فضای ذخیره سازی

آموزش خالی کردن فضای ذخیره سازی اندروید بدون پاک کردن هیچ چیزی

با انجام ترفندهای آموزش داده شده در ادامه این مطلب خواهید توانست تا فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی خود را بدون پاک کردن چیزی خالی کنید.

فضای ذخیره سازی در کنار عمر باتری یکی از دغدغه های همیشگی کاربران تلفن همراه در افزایش سرعت گوشی به شمار می‌رود و تولید کنندگان گوشی نیز به طور پیوسته برای پاسخ به نیاز کاربران فضای ذخیره سازی را افزایش می‌دهند. امروزه نبود درگاه کارت حافظه در اغلب گوشی های مدرن باعث شده تا عملا ارتقا فضای ذخیره سازی غیرممکن بوده و برخی عادت های استفاده نادرست نیز در کنار این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای کاربر بوجود آورد.

اگر شما هم از چنین کاربرانی هستید که با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی مواجه شده‌اید اما به دلیل مهم بودن برخی فایل هایتان نمی‌تواندی آنها را پاک کنید، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دسترسی آسان به بخش های این مقاله

آموزش خالی کردن فضای ذخیره سازی اندروید

البته ناگفته نماند که ترفندهای ذکر شده در این مطلب، تنها مختص گوشی های اندرویدی است. همچنین اگر از گوشی شیائومی استفاده می‌کنید، می‌توانید راهنمای بهینه سازی گوشی های شیائومی را نیز مطالعه کنید.فضای ذخیره سازی

کاهش حجم فایل های تصویری

خوشبختانه امروزه گوشی های مدرن قابلیتی را فراهم کرده‌اند که می‌توان با تغییر کیفیت ثبت تصاویر و یا فیلم برداری، حجم آن را نیز کاهش داد. بنابراین با کاهش حجم عظیم عکس‌ها و ویدیوهای ضبط‌شده در تلفن‌ همراه می‌توان به میزان قابل توجهی به رفع محدودیت‌های فضای ذخیره‌سازی کمک کرد.

استفاده از قابلیت های بهینه سازی فضای ذخیره سازی

برخی از دستگاه‌های Android، به‌ویژه گوشی های سری پیکسل گوگل، عملکرد داخلی «بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی» را ارائه می‌کنند. این ویژگی به طور خودکار تنظیمات مختلف دوربین را برای بهینه سازی فضای ذخیره سازی تغییر می دهد. در ادامه به طور خلاصه عملکرد این قابلیت را برایتان شرح می‌دهیم:

  • تغییر فرمت تصاویر: این قابلیت تصاویر را به جای RAW در فرمت JPEG ذخیره می‌کند؛ چراکه این فرمت در فضای ذخیره سازی یکسان داده های بیشتری را حفظ می‌کند.
  • رمزگذاری ویدیو: به طور موثر ویدیوها را با فرمت H.265/HEVC ذخیره کرده و در نتیجه اندازه فایل‌های کوچک‌تری در مقایسه با فرمت‌های قبلی ایجاد می‌شود.
  • تصویر برداری: تصاویر را به صورت یک عکس ثابت ذخیره کرده و ویژگی های عمق مورد استفاده برای ایجاد جلوه های سه بعدی را غیرفعال می‌کند.
  • رزولوشن: وضوح عکس را از اندازه کامل به نصف کاهش داده و به طور خودکار بین اندازه و کیفیت تصویر تعادل ایجاد می‌کند.

آموزش فعال کردن بهینه ساز فضای ذخیره سازی

در فعال کردن بهینه ساز فضای ذخیره سازی دو گزینه فعال کردن دستی و خودکار وجود دارد. در فعال کردن خودکار که بیشتر برای کاربرانی است که نیازی به بهینه‌سازی دائمی فضای ذخیره‌سازی ندارند، اندروید گزینه‌ای را ارائه می‌کند تا فقط زمانی که فضای ذخیره‌سازی کمتر از ۱ گیگابایت باشد، به‌طور خودکار بهینه ساز فعال شود. این امر نیاز به فعال سازی دستی را از بین برده و در صورت نیاز نیز کارایی ذخیره سازی را تضمین می‌کند.

نحوه فعال سازی دستی بهینه ساز:

  • برنامه دوربین را باز کنید
  • به منوی تنظیمات مراجعه کنید
  • با مراجعه به بخش «عمومی» گزینه «ذخیره‌سازی دستگاه» را پیدا کنید
  • در این بخش تنها کافیست را گزینه را بهینه ساز را فعال کنید

HEIF (فرمت فایل تصویری با کارایی بالا)

فرمت HEIF در حالی که در همه رابط های اندرویدی موجود نیست اما می‌توانید گزینه دیگری را در صرفه جویی فضای ذخیره سازی برای گرفتن عکس ارائه دهد. این فرمت در مقایسه با JPEG با حفظ کیفیت قابل مقایسه، حجم فایل ها را با اندازه کمتری ارائه می‌دهد. البته ذکر این نکته لازم است که تصاویر HEIF ممکن است به طور جهانی توسط همه برنامه ها و وب سایت ها پشتیبانی نشوند.

