سوزش معده

علت سوزش معده و سردل در شب به همراه راه حل

سوزش شبانه معده و سردل می‌توانند خواب را برای فرد غیرممکن کنند. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، می‌توانید برای درمان راهکارهای جالب معرفی شده در این مطلب را انجام دهید.

احتمالا تا به حال زمانی که در تخت خواب دراز کشیده‌اید، متوجه یک سوزش شدیدی در به اصطلاح در سر دل شده‌اید که می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. چنین مشکلی در صورت ادامه دار شدن می‌تواند با چنین دردهایی خواب را تقریبا برایتان غیرممکن کند. سوزش سر دل یا معده که با نام ریفلاکس شناخته می‌شود، مربوط به بازگشت اسید معده به مجاری بالاتر بوده که به دلایلی می‌تواند حس سوزش را ایجاد کند.

افراد مختلف گاها پیشنهادهای متفاوت و البته تایید نشده‌ای را به مبتلایان این عارضه پیشنهاد می‌کنند که متاسفانه باعث تشدید اوضاع می‌شوند. به همین قصد داریم تا در این مطلب با این عارضه بیشتر آشنا شده و راهکارهای تایید شده‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

سوزش معده چیست؟

سوزش معده یا سر دل برخلاف اصطلاحات رایجشان اصلا ربطی به قلب ندارند و در واقع مشکل اصلی در مری است که ایجاد می‌شود. مری عضوی از سیستم گوارش است که وظیفه هدایت مواد غذایی را از سمت دهان به معده دارد. در میان مری و معده، بنداره‌ای (اسفنکتر) وجود دارد که با فشار غذا باز شده و محتواهای مری به معده تخلیه می‌شوند. بنداره یا همان اسفنکتر از جنس نوارهای ماهیچه‌ای هستند و در صورت نبود مواد غذایی به حالت بسته باقی می‌مانند.سوزش معده

اسفنکتر تحتانی مری زمانی که نمی‌تواند به صورت کامل بسته شود، کیموس که به مخلوط مواد غذایی موجود و اسید معده  گفته می‌شود وارد مری شده و به دلیل نبود لایه های حفاظتی در پوشش بافت مری، باعث آسیب به لایه مخاطی این اندام می‌شوند.

در واقع وجود لایه های حفاظتی پوششی بیشتر در معده باعث می‌شود تا اسید نتواند به بافت این اندام آسیب برساند اما چون در مری این بافت حفاظتی وجود ندارد، باعث آسیب شده که اصطلاحا با نام ریفلاکس معده شناخته می‌شود. به همین دلیل چون قسمت انتهای مری در ابتدای قفسه سینه قرار دارد، حس درد ریفکلس در مری به اشتباه با درد دل و یا سوزش معده اشتباه گرفته می‌شود.

معده

آناتومی معده و مری

هنگام ایستادن یا نشستن، جاذبه به معده کمک کرده و باعث می‌شود تا مواد غذایی حرکتی به سمت بالا نداشته باشند اما وقتی دراز می‌کشیم، مواد غذایی راحت تر می‌توانند به مری برگشته و آسیب برسانند.

ریفلاکس به طور معمول علائم مشابهی دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • احساس سوزش در قفسه سینه
  • احساس طعم اسیدی در دهان
  • آروغ زدن

اما دلایلی مختلفی وجود دارد که می‌توانند باعث بسته نشدن کامل اسفنکتر انتهای مری شوند. برای مثال مصرف سس گوجه فرنگی، قهوه یا مرکبات و همچنین دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا و برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها یا مواد افیونی می‌توانند موجب عارضه ریفلاکس شوند.

5 راهکار ساده برای کاهش درد سوزش معده در اثر ریفلاکس

برای کاهش درد سوزش معده در اثر ریفلاکس به غیر از مراجعه به دکتر، داروهای بدون نسخه‌ای نیز هستند اما این داروها هم حتی نمی‌توانند به صورت طولانی مدت این عارضه را حل کنند.

اگر سوزش معده مزمن دارید، بهتر است به پزشک مراجه کنید؛ چراکه احتمالا این سوزش سر دل در اثر ریفلاکس بوده که در صورت جدی نگرفتن می‌تواند منجر به سرطان مری شود. با این حال می‌توانید راهکارهای ساده‌ای را که در ادامه معرفی می‌کنیم را امتحان نمایید.

به پهلوی چپ بخوابید

در اقدامات کمک‌های اولیه، یکی از کارهایی که حتما باید بعد از نجات مصدوم انجام داد این است که اصطلاحا او را به حالت ریکاوری قرار داده تا دچار آسپیراسیون نشود. حالت ریکاوری در واقع همان خوابیدن به پهلوی چپ است تا در اثر آسپیراسیون (برگشت مواد غذایی از معده به حلق) دچار خفگی نشود. وقتی هم دراز می‌کشید و سریعا دچار ریفلاکس می‌شوید، بهتر است نحوه خوابیدن خود را هم تغییر دهید.

خوابیدن به پهلوی چپ برای درمان سوزش معده

خوابیدن به پهلوی چپ برای درمان سوزش معده

معده شکلی شبیه لوبیا دارد و سمت چپ آن بالاتر است. خوابیدن به پهلوی چپ به دلیل شکل و زاویه معده و محل اتصال آن به مری می‌تواند علائم ریفلاکس را تا حدی کاهش دهد. به عبارتی دیگر با خوابیدن به پهلوی چپ یک محفظه هوا ایجاد می‌کنید که از رسیدن اسید به مری جلوگیری می‌کند.

