مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ

مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ؛ نبرد غول‌های تکنولوژی

نبرد آیفون و گوشی‌های گلکسی سامسونگ به دنیای هوش مصنوعی کشیده شده است. آیا هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس می‌تواند Galaxy AI سامسونگ را شکست دهد؟

در دنیای امروز، هوش مصنوعی به یکی از مؤلفه‌های کلیدی در گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. شرکت‌های پیشرو در این صنعت همواره در تلاش‌اند تا با ارائه جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های هوش مصنوعی، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

در همین راستا، اپل در کنفرانس WWDC 2024 از هوش مصنوعی اختصاصی خود به نام اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) رونمایی کرد. با این حال، ورود اپل به این عرصه کمی دیرتر از موعد به نظر می‌رسد، چرا که سامسونگ، رقیب اصلی این شرکت، پیش‌تر هوش مصنوعی گلکسی (Galaxy AI) را روی دستگاه‌های خود ارائه کرده بود.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی جدید اپل فقط در این گوشی های آیفون کار می‌کند

حال این سوال مطرح می‌شود که هوش مصنوعی جدید اپل چه عملکردی در مقایسه با هوش مصنوعی گلکسی دارد؟ کدام یک از این دو، عنوان بهترین هوش مصنوعی گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص خواهد داد؟

مقایسه هوش مصنوعی اپل با سامسونگ

برای پاسخ به این سوال، در این مقاله به بررسی و مقایسه جنبه‌های مختلف و قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ خواهیم پرداخت.

زبان، متن و ترجمه

اپل اینتلجنس ابزاری به نام Writing Tool را معرفی کرده است که می‌تواند هر چیزی را که می‌نویسید، بازنویسی، خلاصه، توصیف و حتی ویرایش کند. این ابزار می‌تواند این کار را برای کل متن یا بخش انتخابی از محتوا انجام دهد. این پتانسیل را دارد که به بهترین ابزاری که یک نویسنده نیاز دارد تبدیل شود.

مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ

از طرف دیگر، Galaxy AI می‌تواند صدای زنده گفتاری یا متنی را به هر زبانی که انتخاب می‌کنید ترجمه کند. این ابزار می‌تواند اشتباهات متن شما را اصلاح کند و قبل از ارسال آن را بهتر کند. همچنین می‌تواند صدا را رونویسی کند و هنگام یادداشت برداری به شما کمک کند.

تصاویر

هوش مصنوعی اپل می‌تواند با چند دستور ساده، تصاویر و Genmoji تولید. شما با کمک آن می‌توانید یک طرح ساده را به یک اثر هنری تبدیل کنید و آن را گسترش دهید. همچنین می‌توانید از آن برای بهبود جنبه‌های مختلف عکس‌هایتان استفاده کنید.

مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ

در آن سو هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ دارای قابلیت “Circle to Search” است که می‌تواند به شما کمک کند تا درباره عناصر خاصی از هر عکس اطلاعات بیشتری را کسب کنید. این هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای بهبود هر چه بهتر تصاویر شما، تغییرات مختلفی را پیشنهاد دهد. حتی می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی، بازتاب‌ها، تاری و سایر موارد را در تصاویر خود برطرف کنید.

توانمندی‌های پردازش

هوش مصنوعی اپل می‌تواند به‌شکل بسیار عمیقی با اکوسیستم این شرکت ادغام شود. اپل اینتلیجنس به‌صورت داخلی روی آیفون، آیپد و مک شما اجرا می‌شود و در مواقع نیاز به توان پردازش بالاتر، از محاسبات ابری پشتیبانی می‌کند.

مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ

در آن سمت، هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ نیز فرآیندهای پردازشی را به‌صورت داخلی و روی اجزای NPU در داخل تراشه انجام می‌دهد. این فناوری در گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی، تبلت‌ها و هدفون‌های بی‌سیم قابل استفاده است، اما در لپ‌تاپ‌های سامسونگ پشتیبانی نمی‌شود.

حریم خصوصی

هوش مصنوعی Apple Intelligence به‌صورت امن و خصوی داده‌ها را پردازش می‌کند. حریم خصوصی مثل سایر محصولاتش جزو مهم‌ترین اولویت‌های اپل است و به‌همین خاطر تمام عملیات‌ها به‌صورت ایمن روی دستگاه و یک فضای ابری امن پردازش می‌شوند. بیشتر وظایف روی تراشه سیلیکون دستگاه انجام می‌شود و از دستگاه‌های ابری خصوصی ویژه‌ای به نام Private Cloud Compute که با سیلیکون اپل ایمن شده‌اند، استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ نیز بیشتر اوقات به صورت بومی روی دستگاه اجرا می‌شود. بخشی از پردازش هوش مصنوعی Galaxy AI روی سرورهای گوگل انجام می‌شود، اما رویکرد این شرکت در مورد حریم خصوصی به همان اندازه اپل نیست.

بیشتر بخوانید:

قابلیت جذاب Object Eraser گلکسی اس 22 برای سایر گوشی های سامسونگ عرضه شد

جمع‌بندی؛ کدام هوش مصنوعی بهترین است؟

در مقایسه هوش مصنوعی Apple Intelligence با Galaxy AI، کفه ترازو به سمت فناوری صاحب آیفون سنگینی می‌کند. زیرا قابلیت‌های آن فراتر از آن چیزیست که سامسونگ ارائه می‌کند. ادغام عمیق‌تر این فناوری با دستگاه‌های اپل از جمله آیفون، آیپد و مک، آن را به گزینه‌ای بهتر تبدیل می‌کند.

مقایسه هوش مصنوعی اپل با Galaxy AI سامسونگ

همچنین اپل توجه ویژه‌ای به حریم خصوصی دارد و اقدامات متعددی را برای اطمینان از امن ماندن قابلیت‌های هوش مصنوعی خود انجام داده است. در حالی که سامسونگ در این زمینه نیز بسیار عقب‌تر است.

البته تا فراموش نشده بگوییم که اغلب امکانات هوش مصنوعی این دو شرکت، فقط در گوشی‌های پرچمدار آن‌ها در دسترس است. با تمام این تفاسیر، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