ساعت هوشمند TCH

بررسی ساعت های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 Y ؛ ارزان، زیبا و پر از امکانات

ساعت های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 با امکانات عالی، طراحی جذاب و قیمت ارزان به بازار ایران آمده‌اند. با بررسی ساعت های تی سی اچ زد 10 و زد 40 همراه گجت نیوز باشید.

خوشبختانه در سال‌های اخیر تنوع بسیار خوبی را در بازار ساعت های هوشمند مشاهده می‌کنیم. اگرچه کاربران اپل و دارندگان گوشی های آیفون معمولا به سراغ اپل واچ‌ها می‌روند، اما در بین ساعت های هوشمند اندرویدی، برندهای بسیار متنوعی مشغول عرضه محصولات خود به بازار هستند. برندهایی مثل سامسونگ،‌ شیائومی، هواوی و… در این سال‌ها بیشتر بر سر زبان‌ها بوده‌اند؛ اما در این بین، برندهای جدیدی هم شروع به کار کرده‌اند که در این بازار رقابتی، سعی می‌کنند محصولات جذاب، کاربردی و البته خوش‌قیمتی را به دست مشتریان برسانند.

تی سی اچ یکی از برندهای جدید تولیدکننده ساعت های هوشمند است که مدت زیادی از فعالیتش نمی‌گذرد و در همین مدت کم، توانسته ساعت‌های جذاب و باکیفیتی را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند. ساعت های هوشمند TCH وزن مناسبی دارند، از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برند و بسیار خوش‌قیمت هستند. با وجود قیمت مناسب، این ساعت‌ها از قابلیت‌های جذاب و کاربردی هم برخوردارند که از جمله آنها می‌توان به قابلیت تماس صوتی و مکالمه از طریق ساعت اشاره کرد.

ساعت هوشمند TCH

ساعت های TCH به بسیاری از قابلیت‌های رایج در اسمارت‌واچ‌ها مثل حالت‌های ورزشی و سنسورهای سلامتی هم مجهز شده‌اند و خوشبختانه این قابلیت‌ها در نوع خود می‌توانند به خوبی عمل کنند. همچنین یک خبر خوب دیگر برای کاربران ایرانی این است که ساعت های هوشمند تی سی اچ از منوی فارسی پشتیبانی می‌کنند و پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌های فارسی را به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی نمایش می‌دهند.

اکنون دو ساعت هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 به استودیوی گجت نیوز رسیده و به همین دلیل قصد داریم این دو ساعت جذاب و ارزشمند را به‌طور کامل بررسی کنیم. پیش از هر چیزی، نگاهی به مشخصات فنی ساعت های تی سی اچ زد 10 و تی سی اچ زد 40 می‌اندازیم و سپس بخش‌های مختلف این دو گجت پوشیدنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ویدیوی بررسی ساعت های هوشمند TCH

مشخصات فنی

ساعتتی سی اچ Z40تی سی اچ Z10
ابعاد قاب11 در 45 در 247 میلی‌متر11 در 39 در 260 میلی‌متر
قطر قاب11 میلی‌متر11 میلی‌متر
عرض قاب45 میلی‌متر39 میلی‌متر
وزن48 گرم37 گرم
فرم صفحهدایره‌ایمستطیلی
جنس شیشه ساعتگوریلا گلس 3
جنس بدنهپلاستیک abs و آلیاژ رویپلاستیک ABS +PC
جنس بندسیلیکونیسیلیکونی
نوع قفل بندسگکی قلاب‌دارسگکی قلاب‌دار
صفحه نمایشامولد لمسی رنگی با ابعاد 1.43 اینچ و رزولوشن 466 در 466 پیکسلتی اف تی لمسی رنگی 2.01 اینچی با رزولوشن 240 در 296
سازگاری با سیستم عاملاندروید 5 به بالا و آی او اس 9 به بالااندروید 5 به بالا و آی او اس 9 به بالا
اتصالاتبلوتوثبلوتوث
باتری220 میلی‌آمپرساعت230 میلی‌آمپرساعت
شارژرمگنتیمگنتی
میانگین زمان شارژدهی3 تا 5 روز3 تا 5 روز
پشتیبانی از زبان فارسیدارددارد
جی پی اسنداردندارد
ویژگی‌هاتشخیص ضربان قلب، کنترل سطح اکسیژن خون، فعالیت‌های ورزشی مختلف (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن، طناب زدن، بدمینتون، بسکتبال، فوتبال، کوهنوردی، تنیس، گلف، یوگا، تناسب اندام، بیسبال و…)، ریموت برای دوربین گوشی، ریموت برای پخش موسیقی، قابلیت مکالمه و تماس صوتیتشخیص ضربان قلب، کنترل سطح اکسیژن خون، فعالیت‌های ورزشی مختلف (پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، بدمینتون، بسکتبال، فوتبال، سنگ‌نوردی، تنیس، راگبی، قایق‌رانی و…)، قابلیت مکالمه و تماس صوتی از طریق بلوتوث