قسمت بالا تنه خود را هنگام خواب بالاتر نگه دارید

اگر در خوابیدن به پهلوی چپ مشکل دارید می‌توانید تنها با بالا نگه داشتن قسمت فوقانی بدن خود از ریفلاکس جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از بالش‌های دایره‌ای استفاده کرده و یا چند بالش را روی هم بگذارید تا بالا تنه خود را در هنگام خواب بالاتر نگه دارید.

ارتفاع دادن به بالا تنه برای درمان سوزش معده

ارتفاع دادن به بالا تنه برای درمان سوزش معده

هر چه به قسمت‌های قفسه سینه خود بیشتر ارتفاع دهید، حرکت کیموس و یا اسید معده به سمت مری دشوارتر خواهد شد.

استفاده از صمغ درخت یا همان سقز

نکته بعدی که برخی افراد استفاده از آن را در کاهش اثر ریفلاکس مفید می‌دانند، صمغ درخت همان سقز خودمان است. این آدامس از نوعی صمغ ساخته شده که هزاران سال است استفاده شده و قدمت آن به قرن 5 قبل از میلاد می‌رسد.

صمغ درخت برای درمان سوزش معده

صمغ درخت برای درمان سوزش معده

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد اثر بخشی صمغ درختی صورت گرفته اما یک تحقیق نشان می‌دهد که سقز می‌تواند به درمان سوء هاضمه کمک کند. با این حال شما هم می‌توانید با چندین بار تست کردن آن به صحت اثر بخشی آن پی ببرید.

جویدن آدامس معمولی

همچنین می‌توانید برای مقابله با اثر دردآور ریفلاکس معده آدامس معمولی بجوید. با جویدن آدامس، غدد بزاقی شما تحریک شده و تولید بزاق افزایش می‌یابد. در ادامه، بزاق می‌تواند با خاصیت قلیایی خود به خنثی کردن اسید معده کمک کند. جویدن آدامس برای مقابله با سوزش معده

البته نکته‌ای لازم است به یاد داشته باشید، این است که باید از آدامس‌هایی با طعم نعنا اجتناب کنید. چراکه طعم اسیدی نعنا می‌تواند شرایط بدتر کند.

وعده غذایی شام را سبک تر بخورید

برخی غذاها مانند غذاهای تند، غذاهای چرب، سیر، گوجه فرنگی، نعناع فلفلی و شکلات می‌توانند احتمال تجربه سوزش معده را افزایش دهند. البته غذاهایی که در افراد می‌توانند باعث سوزش معده و سردل شوند، متفاوت هستند و به همین جهت اگر دچار ریفلاکس معده هستید، بهتر است تمام وعده هایی غذایی که پس از مصرف آنها دچار این عارضه می‌شوید را یادداشت کنید.

خوردن غذای سبک تر در شب برای درمان سوزش معده

خوردن غذای سبک تر در شب برای درمان سوزش معده

تشخیص اینکه کدام غذاها باعث تشدید سوزش سر دل می‌شوند برای مدیریت آن ضروری هستند. با این حال، نکات رژیم غذایی دیگری نیز برای کاهش سوزش معده وجود دارد که در ادامه می‌توانید ببینید:

  • آهسته تر غذا بخورید
  • از وعده های غذایی سنگین در آخر شب دوری کنید
  • پس از صرف غذا سریعا دراز نکشید
  • مصرف نوشیدنی‌های گازدار را تا حد امکان کاهش دهید
  • از مصرف غذاهای محرک اجتناب کنید

پیشنهاد نهایی برای درمان سوزش معده در اثر ریفلاکس

سوزش سر دل در اثر ریفلاکس معده عارضه نسبتا شایع است که می‌تواند احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند. با این حال مهم است که به دفعات رخ دادن آن توجه داشته باشید؛ چراکه در صورت تشدید می‌تواند منجر به شرایط خطرناکی مانند زخم معده، تنگ شدن مری یا سرطان مری شود.

اگر سوزش معده شما از بین نمی‌رود و باعث استفراغ شده و درمان‌های توصیه‌ای نیز مفید نیستند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا جنبه آموزشی و اطلاعاتی دارند و نباید آنها را به منزله درمان‌های بهداشتی در نظر گرفت. به همین خاطر در وضعیت‌های شدیدتر دیگر این راهکارها بی فایده بوده و بهترین راه حل مراجعه به پزشک است.

حالا نظر شما مخاطبین گجت نیوز در این مورد چیست؟ اگر شما هم دچار ریفلاکس معده می‌شوید، حتما در بخش نظرات راهکارهایی را که برای کاهش درد این عارضه انجام می‌دهید را برایمان بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
سوزش معده و روش هایی کاربردی برای از بین بردن آن با این ۳ میوه نفخ معده را از بین ببرید روش جدید کاهش وزن بدون جراحی ؛ بخیه کردن معده با استفاده از آندوسکوپی ۱۵ روش عالی برای کاهش وزن آیا خوردن غذاهای تند برای بدن انسان ضرر دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*