شیشه جلو ماشین نمایشگر سه بعدی

با این تکنولوژی انقلابی، شیشه جلو ماشین به نمایشگر سه بعدی تبدیل می‌شود

یک شرکت نوآور توانسته ایده جذابی را ارائه دهد که با استفاده از آن می‌توان شیشه جلو ماشین را به یک نمایشگر سه بعدی تبدیل کرد.

این روزها سیستم اینفوتیمنت به‌یکی از گزینه‌ها و اولیت‌های مهم کاربران در هنگام خرید خودروهای باکیفیت تبدیل شده است. همین نیز باعث شده که شرکت‌های خودروسازی هر روز از نمایشگر بزرگتری برای آن استفاده کنند. حتی کار به‌جایی رسیده است که شرکت فورد از نمایشگر لمسی ستون‌ تا ستون برای ماشین‌های خود استفاده می‌کند. هرچند که با یک فناوری جدید می‌توان شیشه ماشین را به یک نمایشگر سه بعدی فوق‌العاده تغییر داد.

با این فناوری جدید شیشه جلو ماشین به یک نمایشگر سه بعدی بزرگ تبدیل می‌شود

واقعیت افزوده در خودرو

یک استارتاپ جدید با نام Distance Technologies توانسته حسابی سر و صدا کند. این استارتاپ توسط بنیانگذاران شرکت هدست Varjo مدیریت می‌شود و نتیجه آخرین تلاش‌های خود را در نمایشگاه Augmented World Expo کالیفرنیا به نمایش گذاشته است.

مهندسان این شرکت قصد دارند نمایشگرهای هدآپ را به چیزی فراتر از لایه‌هایی ساده و مسطح تبدیل کند. تلاش‌‌های اولیه آنها نیز تحسین‌برانگیز است. هرچند نشان می‌دهد که چقدر اضافه کردن یک نمایشگر سه بعدی به شیشه جلو ماشین می‌تواند سخت و البته خطرناک باشد.

نمونه اولیه ارائه شده توسط شرکت Distance Technologies از یک پنل LCD با پوشش انعکاسی برای شیشه جلو ماشین استفاده می‌کند. در نتیجه تصویری شفاف روی شیشه شکل می‌گیرد. از نظر مفهومی شاید بتوان گفت که این ایده مشابه صفحات هدآپ موجود در بازار است.

شیشه جلو ماشین نمایشگر سه بعدی

اگر از علاقه‌مندان به اخبار خودرو باشید، حتما از اکسسوری‌های مشابه خبر دارید.در حال حاضر حتی شرکت‌هایی همچون ولوو و مرسدس‌ بنز نیز این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند که پس از خرید خودرو یک صفحه هدآپ را به شیشه جلو اضافه کنند. هرچند فراموش نکنید که نمونه‌های ارائه‌شده توسط این شرکت‌ها تصویری مسطح و بی‌روح را روی بخش باریکی از شیشه جلو ماشین نشان می‌دهد. در حالی‌که نمایشگر سه بعدی جدید می‌تواند کل شیشه جلو ماشین را پوشش دهد.

نمونه اولیه شرکت Distance Technologies تا حدودی نیز شبیه یک نمایشگر سه بعدی پسیو (بدون نیاز به عینک) عمل می‌کند. پنل LCD توسط یک مانع انطباقی پوشده شده است تا تصویرهای دریافتی توسط چشم چپ و راست اندکی با همدیگر فرق داشته باشند. همچنین دوربین‌هایی برای ردیابی چشم راننده قرار خواهند گرفت تا بخش‌هایی از نمایشگر را در صورت لزوم غیرفعال کنند.

مدیرعامل این شرکت نوآور مانع انطباقی را صرفا یک راه‌حل موقت برای پیشبرد این پروژه می‌داند. آنها قصد دارند که در نهایت برای نمایشگر سه بعدی شیشه جلو ماشین کاملا از روش‌های نرم‌افزاری استفاده کند. همچنین گفته می‌شود که نمایشگر در حالت عادی تقریبا نصف شیشه جلو را خواهد پوشاند.

شیشه جلو ماشین نمایشگر سه بعدی

ایده نمایشگر سه بعدی هنوز روی هیچ ماشین خاصی پیاده نشده است؛ اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند ظرفیت بالایی داشته باشد. تصویر ارائه‌شده کیفیت بالایی دارد و می‌تواند جزئیات زیادی را به‌صورت سه بعدی نشان دهد. همچنین این امکان وجود دارد که در آینده شرکت‌های خودروساز فرامین صوتی و ژست‌های حرکتی را نیز با آن ادغام کنند.