طراحی

ساعت هوشمند TCH

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ساعت های هوشمند TCH Z40 و TCH Z10 در طراحی آنها نهفته است. تی سی اچ زد 40 از نظر طراحی ظاهری به‌طور واضحی از گلکسی واچ‌های سامسونگ الگوبرداری کرده است و در همان نگاه اول می‌توانید متوجه شباهت‌های آن با ساعت هوشمند سامسونگ شوید. این ساعت از صفحه نمایش گرد بهره می‌برد و طراحی مینیمالی دارد.

در سوی مقابل، تی سی اچ زد 10 دارای صفحه نمایش مستطیلی است که آن را بیشتر به اپل واچ‌ها شبیه کرده است. ابعاد و وزن هر دو ساعت، بسیار مناسب است و به همین دلیل هم برای آقایان و هم برای بانوان، ایده‌آل خواهند بود. قطر قاب هر دو به 11 میلی‌متر می‌رسد و وزن آنها در نسخه Z10 برابر با 37 گرم و در نسخه Z40 برابر با 48 گرم است که آنها را در دسته ساعت‌های سبک‌وزن قرار می‌دهد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر در هر دو نسخه، اندک هستند و این موضوع نیز به جذاب‌تر شدن ظاهر ساعت‌ها کمک کرده است.

ساعت هوشمند TCH

در تی سی اچ Z40 ما شاهد لبه‌های گرد در اطراف صفحه نمایش هستیم که کمک می‌کنند تا احساس خوبی از کار کردن با صفحه نمایش ساعت به‌دست بیاورید. دو دکمه در لبه سمت راست این مدل قرار گرفته که دکمه پایینی از نوع فشاری است، اما دکمه بالایی در واقع یک تاج یا کراون یا دکمه چرخان است که می‌توانید آن را بچرخانید. با فشردن این دکمه به منوی قبل بازمی‌گردید و با چرخاندن آن نیز می‌توانید در بین گزینه‌های مختلف منو بگردید. دکمه پایینی هم برای دسترسی به فعالیت‌های ورزشی و برخی تنظیمات، کاربرد دارد.

زد 40 دارای فریم فلزی است و در بقیه بخش‌های ساعت از پلاستیک ABS استفاده شده است. بندهای ساعت هم از جنس سیلیکون با قفل سگکی قلاب‌دار هستند که می‌توانید آنها را به سلیقه خود تعویض کنید. در قسمت پشتی ساعت نیز می‌توانید حسگرها و پورت شارژ چهار پین مگنتی را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:
۵ تا از بهترین ساعت های هوشمند ۲۰۲۴ که می‌توانید به جای اپل واچ بخرید ساعت هوشمند گلکسی واچ FE رویت شد؛ ساعت ارزان قیمت سامسونگ در راه است ساعت هوشمند هواوی واچ فیت 3 برای شکست دادن اپل Watch SE معرفی شد

اما زد 10 با وجود نمایشگر مستطیلی، دارای لبه‌های گرد در اطراف صفحه نمایش است و یک تاج یا کراون را در لبه سمت راست ساعت مشاهده می‌کنید. میکروفون در بالای تاج چرخشی قرار گرفته و در لبه سمت چپ ساعت هم بلندگوی مکالمه قابل مشاهده است. در پشت ساعت می‌توانید حسگرها و پورت شارژ دو پین را مشاهده کنید و کیفیت بندها هم دقیقا مشابه Z40 است؛ اما بدنه این ساعت از جنس پلاستیک ABS +PC ساخته شده است.

در پایان این بخش باید اشاره کنیم که هر دو ساعت در برابر پاشش قطره‌های آب مقاوم هستند، اما نباید آنها را در برابر جریان مستقیم آب قرار دهید. بنابراین از این ساعت‌ها در هنگام شنا کردن و حمام کردن استفاده نکنید؛ اما عرق کردن دست یا بارش قطرات باران روی آن، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

صفحه نمایش

ساعت هوشمند TCH

در این بخش، TCH Z40 برتری خود را نسبت به TCH Z10 نشان می‌دهد. زد 40 دارای صفحه نمایش دایره‌ای 1.43 اینچی امولد است. نمایشگر این ساعت از کیفیت مناسبی بهره می‌برد و وضوح 466 در 466 پیکسل را ارائه می‌کند. نمایش رنگ‌ها مناسب ارزیابی می‌شود و میزان روشنایی نیز به‌اندازه‌ای است که حتی در زیر نور خورشید هم می‌توانید به خوبی با آن کار کنید.

