کاهش تولید خودرو در ایران

چرا تولید خودرو در ایران کاهش یافته است؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به سیاست‌های وزیر پیشین صمت در اختصاص ارز به خودروسازان، از علل کاهش تولید خودرو در کشور گفت.

طبق آمار تولید و فروش محصولات سه خودرو خودروساز بزرگ کشور در ۵ ماهه نخست 1403، مجموعا ۳۶۰ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید سایپا) تولید و از این آمار ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه به‌فروش رسیده است. این آمار نشان از افت ۸ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته است؛ زیرا ۵ ماهه اول پارسال در مجموع ۳۹۰ هزار و ۷۳۶ دستگاه خودرو تولید و ۳۶۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه فروخته شده بود.

حال براساس آخرین اخبار خودرو، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، اقدام وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در جهت کاهش رقم ارز اختصاص یافته به خودروسازان داخلی را از علل اصلی کاهش ۸ درصدی تولید خودرو در کشور می‌داند.

افت ۸ درصدی تولید خودرو در ایران با کاهش تخصیص ارز

کاهش تولید خودرو در ایران

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در این رابطه گفت:

در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تیر ماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تامین کرده بود مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بود و تخصیص‌های پس از ۱۷ تیر هم هنوز تامین ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دست به گریبان هستند.

طبق اظهارات وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان وزارت آقای علی‌آبادی دستورالعملی برای تامین ارز به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد اما این دستورالعمل پر از ایراد بود. از جمله ایرادات مطرح شده در این بخش‌نامه این بود که ارز بری خودروهای سواری به طور متوسط ۱۵۰۰۰ دلار است؛ اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر ۹۵۰۰ دلار ارز اختصاص داده و برای CKD کامیونت‌ها با برندهای چینی و کره‌ای حداکثر ۱۶۰۰۰ دلار ارز اختصاص داده و همچنین بقیه کالاهایی که قرار است از مسیر واردات تامین شود را خودروسازان با ساخت داخل تامین کنند.

با این حال وزیر صمت دولت سیزدهم به این موضوع توجه نداشته که شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند طی مدت یکسال تبدیل به تولیدکننده قطعات آن به ارزش ۵۵۰۰ دلار در خودروهای سواری شوند.

کاهش تولید خودرو در ایران

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه تصریح کرد:

انجمن در نامه‌های متعددی که به آقای علی‌آبادی وزیر وقت صمت ارسال کرده این ایرادات را تشریح کرد و نسبت به تداوم کاهش تولید خودرو در کشور هشدار داد اما ایشان گوش ندادند تا در نهایت دولت هم عوض شد و تولید پنج ماهه امسال نیز همچون تولید سه ماهه نسبت به مدت‌های مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. انجمن همچنین در نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی کل کشور از این سازمان تقاضا کرده به این امر ورود کند؛ در نامه انجمن به صراحت اعلام شده که دستورالعمل نحوه انجام و تایید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی عملا موجب متوقف شدن کارها در اداره خودرو و نیرو محرکه شده و تولید پنج ماهه امسال را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

وی در ادامه ابراز داشت که امروز موضوع تخصیص ارز تبدیل به اصلی‌ترین چالش خودروسازان کشور شده چه آنهایی که دولتی هستند و چه شرکت‌هایی که در بخش خصوصی فعالیت دارند. احمد نعمت بخش در ادامه گفت که وزارت صمت در تدوین این دستورالعمل هیچ مشورتی از انجمن‌های مرتبط نگرفته و این در حالی است که براساس قانون این مشورت‌گیری برای کارگزاران دولت الزامی است.

نعمت‌بخش با انتقاد از عملکرد وزیر صمت پیشین در صنعت خودرو برای ایشان در وزارت نیرو آرزوی موفقیت کرد و گفت:

مشکل دیگری که در سال جاری علاوه بر تامین ارز گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوج‌گیری گرمای تابستانی بود؛ واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی حتمی برق را داشتند و با احتساب تعطیلی جمعه تولید سه روز در هفته متوقف بود البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمی‌شد و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
نتایج قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در شهریور ۱۴۰۳ اعلام شد فروش حواله ری را در بازار آزاد با قیمت‌های نجومی و عجیب ایران خودرو کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*