مقایسه سایپا اطلس با کوییک GX

سایپا اطلس؛ فیس لیفت کوییک GX اما 130 میلیون گرانتر!

تفاوت‌های اندکی در بخش طراحی داخلی، بیرونی و برخی ویژگی‌های جزئی باعث اختلاف قیمت قابل توجه سایپا اطلس و کوییک GX در بازار شده است.

پس از معرفی پلتفرم X200 سایپا در سال ۱۳۸۹ که با خودرو تیبا از آن رونمایی شد، شاهد ساخت اکثر محصولات سایپا روی این پلتفرم و عرضه آن به بازار بودیم. جدیدترین خودرو سایپا که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده است، سایپا اطلس نام دارد که در کنار کوییک GX جدیدترین محصولات سایپا بر پایه این پلتفرم محسوب می‌شوند. اما این دو خودرو اکنون با ۱۳۰ میلیون اختلاف قیمت در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ در حالی که ظاهری متفاوت، اما باطنی یکسان دارند. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به مقایسه این دو محصول با یکدیگر می‌پردازیم.

مقایسه سایپا اطلس و کوییک GX

مقایسه سایپا اطلس و کوییک GX

خودرو کوییک در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت شده و کراس تیبا ۲ معرفی شد و به‌دلیل طراحی نسبتا متفاوت و البته بازار انحصاری، به یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا تبدیل شد. کوییک GX به‌عنوان جدیدترین محصول خانواده کوییک، در واقع همان کوییک S است که به پیشرانه ارتقا یافته M15 GSI مجهز شده است. کوییک GX خود در چهار تیپ مختلف شامل GX-L (لو آپشن)، GX-H (فول آپشن)، GXR-L (دورنگ لو آپشن) و GXR-H (دورنگ فول آپشن) عرضه می‌شود.

در طرف مقابل، اطلس هم فیس لیفت دیگری روی خودرو کوییک یا در اصل همان تیبا ۲ با پلتفرم X200 است که نخستین بار در شهریور ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد و به‌تازگی تحویل اولین نمونه‌های آن به خریداران آغاز شده است. اطلس هم قرار است در چهار تیپ ارائه شود که شامل دو تیپ با گیربکس دستی لو آپشن و فول آپشن و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک لو آپشن و فول آپشن خواهد بود؛ اما در حال حاضر فقط اطلس G به بازار عرضه شده است که تیپ دنده دستی فول آپشن محسوب می‌شود.

مقایسه طراحی بیرونی و داخلی 

کوییک GX

همان‌طور که اشاره کردیم، این دو خودرو بر اساس پلتفرم تیبا ۲ ساخته شده‌اند و بنابراین ساختاری کاملاً قدیمی دارند که ریشه‌های آن به نسل اول پراید بازمی‌گردد. کوییک در اواسط دهه ۹۰ شمسی به بازار آمد و توانست به‌واسطه طراحی ظاهری به‌مراتب بهتر از تیبا و به لطف ریل‌های روی سقف، روکش‌های پلاستیکی دهانه گلگیرها و کمی ارتفاع بیشتر از زمین که اصطلاحا به آن کراس گفته می‌شود، طرفداران بیشتری پیدا کند. در کوییک GX که موضوع این مطلب است نیز سایپا با جلوپنجره و سپر جدید با خطوط مشکی‌ که از زیر چراغ‌ها به قاب مه‌شکن‌ها کشیده شده، فیس‌لیفتی جزئی روی این خودرو انجام داده است. در عقب اما شاهد همان طراحی اولیه کوییک هستیم. در مجموع، کوییک به‌عنوان یک خودرو معمولی طراحی قابل قبولی دارد، اما به‌دلیل فروش زیاد در بازار، تکراری شده است.

سایپا اطلس

در خودرو سایپا اطلس، جلو و عقب کوییک به‌طور کامل از نو طراحی شده و نمایی به‌مراتب مدرن‌تر را به نمایش گذاشته است. در قسمت جلو شاهد دماغه‌ای با جلوپنجره شش‌ضلعی و چراغ‌های کشیده هستیم که از محصول فورد با نام K plus الهام گرفته‌ شده است. در نمای عقب هم با چراغ‌ها و سپر جدید، شاهد کپی‌برداری آشکار از روی رنو کپچر هستیم. در مجموع پکیج کلی طراحی اطلس قابل‌قبول و هماهنگ از آب درآمده است؛ بنابراین می‌توان اطلس را از نظر طراحی بیرونی، برنده اعلام کرد. همچنین از آنجایی که اطلس خودروی جدیدی است، به‌واسطه کمتر دیده شدن آن در خیابان، تا مدت‌ها تازگی خواهد داشت.

نمای کابین کوییک GX

کابین کوییک GX

در قسمت طراحی داخلی، سایپا برای کوییک از داشبورد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود استفاده کرد. این داشبورد هرچند نمای بهتری نسبت به تیبا داشت، اما به‌صورت کامل از پلاستیک سیاه بی‌کیفیت ساخته شده و طراحی آن هم‌اکنون کاملا قدیمی شده است. البته در کوییک S و GX غربیلک فرمان D کات جدیدی ارائه شده که قبلا در کوییک اتوماتیک دیده بودیم و بسیار بهتر از غربیلک قدیمی کوییک است. علاوه بر این، برای نسخه فول آپشن کوییک GX که با نام GX-H یا High شناخته می‌شود هم داشبورد میانی جدیدی طراحی شده که با دریچه‌های تهویه دایره‌ای و نمایشگر ایستاده در بالا کمی نمای بهتری به داشبورد قدیمی و پلاستیکی کوییک بخشیده، اما این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده و تیپ لو آپشن یا GX-L نیز با همان داشبورد قدیمی ارائه می‌شود.