اما در سوی مقابل، مدل زد 10 دارای صفحه نمایش مستطیلی 2.01 اینچی TFT است که هم کیفیت آن پایین‌تر از برادر بزرگ‌تر خود است و هم وضوح آن به Z40 نمی‌رسد. رزولوشن این نمایشگر 240 در 296 پیکسل بوده که در برابر Z40 حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما ابعاد بزرگتر نمایشگر باعث شده تا کار با آن برای برخی کاربران راحت‌تر باشد. با این حال، میزان روشنایی و کیفیت رنگ‌ها در این مدل نیز مناسب به‌نظر می‌رسد و بعید است مشکلی با آن داشته باشید.

در پایان بخش بررسی صفحه نمایش باید بگوییم خوشبختانه در هر دو مدل، پاسخگویی نمایشگر نسبت به لمس کاربر، خوب است؛ البته نباید آن را با ساعت‌های بالارده و گران‌قیمت مقایسه کنیم، اما حداقل در این رده قیمتی، رضایت شما را جلب می‌کند.

باتری و شارژدهی

ساعت هوشمند TCH

ساعت های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 از باتری بزرگ و پرظرفیتی استفاده نمی‌کنند؛ اما همین باتری‌ها هم کار را برای شما درمی‌آورند. تی سی اچ زد 40 به باتری 220 میلی‌آمپرساعتی و تی سی اچ زد 10 به باتری 230 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده‌اند و هر دو ساعت به‌‌طور میانگین تقریبا نزدیک به 5 روز شارژدهی خواهند داشت. البته در صورتی که به‌طور مداوم و سنگین از ساعت خود استفاده کنید، دوام شارژ ساعت به حدود 3 روز خواهد رسید.

برای شارژ کردن این ساعت‌ها از شارژرهای مگنتی استفاده می‌شود. در پشت ساعت تی سی اچ Z40 پورت شارژ چهار پین و در پشت ساعت تی سی اچ Z10 پورت شارژ دو پین را مشاهده می‌کنید که شارژر به‌صورت مغناطیسی به آن متصل می‌شود. یکی از مشکلات در این بخش، کوتاه بودن سیم شارژر و همچنین کیفیت ساخت نه چندان بالای آن است. همچنین این ساعت‌ها از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند و شارژ شدن آنها به‌صورت کامل، تقریبا به 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد.

سیستم عامل

ساعت هوشمند TCH

شرکت TCH در ساعت های هوشمند خود از سیستم عامل اختصاصی استفاده کرده که هم از نظر ظاهری و هم از نظر کارکرد، تفاوت چشمگیری با سیستم عامل ساعت های هوشمند اندرویدی موجود در بازار ندارد. به همین دلیل کاربران هیچ مشکلی با کار کردن با آن نخواهند داشت و خیلی سریع و راحت می‌توانند به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. به‌عنوان مثال با سوایپ کردن به سمت راست به فهرست اپلیکیشن‌ها می‌روید، با سوایپ کردن به سمت چپ به میانبر برنامه‌ها می‌روید، با سوایپ کردن به بالا صفحه نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده می‌کنید و سوایپ کردن به پایین هم صفحه تنظیمات را پیش روی شما قرار می‌دهد. در بخش تنظیمات می‌توانید برخی ویژگی‌ها از جمله نحوه چینش برنامه‌ها را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنید. همچنین همانطور که بالاتر گفته شد، این دو ساعت از تاج یا کراون یا همان دکمه چرخان بهره می‌برند و می‌توانید با استفاده از آن نیز بین بخش‌های مختلف ساعت گردش کنید.

این دو ساعت TCH با گوشی های اندرویدی مجهز به اندروید 5 به بالا و گوشی های آیفون مجهز به آی او اس 9 به بالا سازگار خواهند بود. همچنین یک اپلیکیشن به نام Da Fit برای آن عرضه شده که می‌توانید با اسکن کردن کد QR درج شده روی کاغذ راهنمای داخل جعبه، این اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید. واچ فیس‌های متنوع و اغلب زیبایی موجود هستند که می‌توانند سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند. بهترین خبر برای کاربران ایرانی هم پشتیبانی کامل از زبان فارسی است. هم می‌توانید منوها را به زبان فارسی دربیاورید و هم اعلانات فارسی بدون هیچ مشکلی برای شما به نمایش درمی‌آیند. البته گاهی اوقات مشاهده کردیم که نمایش اعداد فارسی در اعلانات با مشکل مواجه می‌شود.