در این حالت راننده می‌تواند بدون برداشتن چشم خود از جاده تماس دریافتی را پاسخ داده و یا رد کند. همچنین نمایشگر سه بعدی توانایی نمایش ویدیوهای رنگی را نیز در شیشه جلو ماشین دارد. به‌همین‌خاطر می‌توان صفحه اینفوتیمنت خودرو را حذف کرد و مواردی همچون تصاویر دوربین دنده عقب را از طریق شیشه جلو نگاه کرد.

البته این پایان راه نیست. شرکت Distance Technologies امیدوار است که بتواند در آینده لیدار و دیگر حسگرهای کاربردی را نیز به نمایشگر خود اضافه کند. در این حالت می‌توان المان‌های واقعیت افزوده را در ماشین تجربه کرد. همچنین می‌توان دوربین‌های دید در شب را به این نمایشگر سه بعدی اضافه کرد تا نقاط تاریک محیط بیرونی در شیشه جلو ماشین آشکار شوند.

شیشه جلو ماشین نمایشگر سه بعدی

طبیعتا از یک فناوری جدید نمی‌توان انتظار داشت که کاملا بدون اشکال باشد. این مسئله در مورد نمایشگر سه بعدی Distance Technologies نیز صدق می‌کند. اول از همه اینکه این نمایشگر بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه هزینه دارد و نمی‌توان آن را با صرف چند صد دلار به خودروها آورد. مورد دوم اینکه روشنایی نمایشگر حداکثر ۱۰۰ نیت است.

این میزان شاید برای استفاده در هتل کافی باشد؛ اما برای محیط بیرون کافی نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد که برای داشتن یک نمایشگر سه بعدی روی شیشه جلو ماشین به روشنایی ۱۰ هزار نیت نیاز داشته باشیم. سیستم ردیابی چشم راننده نیز با مشکلات زیادی مواجه است. شرکت سازنده ادعا می‌کند تصویری که در امتداد دید راننده قرار می‌گیرد، محو خواهد شد. هرچند مشکل اینجاست که اینکار با تاخیر بسیار زیاد انجام می‌شود.

در برخی مواقع حسگرها به‌راحتی حرکت چشم را گم می‌کنند و نمی‌توانند واکنش نشان دهند. همچنین داشتن موی بلند و یا کلاه می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شود. در نتیجه این اتفاق نیز یک فاجعه در انتظار شما خواهد بود. ناگهان نمایشگر سه بعدی با مشکل مواجه می‌شود و شیشه جلو ماشین را با خطوط درهم پر می‌کند. در این حالت رانندگی بسیار خطرناک خواهد بود.

با وجود همه این موارد، مهمترین مشکل استفاده از نمایشگر سه بعدی در شیشه جلو ماشین احساس بدی است که به فرد منتقل می‌کند. در صورتی که هنگام رانندگی فرضی نقشه‌ توپوگرافی از شهر را داشته باشید، تنها پس از چند دقیقه دچار دوبینی خواهید شد. در صورت مشاهده موارد ساده‌تر (مثل نشانگر سرعت) نیز باید چند ساعت سردرد را به‌جان بخرید.‍

استارتاپ Distance Technologies این رویا را دارد که بتواند ا‍طلاعات مفید را در کنار نمای جلو راننده قرار دهد. بدین‌ترتیب تمرکز راننده بین محیط بیرون و داشبورد پرت نخواهد شد. آنها در تلاش هستید با شرکت‌های خودروسازی کیا و ولوو ارتباط برقرار کنند تا بتوانند محصول موردنظر را بیشتر توسعه دهند. همچنین ایده استفاده از نمایشگر سه بعدی برای شیشه جلو ماشین های نظامی نیز مطرح شده است.99

بیشتر بخوانید:
۵ آپشن و ویژگی جالب در خودروهای قدیمی، که برای همیشه فراموش شدند حالت اکو (Eco) در خودرو به چه معناست و چه استفاده‌ای دارد؟ چرا دوربین ثبت وقایع یک گجت ضروری برای خودرو شما است؟ آپشنی ۴۴۰ هزار دلاری که فقط ۳ خودرو در دنیا دارند! پدال چهارم، ویژگی خطرناکی که دیگر در خودروها وجود ندارد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*