بازی کنسولی آیفون

رویای اپل نافرجام ماند؛ کاربران آیفون علاقه‌ای به بازی های کنسولی روی این گوشی ندارند

آمار و ارقام از شکست اقتصادی سنگین پروژه پورت بازی های کنسولی برای آیفون ها و آیپدهای اپل حکایت می‌کنند. مشکل کار کجاست؟

بر اساس گزارش‌های جدیدی که وبسایت MobileGamer.biz از آمار دانلود و فروش بازی‌های پلتفرم iOS منتشر کرده، بازی های کنسولی عرضه شده روی آیفون و آیپد فروش بسیار ضیفی داشته‌اند؛ تا جایی که حتی می‌توان آن‌ها را شکست‌های تجاری توصیف کرد.

در حال حاضر عناوین سرشناسی مانند Death Stranding یا Assassin’s Creed Mirage و Resident Evil 7 روی گوشی های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس و همچنین آیپدهای مجهز به تراشه M قابل دسترسی بوده و حتی عملکرد بسیار خوبی هم دارند. با این وجود داده‌های MobileGamer.biz حاکی از فروش بسیار کمتر آن‌ها در مقایسه با بازی‌های ساده و رایگان موبایلی روی این گوشی‌هاست.

دث استرندینگ

البته که اجرای این بازی‌های AAA روی آیفون‌ها و آیپدهای جدید اپل دستاوردی بزرگ برای کوپرتینویی‌ها به شمار رفته و قدرت سخت افزاری، پردازشی و گرافیکی پرچمداران آن‌ها را به رخ می‌کشد؛ اما از همان ابتدا نیز می‌شد تصور کرد که از نظر اقتصادی آینده چندان درخشانی در انتظار این بازی‌ها نخواهد بود.

چرا بازی های کنسولی روی آیفون به موفقیت چندانی نرسیدند؟

چندین دلیل عمده برای عدم موفقیت بازی‌های کنسول روی آیفون و آیپد وجود دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله آن است که تجربه بازی‌های کنسولی مانند رزیدنت اویل اساسا نیازمند در اختیار داشتن دسته و سایر اکسسوری‌هایی‌ست که تهیه آن‌ها هزینه‌هایی اضافی زیادی برای کاربران آیفون به همراه خواهد داشت. حتی اگر قصد نداشته باشید دسته‌های گرانقیمتی مثل ریزر کیشی یا حتی دسته بیسیم ایکس باکس را خریداری کنید، قطعا برای تجربه یک بازی AAA نیازمند یک دسته مناسب با قابلیت‌های کافی خواهید بود که این مساله هم چندین میلیون تومان برای کاربران خرج برخواهد داشت.

دسته بازی iPhone

از طرف دیگر، کسانی که واقعا قصد داشته باشند گیمینگ با یک دستگاه قابل حمل را تجربه کنند می‌توانند سراغ کنسول‌های دستی جذابی مثل نینتندو سوییچ یا استیم دک بروند که هریک عملکردی به‌مراتب بهتر از آیفون یا آیپد دارند.

همچنین پلتفرم‌های موبایل مانند آی او اس یا اندروید نیز بیش از همه به خاطر عناوین ساده و کژوال با کنترل لمسی و گیم‌پلی سرگرم‌کننده، اما ابتدایی شناخته می‌شوند و بسیاری کاربران آیفون همچنان عناوینی مثل Plants vs. Zombies یا Candy Crush Saga را به بازی های کنسولی پرگرافیک و پرجزئیات ترجیح می‌دهند.

بسیاری توسعه‌دهندگان به‌خوبی متوجه همین مساله شده و سعی کرده‌اند عناوین خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کنند که کنترل آن‌ها با صفحه نمایش لمسی گوشی‌های موبایل به‌سادگی قابل انجام باشد. نمونه مهم این رویکرد Call of Duty Mobile است که ضمن ارائه تجربه اکشن باکیفیت و جذاب تا جای ممکن با سیستم کنترل گوشی‌های موبایل سازگار باشد تا تجربه آن‌ها حداکثر لذت را برای گیمرها به همراه داشته باشد.

آیا اپل باید ساخت بازی‌های AAA برای آیفون را متوقف کند؟

علیرغم تمامی آن چه در این متن گفته شد، بعید به نظر می‌رسد اپل تصمیمی برای متوقف کردن روند پورت بازی های کنسولی برای آیفون و آیپد داشته باشد.

به نظر می‌رسد تصمیم کوپرتینویی‌ها برای حضور در حوزه گیمینگ موبایل جدی است و آن‌ها تصمیم دارند اکوسیستم سرگرمی منحصربفرد و اختصاصی خود که متشکل از ترکیبی از عناوین AAA پرجزئیات و پرگرافیک در کنار عناوین سبک‌تر و ساده‌تر مخصوص موبایل است را تشکیل دهند و در این زمینه نیز خود را از رقبای اندرویدی جدا کنند.

بازی کنسولی آیفون

البته بازی‌های پرجزئیات آیفون در حاضر صرفا روی مدل‌های پرو iPhone 15 قابل اجرا هستند. با این وجود به نظر می‌رسد تمامی اعضای خانواده iPhone 16 قدرت فنی لازم برای اجرای این بازی‌ها را داشته باشند و بتوانند به پلتفرمی قدرتمند برای اجرای پورت‌های کنسول‌های خانگی نسل نهمی تبدیل شوند.

در حال حاضر البته استقبال از عناوین کنسولی روی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی به‌حدی پایین بوده که می‌توان این بازی‌ها را صرفا ابزاری برای به رخ کشیدن توانمندی‌های پردازشی و گرافیکی آیفون‌های جدید دانست تا محصولاتی که قرار است واقعا توسط گیمرها مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر همین مساله نیز تا حد زیادی با مخالفت منتقدینی همراه شده که معتقدند گوشی‌های هوشمند واقعا به این میزان قدرت نیازی ندارند.

در هر صورت شکی نیست که انتخاب‌های پیش روی گیمرهای علاقمند به آی او اس با حضور این عناوین کنسولی و البته سرویس فوق‌العاده جذاب اپل آرکید بسیار گسترده‌تر از کاربران اندروید است.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین دسته های بازی موبایل برای iOS و اندروید گوشی اندرویدی یا آیفون، کدام برای بازی با موبایل بهتر است؟ بهترین بازی های آیفون که همین حالا باید تجربه کنید محبوب ترین برنامه ها و بازی های اپ استور اپل در سال ۲۰۲۳

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*