حسگرهای سلامتی

ساعت هوشمند TCH

حسگرهای سلامتی در تمام ساعت های هوشمند، حتی در اسمارت واچ‌های بالارده و گران قیمت، هنوز به آن دقت صد درصدی نرسیده‌اند؛ اما شما با استفاده از داده‌هایی که از این حسگرها به‌دست می‌آورید، می‌توانید تا حدودی از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید. در ساعت های هوشمند TCH نیز وضعیت به همین منوال است و انتظار نداشته باشید حسگرهای سلامتی موجود در این ساعت‌ها، بسیار دقیق عمل ‌کنند.

تی سی اچ Z40 دارای حسگرهای متعددی است که برای یک ساعت در این رده قیمتی، کاملا مناسب خواهند بود. گام‌شمار می‌تواند تعداد قدم‌هایی که برمی‌دارید را شمارش کند و علاوه بر این، پشتیبانی از بسیاری از فعالیت‌های ورزشی نیز در این ساعت وجود دارد. این ساعت، میزان کالری که در طول روز می‌سوزانید را نشان می‌دهد و حتی حسگر سنجش کیفیت خواب هم در TCH Z40 وجود دارد.

همچنین بخوانید:
از ساعت هوشمند گلکسی واچ ۷ سامسونگ چه می‌دانیم؟ از طراحی تا قابلیت‌ها و زمان رونمایی شیائومی واچ 2 در قامت رقیب ارزان قیمت گلکسی Watch 6 به میدان آمد

تشخیص ضربان قلب و سنجش میزان سطح اکسیژن خون از دیگر حسگرهای سلامتی پرکاربرد در زد 40 هستند که حسگر ضربان قلب، به‌صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته، ضربان قلب شما را زیر نظر خواهد داشت. همچنین جالب است که برای این ساعت، قابلیت سنجش فشار خون هم ارائه شده و برای ویژگی‌های سلامتی مخصوص بانوان مانند دوره عادات ماهانه، قابلیت‌هایی در نظر گرفته شده است.

در هر صورت جالب‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت تی سی اچ زد 40 در بخش حسگرها، وجود قابلیت سنجش فشار خون است؛ چرا که این قابلیت در حال حاضر فقط در چند مدل ساعت گران‌قیمت مثل گلکسی واچ 5 پرو وجود دارد. البته به‌نظر می‌رسد، Z40 برای سنجش فشار خون از همان حسگر ضربان قلب استفاده می‌کند که طبیعتا، دقت خیلی بالایی نخواهد داشت.

ساعت هوشمند TCH

در سوی مقابل، ساعت هوشمند TCH Z10 نیز از بیشتر این حسگرهای سلامتی از جمله سنجش ضربان قلب، سنجش میزان اکسیژن خون، گام‌شمار، اندازه‌گیری مصرف کالری و… برخوردار است؛ اما تعداد این قابلیت‌ها به ساعت Z40 نمی‌رسد.

سایر امکانات و قابلیت‌ها

ساعت هوشمند TCH

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت‌های ساعت های هوشمند TCH، امکان انجام تماس صوتی و مکالمه کردن از طریق ساعت است. برای این کار، کافی است ساعت خود را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمندتان متصل کنید و سپس با میکروفون و بلندگویی که روی بدنه ساعت تعبیه شده، می‌توانید بدون نیاز به گوشی و از طریق خود ساعت، با دوستان و آشنایان خود تماس بگیرید و به تماس‌های دریافتی پاسخ بدهید.

خوشبختانه کیفیت میکروفون و اسپیکر به‌کار رفته روی ساعت‌ها هم بسیار خوب است و هم صدای شما به‌خوبی و با کیفیت بالا به گوش مخاطبتان می‌رسد و هم به‌طور واضح و بلند و حتی در محیط‌های پرسروصدا، می‌توانید صدای مخاطب خود را بشنوید. وجود چنین قابلیت جذاب و مفیدی برای ساعت‌هایی در این رده قیمتی، قطعا می‌تواند یک برگ برنده بزرگ برای TCH به‌شمار برود.

