خرید کامپیوتر 2026

اگر قصد خرید کامپیوتر دارید تا سال 2026 صبر کنید؛ تحولی بزرگ در راه است

به نظر می‌رسد سال آینده تحولی بزرگ در انتظار حافظه‌های کامپیوتر است. بنابراین اگر عجله‌ای برای خرید کامپیوتر ندارید بهتر است تا سال 2026 منتظر بمانید.

اخبار جدیدی که در خصوص حافظه‌های DDR6 منتشر شده‌اند حاکی از آن هستند که شاید زمانی معرفی این حافظه ها زودتر از چیزی باشد که انتظار داریم! بر اساس این اخبار جدید در آینده نزدیک تحول بزرگی در بازار کامپیوتر و رایانه‌های شخصی رخ خواهد داد که قادر است عملکرد آن‌ها را وارد سطح جدیدی کند.

چرا باید برای خرید کامپیوتر تا سال 2026 صبر کرد؟

در حال حاضر اطلاعات چندان زیادی در خصوص آن که اطلاعات جدید در خصوص حافظه‌های DDR6 از چه منبعی لو رفته در اختیارمان قرار ندارد. با این وجود به نظر می‌رسد این حافظه‌ها قرار است سال آینده رسما رونمایی شده و سرعتی بسیار بیشتر را برای کاربران PC به ارمغان آورد!

به‌طور خاص، نسخه‌ها و سری‌های اولیه حافظه DDR6 قرار است سرعت انتقال داده‌ها را از 8.8 GT/s به 17.6 GT/s برسانند؛ درحالیکه برای نسخه‌های بعدی می‌توان انتظار افزایش سرعت به 21 GT/s را نیز داشت! برای مقایسه بد نیست بدانید که سرعت انتقال داده‌ها در حافظه DDR5 بین 4.8 GT/s و 6.4 GT/s متغیر است؛ درحالیکه برخی کیت‌های جدید قادرند سرعت را به 8.4 GT/s نیز ارتقا دهند.

حافظه DDR6

از طرف دیگر، مدتی پیش نیز گزارشی رسمی از سوی موسسه JEDEC که مسئولیت تعیین و تدوین استاندارد DDR را بر عهده دارد منتشر شد و اطلاعاتی دیگر را در خصوص ماژول‌های DDR6 با کاربران به اشتراک گذاشت. بر اساس این گزارش، سرعت اولیه حافظه‌های DDR6 قرار است بسیار نزدیک به چیزی باشد که هم‌اکنون توسط حافظه‌های DDR5 قابل ارائه است. با این وجود اندکی پس از رونمایی این استاندارد باید انتظار افزایش سرعت چشمگیر این حافظه‌ها را داشت. این مساله البته تنها به حافظه‌های DDR6 مربوط نیست؛ چراکه تمامی انواع حافظه‌ها حین معرفی با چنین وضعیتی روبرو هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
حافظه DDR6 سامسونگ دو برابر سریع‌تر از DDR5 است!

علیرغم آن‌ که اعلام شده فناوری DDR6 در سال 2025 رونمایی خواهد شد، اما احتمالا اینتل و AMD برای پشتیبانی رسمی از این استاندارد در پلتفرم‌های خود به اندکی زمان بیشتر نیاز خواهند داشت. به‌طور مشابه استاندارد DDR5 نیز به‌طور رسمی در ماه جولای سال 2020 معرفی شد. با این وجود اینتل حدودا یک سال بعد پردازنده‌های  Core i9-12900K خود که قادر به پشتیبانی از این استاندارد بودند را معرفی نمود! این اتفاق برای AMD دو سال بعد از معرفی استاندارد DDR6 رخ داد و پردازنده Ryzen 9 7950X این کمپانی که قادر به پشتیبانی از DDR5 بود، در سال 2022 رونمایی شد!

خرید کامپیوتر 2026

بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که تا فراگیر شدن حافظه‌های DDR6 زمانی حدودا دو ساله باقی مانده. بنابراین اگر قصد خرید یک کامپیوتر دارید، توصیه می‌کنیم تا سال 2026 منتظر بمانید تا بتوانید از برترین مزیت‌های این دسته حافظه‌ها به‌طور کامل بهره ببرید! مطمئن باشید که این انتظار ارزشش را خواهد داشت؛ چراکه سرعت‌های پیش‌بینی شده برای حافظه‌های DDR6 هوش از سرتان می‌پراند!

به‌طور خاص انتظار می‌رود سرعت انتقال داده در حافظه‌های DDR6 بسیار نزدیک به چیزی باشد که در حافظه‌های GDDR6 کارت‌های گرافیک شاهدش هستیم. در این خصوص باید توجه کرد که حافظه‌های کارت گرافیک بسیار سریع‌تر از حافظه‌های سیستم به شمار می‌روند. بنابراین ارتقای سرعت حافظه‌های DDR6 به حد و اندازه‌های حافظه GDDR6 دستاوردی شگفت‌انگیز خواهد بود!

در حال حاضر نیاز شدیدی به حافظه‌های سریع‌تر در بازار رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌ها حس می‌شود! برای مثال، تعداد دستگاه‌هایی مانند کنسول دستی ROG Ally که حافظه خود را بین پردازنده و کارت گرافیک به اشتراک می‌گذارند در بازار افزایش زیادی پیدا کرده و برندهای بیشتری نیز اخیرا به استفاده از حافظه‌های پیوسته (لحیم‌شده) در لپ تاپ‌ها رو آورده‌اند! در هر صورت، حافظه سریع‌تر در هر دوی این دستگاه‌ها می‌تواند باعث ارتقای چشمگیر در عملکرد چیپست‌ها شود.‌ در این خصوص بد نیست بدانید که در سال‌های اخیر تراشه‌های فراوانی اقدام به بهره‌گیری از حافظه‌های یکپارچه کرده‌اند. از این دسته چیپست‌ها می‌توان به تراشه Apple M3 و پردازنده‌های Lunar Lake اینتل اشاره کرد.

پردازنده Lunar Lake

در هر صورت آن‌چه می‌دانیم آن است که حافظه‌های DDR6 در دست توسعه قرار داشته و احتمالا در آینده نزدیک معرفی خواهند شد. با این وجود در خصوص جزئیات فنی و عملکردی آن‌ها اطلاعات چندانی در اختیارمان نیست. در عین حال نباید از این نکته هم غافل شد که زمان‌بندی تاثیر بسزایی در محبوبیت و فراگیری این حافظه‌ها خواهد داشت. در حال حاضر، نسل کنونی استانداردهای DDR، یعنی DDR5 هنوز نسبت به استاندارد DDR4 گران به شمار می‌رود و همین مساله باعث شده حتی پرازنده‌های پرچمداری نظیر Core i9-14900K نیز به استفاده از استاندارد DDR4 رو بیاورند!

در هر صورت اگر عجله‌ای برای خرید یک کامپیوتر ندارید توصیه می‌کنیم تا سال 2026 صبر کنید تا بتوانید از مزیت‌های فراوان حافظه‌های DDR6 نهایت استفاده را ببرید.

در گجت نیوز بخوانید:
سامسونگ از توسعه اولین حافظه LPDDR5X DRAM خبر داد راهنمای خرید حافظه SSD برای کامپیوتر و لپ تاپ سریعترین حافظه رم DDR5 کامپیوتر در جهان، معرفی شد