تانک جدید کره شمالی

تانک جدید کره شمالی رونمایی شد؛ ماشینی مرگبار یا ماکتی پر زرق و برق؟

تانک جدید کره شمالی که با نام M2020 شناخته می‌شود، یک هیولای به تمام معنا با امکاناتی ادغام شده از سایر ماشین های جنگی مشهور است.

بر اساس آخرین اخبار نظامی، حدود ۴ سال پیش، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) در جشن ۷۵ سالگی تأسیس حزب کارگر کره از یک تانک اصلی جنگی جدید رونمایی کرد. این ماشین جنگی کره شمالی، یک ارتقای پرزرق و برق نسبت به طراحی‌های قبلی آن است و از ظاهری، شباهت‌های زیادی به تانک M1A2 Abrams آمریکایی و T-14 Armata روسی دارد. همچنین این تانک، ویژگی‌هایی از تانک‌های دیگر را در خود جای داده است، در ادامه به بررسی کامل اطلاعات به‌دست آمده از این تانک ترسناک می‌پردازیم.

M2020، تانک جدید کره شمالی با قابلیت‌های پیشرفته واقعی یا پوشالی؟

تانک جدید کره شمالی

در گذشته، کره شمالی T-62های شوروی را با طرح‌های خود ترکیب کرده و تانک‌هایی التقاطی ساخته است. محدودیت‌های تولید و همچنین تعمیر و نگهداری، طراحی تانک های بومی را برای کره شمالی چالش‌برانگیز کرده است؛ به همین دلیل است که تانک جدید کره شمالی در رژه مذکور، بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرد. کیم جونگ اون، این ماشین جنگی را را یکی از قوی ترین تانک های جهان خوانده است؛ اگر چه هنوز نمی‌توان صحت و سقم این گفته را مشخص کرد؛ زیرا M2020 تنها چند بار در انظار عمومی ظاهر شده است که تجزیه و تحلیل آن را تا حدودی دشوار می‌کند. اولین سرنخ از این تانک نشان می‌دهد M2020 احتمالا برای مقاصد دیگری طراحی و ساخته شده است. علاوه بر این، تانک جدید دارای عناصر تهاجمی و دفاعی مشترکی با تانک‌های کشورهای دیگر است.

معرفی پرچمدار جدید پیونگ یانگ

ارتش تانک جدید کره شمالی

در واقع نام رسمی این تانک M2020 نیست و کره شمالی نام واقعی آن را فاش نکرده است. دلیل نام‌گذاری این تانک از سوی رسانه‌ها، رونمایی آن در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است. M2020 یک طراحی جدید تانک است؛ بنابراین مانند اکثر تانک های کره شمالی روی شاسی یک T-62 روسی ساخته نشده است. این موضوع در طراحی شنی هفت چرخ آن مشهود است. رسانه‌ها M2020 را به‌دلیل شباهت‌هایی که با تانک رزمی اصلی ایالات متحده داشت، «آبرامز کره شمالی» نامیده‌اند؛ اما این مقایسه فقط در حد ظاهری است. مشخصات این تانک به‌طور عمده ناشناخته است؛ اما کارشناسان از زمان معرفی M2020، فیلم‌ها و عکس‌های آن را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و می‌توان در مورد تسلیحات، زره، حسگرها و موارد دیگر تانک به نتایجی دست یافت.

همچنین این تانک تنها با سه خدمه دیده شده است. این بدان معناست که سیستم اتولودر (Auto Loader) یا گلوله‌گذار خودکار برای توپ این تانک در دسترس است که نیاز به گلوله‌گذار انسانی را رفع می‌نماید. این یک پله بالاتر از طراحی‌های قبلی کره شمالی است که به‌طور بالقوه باعث می‌شود این تانک جدید در میدان جنگ، مفیدتر باشد. این حدس و گمان بر اساس فیلم کوتاهی است که کره شمالی منتشر کرده؛ بنابراین ممکن است یک گلوله‌گذار در داخل تانک وجود داشته باشد که در تصاویر دیده نشده است. با این حال، با توجه به موقعیت راننده در مرکز تانک و درست قبل از برجک، احتمالا M2020 تنها به سه خدمه برای انجام عملیات نیاز دارد.

قابلیت های دفاعی تانک جدید کره شمالی

قابلیت های دفاعی تانک جدید کره شمالی

یکی از نکات اصلی استفاده از تانک‌ها در میدان نبرد، داشتن خودرویی تهاجمی است که ضمن محافظت از خدمه خود، اهداف را نیز منهدم می‌کند. به‌نظر می‌رسد M2020 از تعادل نسبتا سازش‌ناپذیری بین این دو استفاده می‌کند و زره آن دارای چندین ویژگی متمایز است که در تانک های مدرن روسی و غربی یافت می‌شود. علاوه بر این، جدیدترین تانک کره شمالی دارای زره‌ای برای محافظت از محفظه موتور عقب و پشت برجک نیز هست. صفحات و دامن‌های لاستیکی از هفت چرخ جاده‌ای محافظت می‌کنند. از نظر وزن، احتمالاً این تانک در محدوده وزنی ۵۰ تنی قرار دارد که آن را سبک‌تر از M1A2 آبرامز ایالات متحده با ۶۸ تن وزن می‌کند. M2020 همچنین دارای زره‌​​های واکنشی و چهار سیستم حفاظت فعال (APS) بسیار موثر است که می‌تواند از آن در برابر نارنجک‌های راکتی و مهمات مشابه محافظت کند.

