازش اطلاعات توسط سرورهای خارجی در تضاد مستقیمی با سیاست‌های کلی اپل به شمار می‌رود و مسئولین این کمپانی پیش‌تر اعلام کرده‌اند که هرچه پردازش‌های ابری در آیفون‌ها کمتر باشد شرایط بهتری برای کاربران این گوشی رقم خواهد خورد. اگر اخبار کنونی در خصوص تصمیم اپل مبنی بر انجام پردازش‌های هوش مصنوعی روی خود آیفون درست از آب درآیند، احتمالا شایعه استفاده از هوش مصنوعی Gemini در آیفون‌های اپل نیز به‌طور خودکار رد خواهد شد! البته این احتمال هم به‌طور جدی وجود دارد که کوپرتینویی‌ها در نهایت متوجه شوند که در حال حاضر امکان انجام تمام پردازش‌های هوش مصنوعی روی خود آیفون‌ها نیست و در نتیجه به راه‌هایی دیگر برای تعبیه قابلیت‌های AI در پرچمدارانشان متوسل شوند.

اپل جمینای

به جز رم و حافظه داخلی، جف پو همچنین معتقد است که تراشه A18 Pro اپل هم دستخوش تغییرات متعددی خواهد شد تا توانایی‌های پردازش هوش مصنوعی برجسته‌تری را به دست آورد. یکی از این تغییرات احتمالی بهره بردن از طراحی مبتنی بر 6 کارت گرافیک برای این تراشه است که فضای بیشتری را برای تعبیه ترانزیستورها به طراحان داده و قدرت آن را ارتقا می‌دهند. از سوی دیگر اما 9to5Mac استفاده از این طراحی را منتفی دانسته و استفاده از آن را سبب بروز ایرادات طراحی و عملکردی بیشتر در این چیپست می‌داند. مهم‌ترین مشکل پیش روی این تراشه‌ها مشکلات مربوط به داغ کردن و راندمان پایین بود که در خانواده iPhone 15 هم شاهدش بودیم!

جف پو البته در خصوص مشخصات سخت افزاری تراشه آیفون 16 اطلاعات بیشتری منتشر نکرده و تنها به این نکته اشاره نموده که تقاضا برای چیپست A18 بسیار بیشتر از تقاضا برای چیپست A17 Pro خواهد بود. از سوی دیگر اطلاعات موجود همچنین به تداوم استفاده اپل از معماری سه نانومتری TSMC برای طراحی چیپست آیفون 16 پرو اشاره دارند که نسبت به تراشه‌های چهار نانومتری مثل A16 Bionic مزیت‌های فراوانی دارد. از سوی دیگر اطلاعات پیشین همچنین به تجهیز تمامی مدل‌های آیفون 16 به چیپست A18 اشاره دارند؛ هرچند که توان نسخه‌های به کار رفته از این تراشه در مدل‌های پرو و پرو مکس احتمالا بیشتر از مدل‌های غیر پرو خواهد بود.

مشخصات سخت افزاری آیفون 16

در حال حاضر عملا هیچ اطلاعاتی در خصوص آن که اپل چه قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای آیفون‌های سال 2024 خود در نظر گرفته در اختیار نداریم. با این وجود هنوز زمان زیادی تا رویداد WWDC 2024 یا معرفی سری iPhone 16 باقی مانده است. بنابراین باید منتظر ماند و دید کوپرتینویی‌ها چه آشی برایمان خواهند پخت!

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟ آیفون ۱۶ پرو با این ۱۰ تغییر بزرگ معرفی خواهد شد از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*