نمای کابین سایپا اطلس

کابین سایپا اطلس

در کابین اطلس اما شاهد طراحی داشبورد کاملا جدیدی هستیم که بسیار بهتر و به‌روزتر از کوییک به‌نظر می‌رسد. هرچند غربیلک فرمان و پانل کنترل تهویه همچنان با کوییک مشترک است، اما این داشبورد جدید به‌لطف تریم دو رنگ مشکی و کرم و دریچه‌های تهویه دایره‌ای با حلقه کرومی، نمای به‌روز و قابل قبولی برای خودرویی در این کلاس دارد. البته در کابین این خودرو نیز مانند سایر خودروهای بی‌کیفیت ایرانی، همه‌چیز از پلاستیک ساخته شده است. از نظر طراحی داخلی هم برتری کاملا با اطلس است. البته تفاوت‌های دو خودرو تنها در طراحی داشبورد و رودری‌ها خلاصه می‌شود و از نظر فضای کابین و راحتی سرنشینان همه چیز کاملا با هم یکسان است.

مشخصات فنی سایپا اطلس و کوییک GX

در بخش فنی، دو خودرو اطلس و کوییک GX  از نسخه ارتقا یافته پیشرانه M۱۵ که با نام GSI شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. این موتور را در انواع مختلف تیبا، ساینا و کوییک دیده‌ایم. این پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز، حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی صورت می‌گیرد و همچنان خبری از نسخه اتوماتیک برای هیچ‌کدام از این دو مدل نیست. همچنین گفته شده این موتور گشتاور بیشتری را در دورهای پایین‌تر ارائه می‌کند. با این حال، بهبودهای موتور M۱۵ GSI از پشت فرمان خیلی محسوس نیست و اطلس و کوییک GX همچنان همان تجربه رانندگی تیبا را ارائه می‌کنند که با مشکلاتی مثل لرزش و سروصدای موتور همراه است.

مقایسه تجهیزات و امکانات

نسخه لو آپشن کوییک که GX-L نام دارد، با امکاناتی مانند دو ایربگ، دی‌لایت، چراغ‌های خودکار، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، چراغ مشایعت، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب و سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی ارائه می‌شود. اما در تیپ GX-H اما علاوه بر این موارد، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی و رینگ آلومینیومی نیز اضافه شده، اما این تیپ هنوز به بازار عرضه نشده است.

اطلس G به‌عنوان تیپ فول آپشن دستی از امکانات قابل قبولی بهره می‌برد. در این خودرو علاوه بر امکاناتی که برای کوییک GX-L ذکر کردیم، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف و شیشه‌های دودی نیز ارائه شده است.

قیمت

اطلس هم‌اکنون با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ در حالی که قیمت کوییک GX-L حدود ۳۶۸ میلیون و GXR-L (دو رنگ) ۳۸۰ میلیون تومان است. در بازار اما شرایط متفاوت است و دو خودرو اختلاف قیمت بسیار زیادی با هم دارند. در حال حاضر اطلس در بازار با قیمتی در حدود ۵۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در حالی که کوییک GX-L بسته به تیپ بین ۴۵۰ تا ۴۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی اطلس در بازار حدود ۱۳۰ میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. در مجموع باید گفت با توجه به قیمت بازار، کوییک GX-L ارزش خرید بالاتری دارد، اما اگر از ظاهر تکراری آن خسته شده‌اید و خواهان کابین زیباتر و تجهیزات بیشتری هستید، اطلس گزینه بهتری خواهد بود.

جدول مقایسه مشخصات

نام خودرواطلس Gکوییک GX-L
پیشرانه۴ سیلندر M۱۵ GSI۴ سیلندر M۱۵ GSI
حجم موتور۱۵۰۰ سی‌سی۱۵۰۰ سی‌سی
قدرت۹۰ اسب بخار۹۰ اسب بخار
گشتاور۱۳۷ نیوتن متر۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر۶.۸ لیتر۶.۸ لیتر
طول۴,۰۲۰ میلی‌متر۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض۱,۶۸۵ میلی‌متر۱,۶۷۸ میلی‌متر
ارتفاع۱۵۴۰ میلی‌متر۱,۵۳۲ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲,۴۱۰ میلی‌متر۲,۴۱۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار۲۸۵ لیتر۲۲۵ لیتر
قیمت کارخانه۴۰۵ میلیون تومان۳۶۸ میلیون تومان
قیمت بازار۵۸۰ میلیون تومان۴۵۰ میلیون تومان
همچنین بخوانید:
منتظر افزایش قیمت خودرو در کارخانه باشید مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ کدام را بخریم؟ سایپا اطلس، هاچ بک جدید بازار ایران را بخریم یا نه؟ معرفی تیپ‌های مختلف سایپا اطلس S,G,L,E ؛ تفاوت در چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*