موشک وی 2 آلمان

چطور موشک های وی 2 آلمان نازی آینده جهان را تغییر دادند؟

موشک های وی 2 آلمان نازی کمی دیر آماده شدند و نتوانستند سرنوشت هیتلر و جنگ جهانی دوم را تغییر دهند. هرچند آنها در آینده جهان نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

در اوایل جنگ جهانی دوم آلمان به‌شدت لندن را بمباران مي‌کرد. در نتیجه این اتفاق نیز افراد زیادی کشته شدند و خرابی‌های زیادی به‌بار آمد. هرچند در نهایت شرق توجه هیتلر را به‌خود جلب کرد و نیروی هوایی آلمان هم اهداف مختلف در شوروی را تحت حمله قرار داد. همانطور که می‌دانید شرایط برای آلمان در شوروی چندان خوب پیش نرفت و پیوستن آمریکا به متفقین نیز باعث شد که آلمان در موضع ضعف قرار گیرد.

موشک های وی 2 آلمان نازی زمینه‌ساز کاوش‌های فضایی بشر شدند

موشک وی 2 آلمان

شهرها و کارخانه‌های آلمانی تحت بمباران شدید هواپیماهای متفقین بودند و مردم کشورهای دیگر می‌توانستند کمی نفس بکشند. در این زمان آلمان برای پیروزی در جنگ به سلاح‌های مدرن و خاص خود امید داشت. یکی از امیدهای آلمان نازی برای نابودی دشمنان خود موشک وی 2 بود. زمانی که اولین موشک‌ های V2 به لندن اصابت کردند، وحشت همه را فرا گرفت.

انگلیسی‌ها فکر می‌کردند که ورق برگشته و آلمان مجدد قدرت گرفته است. نیروهای متفقین نمی‌توانستند هیچکاری در برابر موشک های وی 2 آلمان انجام دهند. بلکه صرفا برخورد آنها به هدف را تماشا می‌کردند. هرچند آلمان تعداد زیادی از هواپیماهای جنگی خود را در جبهه شرق از دست داده بود و حالا نمی‌توانست در برابر برتری عددی هواپیماهای دشمن کاری کند.

آسمان آلمان عملا در اختیار نیروهای متنفقین قرار گرفته بود. آنها نیز تمامی سکوهای پرتاب و کارخانه‌های ساخت موشک وی 2 (فاو‌ 2 نیز نامیده می‌شود) را نابود کردند تا این تهدید پایان یابد. به‌طورکلی فناوری‌های هجومی و دفاعی بسیار مهمی در نتیجه جنگ جهانی دوم توسعه یافتند. اما هنوز افراد زیادی موشک‌ های V-2 را مهمترین آنها می‌دانند.

موشک وی 2 آلمان

دکتر ورنر فون براون دانشمند آلمانی و یکی از اعضای حزب نازی بود که توانست ایده ساخت این موشک را عملی کند. کارهای وی سبب پیشرفت‌های زیادی در زمینه موشکی شد و در نهایت سفرهای فضایی را ممکن کرد. در سال ۱۹۴۴ بود که اولین موشک بالستیک جهان با نام وی 2 (انتقام 2) متولد شد. این موشک می‌توانست اهداف گوناگون را تا فاصله ۳۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد؛ اما چندان دقت بالایی نداشت.

طول موشک های وی 2 آلمان نازی به ۱۴ متر می‌رسید و دارای ۹۱۰ کیلوگرم ماده منفجره در سر جنگی خود بودند. همچنین بیشینه سرعت آنها ۵۷۶۰ کیلومتر بر ساعت بود. آلمانی‌ها در مجموع توانستند ۳۰۰۰ موشک وی 2 را بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵ آماده کنند. هرچند تنها نیمی از آنها پیش از پایان جنگ برای حمله به اهدافی در انگلستان، بلژیک و فرانسه استفاده شدند.

در سال ۱۹۴۵ کاملا مشخص شده بود که آلمان هیچ راهی برای پیروزی در جنگ جهانی دوم ندارد. همین نیز سبب شد که رهبران کشورهای متفقین برای آینده نقشه بکشند. آمریکا و شوروی می‌دانستند که در نهایت باید در برابر همدیگر قرار بگیرند و اروپا دیگر جایگاه چندانی در معادلات جهانی نخواهد داشت. همین نیز باعث شد که جنگ سرد پیش از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شود.

