بالا آمدن قاره قطب جنوب

بالا آمدن عجیب قاره قطب جنوب باعث وحشت گسترده در شهرهای ساحلی شده است

اثرات گرمایش جهانی یکی پس از دیگری در حال آشکار شدن هستند. اخیرا بالا آمدن عجیب و سریع قاره قطب جنوب باعث شده که افراد ساکن در شهرهای ساحلی دچار نگرانی و ترس گسترده شوند.

اتفاق بسیار عجیبی در قطب جنوب در حال رخ دادن است که باعث شده نگرانی‌های زیادی پیرامون آینده شهرهای ساحلی مطرح شود. ظاهرا قاره قطب جنوب به‌خاطر از دست دادن وزن خود در حال بالا آمدن از اقیانوس است. این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیار شدیدی بر کره زمین بگذارد.

بالا آمدن قاره قطب جنوب سبب بروز یک فاجعه خواهد شد

بالا آمدن قاره قطب جنوب

شاید بسیار عجیب به‌نظر برسد که چطور یک قاره می‌تواند در حال بالا آمدن باشد؛ اما با یک مثال ساده می‌توان شرایط را توضیح داد. قطب جنوب را همچون اسفنجی فشرده تصور کنید که حالا فشاری روی خود احساس نمی‌کند و می‌تواند به‌راحتی باز شود. فشاری که روی قطب جنوب قرار داشت نیز لایه‌های مختلف یخ بودند. این فرآیند با نام برخاست پسایخچالی در اخبار علمی شناخته می‌شود. فرآيندی که می‌تواند تاثیر شگرفی بر افزایش سطح آب دریاها داشته باشد.

به‌باور دانشمندان اگر انسان همچنان به مصرف سوخت‌های فسیلی ادامه دهد، ذوب شدن یخ‌ها با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و وضعیت بدتر می‌شود. در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیون نفر در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند؛ بنابراین خسارت‌های ناشی از بالا آمدن سطح آب دریا و نابودی این مناطق فوق‌العاده زیاد خواهد بود.

دانشمندان به‌منظور بررسی سرعت بالا آمدن قاره قطب جنوب گوشته زیر یخسار جنوبگان را بررسی کردند. نتایج نشان داد که گوشته در برخی مناطق بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. ویسکوزیته بسیار بالای این مناطق هم باعث می‌شود که زمین با سرعت عجیبی بالا بیاید. زمین‌شناسان دانشگاه دولتی اوهایو نیز به نتایج مشابهی دست یافته‌اند. اندازه‌گیری‌های آنها نشان می‌دهد که منطقه زیر یخساز جنوبگان به‌سرعت در حال تغییر شکل و بالا آمدن است.

بالا آمدن قاره قطب جنوب

مسئله نگران کننده اینجاست که بالا آمدن قاره قطب جنوب نه در طول هزاران سال بلکه در طول چند دهه آینده رخ خواهد داد. همین نیز باعث شد که دانشمندان با استفاده از مدل‌های سه‌بعدی حالت‌های گوناگون را شبیه‌سازی کنند.

اگر در بهترین حالت انسان موفق شود گرمایش جهانی را کنترل کرده و از اکوسیستم زمین محافظت کند، سطح آب دریاها تا سال ۲۵۰۰ تنها ۱.۷ متر افزایش خواهد یافت. هرچند اگر وضعیت کنونی ادامه یابد و تلاش‌ها برای کنترل تغییرات اقلیمی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به نتیجه نرسد، تا سال ۲۵۰۰ شاهد افزایش ۱۹.۵ متری سطح آب دریا خواهیم بود.

وقتی سرعت عقب‌نشینی یخسار از سرعت بالا آمدن قاره قطب جنوب پیشی بگیرد، آب بیشتری وارد اقیانوس‌ها خواهد شد. گرچه اگر ما بتوانیم فرآيند ذوب‌شدن یخ‌ها را کند کنیم، بالا آمدن زمین فقط باعث می‌شود که بخشی از یخ‌ها به مناطقی که گرم نیستند منتقل شوند و برای مدت بیشتری باقی بمانند.

بالا آمدن قاره قطب جنوب

اما چیزی که باعث وحشت گسترده در شهرهای ساحلی شده به میزان افزایش سطح آب دریا مربوط نمی‌شود. مشکل اینجاست که کره زمین کاملا یکدست نیست. به دلایل مختلف ممکن است آب در برخی قسمت‌ها بسیار بیشتر بالا بیاید و در برخی قسمت‌ها شرایط به مرز بحران نرسد. این در حالی است که بسیاری از کشورها و شهرهای ساحلی به‌خاطر خطر بالا آمدن قاره قطب جنوب و سطح آب دریاها رویکرد خود را کاملا تغییر داده‌اند؛ اما این تغییر رویکرد کافی نیست، چراکه سایر کشورها بی‌تفاوت هستند.

دانشمندان تصمیم گرفته‌اند که در گام‌های بعدی وضعیت گوشته زمین در غرب قطب جنوب، گرین‌لند و وضعیت یخ‌های موجود در کوه‌ها را بررسی کنند تا بتوانند تخمین دقیق‌تری از میزان افزایش سطح آب دریا در سناریوهای مختلف به‌دست آورند.

با همه اینها بالا آمدن آب دریاها سبب شده که حتی همین امروز نیز برخی از جزایر و مناطق ساحلی برای افراد غیرقابل سکونت شوند. طبیعتا بالا آمدن قاره قطب جنوب و افزایش چند متری آب دریا در چند دهه آینده می‌تواند شرایط را برای ساکنین تعداد زیادی از شهرهای کره زمین غیرقابل تحمل کند.

بیشتر بخوانید:
کشف یک هرم مرموز و شگفت انگیز زیر برف‌های قطب جنوب فاجعه در قطب جنوب: میزان یخ‌های آب شده، فراتر از حد تصور است معمای یخچال خونین قطب جنوب، پدیده مرموز ریزش خون از یخ‌های قطبی حل شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*