ساعت هوشمند TCH

از دیگر قابلیت‌های ساعت های هوشمند TCH می‌توان به استفاده از آنها به‌عنوان ریموت دوربین گوشی یا ریموت پخش موسیقی اشاره کرد. به‌نظر می‌رسد این قابلیت‌ها حتی برای کاربران گوشی های آیفون هم در دسترس است. همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم، ساعت های TCH تمام پیام‌ها و اعلانات دریافتی را حتی با زبان فارسی، به خوبی برای شما به نمایش درمی‌آورند؛ اما متاسفانه شما امکان پاسخگویی به پیام‌ها از طریق ساعت را نخواهید داشت.

در نهایت لازم است به قابلیت‌های ورزشی موجود در این ساعت‌ها اشاره کنیم. ساعت های TCH از فعالیت‌های ورزشی متعددی پشتیبانی می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، بدنسازی، بدمینتون، بسکتبال، فوتبال، سنگ‌نوردی، تنیس، راگبی، رقص، قایق‌رانی، پارکور، اسکیت،‌ ژیمناستیک، وزنه‌برداری و… اشاره کرد. در مجموع، ساعت های هوشمند TCH Z10 و TCH Z10 از بیش از 100 حالت ورزشی مختلف پشتیبانی می‌کنند و اطلاعات کامل و دقیقی را در حین ورزش کردن در اختیار شما قرار می‌دهند و حتی آموزش‌هایی را به شما ارائه می‌کنند.

قیمت و جمع بندی

ساعت هوشمند TCH

شگفت‌انگیز است که با تمام این قابلیت‌ها و البته کیفیت ساخت قابل قبولی که ساعت های TCH دارند، قیمت آنها به زیر یک و نیم میلیون تومان می‌رسد. در حال حاضر ساعت TCH Z10 با قیمت حدود 750 تا 800 هزار تومان و ساعت TCH Z40 با قیمت حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان در بازار ایران عرضه می‌شوند.

قطعا این ساعت‌ها با چنین قیمتی از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار هستند. پشتیبانی کامل از زبان فارسی، امکان انجام مکالمه، پشتیبانی از 100 فعالیت ورزشی، وجود حسگرهای سلامتی متعدد (حتی سنجش فشار خون) و شارژدهی مناسب، از جمله ویژگی‌های جذابی هستند که می‌توانند شما را به خرید این ساعت‌ها مجاب کنند.

ساعت Z40 از صفحه نمایش امولد بسیار باکیفیتی هم بهره می‌برد که می‌توان آن را با ساعت‌های گران‌قیمت‌تر مقایسه کرد؛ اما در ساعت Z10، صفحه نمایش معمولی‌تری را شاهد هستیم که قطعا به پای برادر بزرگترش نمی‌رسد. از نظر طراحی، هر دو ساعت بسیار زیبا هستند و کیفیت ساخت خوبی در این رده قیمتی دارند. در پایان، شما به این سوال ما پاسخ دهید که از یک ساعت با قیمت کمتر از 1.5 میلیون تومان و حتی کمتر از 800 هزار تومان، چه توقع دیگری دارید؟

مزایا و معایب

ساعت هوشمند TCH

مزایا
  • پشتیبانی کامل از زبان فارسی (هم در منوها و هم در نمایش پیام‌ها و اعلان‌ها)
  • قابلیت برقراری تماس و انجام مکالمه صوتی
  • صفحه نمایش امولد باکیفیت در مدل Z40
  • طراحی ظاهری زیبا
  • سبک‌وزن و راحت
  • دوام شارژ معقول
  • امکان استفاده به‌عنوان ریموت برای دوربین و پخش موسیقی
  • سازگاری با گوشی های آیفون
  • پشتیبانی از 100 فعالیت ورزشی
  • سیستم عامل و رابط کاربری سرراست و بدون پیچیدگی
  • قیمت بسیار ارزان
معایب
  • سرعت شارژ پایین
  • کیفیت معمولی صفحه نمایش مدل Z10
  • عملکرد نه‌چندان دقیق برخی حسگرها
  • کیفیت پایین و کوتاه بودن سیم شارژر
  • وجود برخی باگ‌ها؛ مثلا در زمینه پخش موسیقی با اتصال به گوشی آیفون یا نمایش اعداد فارسی در اعلانات دریافتی
همچنین بخوانید:
وان پلاس از ساعت هوشمند واچ ۲ با باتری ۱۰۰ ساعتی رونمایی کرد بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ ۶ کلاسیک هواوی واچ GT4 در دو نسخه مختلف و با قیمت رقابتی معرفی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*