دکتر براون

شوروی اقدام به شناسایی دانشمندان آلمانی کرد و چند هزار نفر از آنها را به همراه خانواده‌هایشان به شوروی انتقال داد. این اقدام سبب هوشیاری آمریکایی‌ها شد. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز در اقدامی مشترک عملیات بحث‌برانگیز گیره‌ کاغذ را اجرایی کردند. در نتیجه این عملیات 1600 دانشمند آلمانی به‌همراه تیم کامل طراحی موشک وی 2 به آمریکا منتقل شدند.

این افراد از اعضای مهم حزب نازی بودند و به‌همین‌خاطر مدت کوتاهی را در بازداشت به‌سر می‌بردند. هرچند که در نهایت در ادارات مهم آمریکا مشغول به‌کار شدند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین فرد حاضر در این میان مغز متفکر موشک های وی 2 آلمان نازی یعنی دکتر ورنر فون براون بود. وی در پایه‌گذاری و توسعه ناسا نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و سبب شد آمریکا در رقابت فضایی با شوروی پیروز شود.

اضافه‌شدن دانشمندان آلمانی باعث شد که آمریکا از نظر موشکی به‌شکل قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کند و از رقبای خود جلو بیفتد. موشک وی 2 آلمان یک سلاح جنگی بود؛ اما در دل خود دستاورد تکنولوژیکی بزرگی داشت. در نهایت فون براون مدیر مرکز فضایی مارشال ناسا شد و توسعه موشک ساترن 5 را مستقیما به‌عهده گرفت. این موشک با یک هدف بسیار بزرگ ساخته شد و آن فرستادن انسان به ماه بود.

موشک ساترن 5

موشک ساترن 5

توسعه موشک ساترن 5 در دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۶۷ اولین پرتاب آزمایشی خود را انجام داد. دو سال بعد نیز نیل آرمسترانگ، باز الدرین و مایک کالینز با آن به ماه سفر کردند تا تاریخ‌ساز شوند. در واقع اگر به‌خاطر موشک وی 2 و پیشرفت‌های علمی آلمان نازی نبود، سفرهای فضایی به‌این زودی انجام نمی‌شدند و نمی‌توانستیم در مورد یافتن جایگزینی برای کره زمین صحبت کنیم.

با وجود نقش بسیار مهم موشک V-2 در تغییر آینده جهان، افراد زیادی هنوز عملیات گیره‌کاغذ را زیر سوال می‌برند. به‌گفته آنها در کارخانه‌های موشک‌سازی آلمان نازی اسیران جنگی در شرایط غیرانسانی کار می‌کردند و دانشمندان حاضر نیز کوچکترین اهمیتی به این مسئله نمی‌دادند. همچنین تمامی دانشمندان منتقل‌شده به آمریکا از اعضای مهم حزب نازی بودند. در واقع آنها نه‌تنها از اعمال آدولف هیتلر حمایت می‌کردند، بلکه برای پیشبرد آنها نیز فعالانه گام برمی‌داشتند.

زمانی موشک های وی 2 آلمان زمینه‌ساز پیشرفت‌های فضایی شدند و حالا نیز نسل جدیدی از موشک‌ها می‌خواهند آینده‌ساز شوند. شرکت اسپیس‌ایکس در تلاش‌ است با موشک‌های چندبار مصرف زمینه بازگشت انسان به ماه را فراهم کند. پس از آن نیز هدف مستعمره‌‌کردن مریخ خواهد بود. البته آمریکا در این‌کار تنها نیست و چین نیز در حال آزمایش موشک‌های خاص خود برای ماجراجویی‌های فضایی است.

بیشتر بخوانید:
۱۰ فکت اشتباه از جنگ جهانی دوم که بین مردم رایج هستند ۱۰ مورد از بهترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم؛ سلاطین آسمان در سال‌های دور رویای جاه طلبانه ایلان ماسک برای تبدیل مریخ به مستعمره زمین؛ توهم یا واقعیت؟ مهمترین ماموریت های فضایی در سال ۲۰۲۴ ؛ از سفر انسان به ماه تا جستجو برای حیات بیگانه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*