دسترسی به HEIF:

بخش دسترسی به HEIF به طور کلی در همه گوشی ها متفاوت از یکدیگر است اما به طور کلی می‌توانید آن را با مراجعه به تنظیمات برنامه دوربین در قسمت «تنظیمات پیشرفته» پیدا کنید. در این قسمت باید به دنبال گزینه هایی با عنوان “HEIF” یا «فرمت فایل تصویر با کارایی بالا» باشید.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش پاک کردن عکس‌های تکراری از روی گوشی اندرویدی بهترین ترفندها برای خالی کردن فضای حافظه گوشی راهنمای جامع حل مشکل کرش کردن اپلیکیشن ها در اندروید

استفاده از برنامه های فشرده سازی شخص ثالث

روش‌های فوق راه مناسبی برای بهینه‌سازی عکس‌ها و ویدیوهایی که در آینده خواهید گرفت ارائه می‌دهند. با این حال این روش‌ها نمی‌توانند به مشکل به مشکل فایل‌های بزرگ موجود که قبلاً در دستگاه شما ذخیره شده‌اند رسیدگی کنند. در چنین مواردی بهتر است از برنامه های فشرده سازی تصویر که می‌توان آنها را از فروشگاه پلی استور نیز دانلود کرد، استفاده کنید.

یکی از محبوب ترین برنامه ها «Photo Compressor and Resizer» است که به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌ها را به طور موثر فشرده و اندازه‌شان را تغییر دهند.

مدیریت ذخیره سازی تصاویر با گوگل

برای کاربرانی که از برنامه Google Photos برای ذخیره‌سازی عکس‌ها استفاده می‌کنند با یک تنظیم ساده می‌توانند فضای ذخیره‌سازی مورد استفاده این سرویس را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. Google Photos گزینه ای برای ذخیره عکس‌ها با کیفیت «Storage Saver» به جای «Original Quality» ارائه می‌دهد. فضای ذخیره سازی گوگل فوتوزبا فعال کردن این تنظیم، Google Photos به طور خودکار وضوح تمام عکس‌های آپلود شده در سرویس گوگل را کاهش داده و فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی شما را آزاد می‌کند.

چگونه Storage Saver در Google Photos را فعال کنیم؟

برای فعال کردن این حالت بهینه سازی می‌توانید در برنامه Google Photos با مراجعه به تنظیمات گزینه “Storage Saver” را بیابید و آن را به جای “Original Quality” انتخاب کنید.

ترفندهای دیگر برای خالی کردن فضای ذخیره سازی

جدا از مدیریت عکس‌ها و فیلم‌ها استراتژی‌‌های دیگری نیز هستند که می‌توانید با انجام آنها فضای ذخیره سازی خود را آزاد کنید..

  • حذف برنامه های استفاده نشده

برای این کار می‌توانید به طور مرتب برنامه های نصب شده خود را بررسی کرده و برنامه هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنید حذف کنید. برنامه های استفاده نشده اغلب فضای ذخیره سازی قابل توجهی را اشغال کرده و همچنین باعث درهم ریختگی منوی برنامه های شما می‌شوند.

  • پاک کردن حافظه پنهان برنامه ها (حذف کش)

با گذشت زمان، برنامه ها داده های موقتی خود را در قالب فایل‌های پنهان جمع می‌کنند. پاک کردن کش می‌تواند به بازیابی فضای ذخیره سازی بدون تأثیر بر عملکرد برنامه کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از برنامه‌ها ممکن است پس از پاک کردن حافظه پنهان نیاز به ورود مجدد داشته باشند. 

  • انتقال فایل ها به کارت MicroSD (در صورت وجود)

اگر تلفن شما از حافظه قابل ارتقا از طریق کارت MicroSD پشتیبانی می‌کند، فایل‌های بزرگ مانند فیلم، موسیقی یا اسناد دانلود شده را به کارت حافظه جانبی منتقل کنید. با این کار خواهید توانست فضای ذخیره سازی داخلی ارزشمندی را برای برنامه های ضروری و داده های پرکاربرد خود آزاد کنید. همچنین برای افزایش سرعت برنامه ها در گوشی های سامسونگ می‌توانید از ترفند افزایش حافظه رم نیز استفاده کنید. 

  • از سرویس‌های ذخیره‌ سازی ابری استفاده کنید

سرویس‌های ذخیره‌ سازی ابری مانند گوگل درایو یا Dropbox راهی مناسب برای ذخیره فایل‌ها هستند که هیچ گونه فضایی را از گوشی شما اشغال نکرده و با دستگاه های دیگر نیز به راحتی می‌توانید تمامی فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. بارگذاری فایل‌هایی کمتر استفاده شده در فضای ابری می‌تواند به میزان قابل توجهی بار ذخیره‌ سازی گوشی شما را کاهش دهد.

اگر شما مخاطبین گجت نیوز هم تجربه مواجه شدن با چنین مشکلاتی را داشته‌اید، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ روش عالی برای پاکسازی و خالی کردن فضای حافظه داخلی گوشی های اندرویدی چرا هرگز نباید گوشی هوشمندی با فضای ذخیره سازی کمتر از ۲۵۶ گیگابایت انتخاب کنید؟ ترفندهای کاربردی برای افزایش فضای حافظه گوشی های اندرویدی آموزش حذف فضای ذخیره سازی برنامه‌ها در گوشی‌های اندرویدی