کره شمالی این قابلیت را در یک ویدیوی کوتاه، اما فقط با یک RPG نشان داد؛ بنابراین مشخص نیست که آیا سیستم APS تانک M2020 می‌تواند یک گلوله نفوذ در زره یا گلوله‌های ضد تانک با قابلیت انفجار قوی شلی کشده از یک تانک دشمن را متوقف کند یا خیر. همچنین، این ویدئو ممکن است آنقدر که به‌نظر می‌رسد واقع‌گرایانه نباشد؛ زیرا کره شمالی یک ماشین تولیدکننده پروپاگانداست. همچنین، محل قرار گرفتن این سیستم نیز مشکوک است؛ زیرا آنها به داخل برجک وارد می‌شوند که به‌طور بالقوه زره را تضعیف می‌کند.

سیستم تسلیحاتی تانک M2020

سیستم تسلیحاتی تانک M2020

M2020 دارای قابلیت‌های تهاجمی متعددی است. سلاح اصلی آن، همان توپ اصلی فوق‌الذکر است که می‌تواند انواع مهمات را شلیک کند. تسلیحات اضافی شامل یک مسلسل کواکسیال و یک نارنجک‌انداز AGS-30 می‌شود. در حالی که همه این‌ها تسلیحات تانک نسبتا استانداردی هستند، وجود دو موشک ضد تانک Bulsae-3 در سمت راست برجک، غیر عادی است و احتمالا فقط برای نمایش به آن اضافه شده‌اند.

این تانک چیزی شبیه به توپ ۱۲۵ میلی‌متری ۲A46 شوروی را روی خود می‌بیند که در تانک‌های دیگر کره شمالی یافت می‌شود؛ اما این همه ماجرا نیست. علاوه بر این، تانک جدید کره شمالی دارای یک مسلسل کواکسیال، یک نارنجک‌انداز AGS-30 و دو موشک ضد تانک Bulsae-3 واقع در سمت راست برجک است. این موشک‌ها یک انتخاب غیر معمول به‌نظر می‌رسند؛ زیرا تانک‌ها برای شلیک گلوله‌های ضد تانک که قادر به نابود کردن اهداف، بدون اتکا به موشک هستند، طراحی شده‌اند.

تانک M2020 کره شمالی

تانک M2020 اولین تانکی نیست که چنین تسلیحاتی را در خود دارد؛ اما چنین موشک‌هایی برای یک تانک، غیر معمول است. اضافه شدن یک موشک‌انداز کناری، بارگذاری مجدد را دشوار و خطرناک می‌کند و نیاز به حمل چندین نوع مهمات را ضروریت می‌بخشد. در یک کلام، گنجاندن پرتابگر در این تانک عجیب است. موشک‌ها توانایی بالایی برای از کار انداختن یا انهدام اهداف زرهی دارند، اما توپ اصلی نیز برای همین کار تعبیه شده است.

تانک مخوف کره شمالی؛ کارآمد یا نمایشی؟

تانک M2020 کره شمالی

 به‌نظر می‌رسد نگرانی زیادی از بابت M2020 برای ایالات متحده و کره جنوبی وجود ندارد. کره شمالی از اوایل دهه ۱۹۵۰ تاکنون هیچ نبردی با حضور تانک‌ها نداشته است و زمانی که این کار را انجام داد، نیروهای زرهی ایالات متحده و بریتانیا، آنها را له کردند. در حالی که کره شمالی توانایی زرهی خود را بازیافته است، اما این نیرو آزمایش نشده است، از تجهیزات قدیمی و ناهماهنگ استفاده می کند و با نیروهای زرهی مدرن قابل مقایسه نیست. تانک M2020 ظاهراً این مشکل را برای کره شمالی برطرف می‌کند؛ اما بعید است که این تانک به اندازه ادعای این کشور، عملیاتی باشد.

بسیاری از قطعات روی تانک احتمالا ماکت هستند؛ زیرا کره شمالی در به‌دست آوردن قطعات لازم برای نصب آنها با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل، به احتمال زیاد M2020هایی که توسط کره شمالی به نمایش گذاشته شده‌اند تنها حربه‌ای از قدرت باشند که برای ایجاد ترس در دل دشمنان کره شمالی تولید شده‌اند. همچنین کره شمالی تجربه زیادی در نبرد زرهی ندارد و به فریبکاری نیز مشهور است؛ بنابراین به احتمال زیاد M2020 اثبات یک نسخه مفهومی یا یک تانک ایده‌آل است که ممکن است روزی به ثمر بنشیند. در حالی که اجزای اصلی آن احتمالاً کار می‌کنند، قطعات پر زرق و برق‌تر، سیستم دفاع فعال، اپتیک‌ها و موشک‌های ضد تانک احتمالاً کار نمی‌کنند و تنها برای نمایش به این بدنه اضافه شده‌اند.

تانک M2020 کره شمالی

اگر کره شمالی زره‌​​پوش‌های خود را به سمت جنوب سوق دهد، با تانک‌ها و خدمه‌های تانک ایالات متحده و کره جنوبی روبه‌رو خواهند شد که از بیش از ۷۰ سال تجربه رزمی بهره می‌برند. این واقعیت را هم اضافه کنید که تانک‌های ایالات متحده و متحدانش از بهترین تانک های مدرن جهان هستند و بعید است که M2020 یا سایر زره‌پوش‌های کره شمالی، دوام زیادی در برابر آن‌ها داشته باشند.

همچنین بخوانید:
دروازه جهنم جدید کره شمالی به روی دنیا باز شد + ویدیو بهترین تانک های ارتش آمریکا؛ هیولاهایی ترسناک و مرگبار تانک M2 بردلی: بررسی جامع تانک افسانه‌ای ایالات متحده خودروی رزمی M10 بوکر (M10 Booker) معرفی شد؛ تانک مرگبار جدید ارتش آمریکا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*