آیفون 16 هوش مصنوعی

آیا قابلیت های هوش مصنوعی آیفون 16 آنقدر با ارزش هستند که یک گوشی جدید بخرید؟

اپل از گوشی های سری آیفون 16 با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی کرده است. اما آیا قابلیت های هوش مصنوعی iPhone 16 آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز هستند که مبلغ قابل‌توجهی را صرف خرید یک گوشی پرچمدار کنید؟

هر چند سال یکبار شرکت‌های مختلف فناوری روی یک قابلیت خاص تمرکز می‌کنند. زمانی افزایش مگاپیکسل در اولویت شرکت‌ها قرار داشت تا کاربران را جذب کنند. مدتی نیز سرعت شارژ عرصه رقابت شدید بین شرکت‌های سازنده گوشی شده بود. هرچند حالا به‌نظر می‌رسد که هوش مصنوعی تا مدت‌ها همه توجهات را به‌خود اختصاص دهد. به همین‌خاطر اپل در هنگام معرفی آیفون 16 روی قابلیت های هوش مصنوعی این گوشی بسیار تاکید کرد.

قابلیت های هوش مصنوعی آیفون 16 اپل همچون شمشیر دولبه هستند

آیفون 16 هوش مصنوعی

اپل امشب در مراسم جذاب خود از اپل واچ سری 10، نسخه جدید واچ اولترا 2 و ایرپادز 4 رونمایی کرده است. هرچند که گل سرسبد مراسم امشب بدون تردید آیفون 16 محسوب می‌شود. در سال جاری بسیاری از محصولات جدید از جمله پیکسل‌های گوگل با تمرکز بر هوش مصنوعی معرفی شده بودند. اپل نیز هوش مصنوعی را در قالب Apple Intelligence به گوشی های جدید خود آورده است تا از رقابت عقب نماند.

البته پیشتر در رویداد WWDC که برای توسعه‌دهندگان برگزار شد، اپل هوش مصنوعی مولد خود را معرفی کرده بود. پس از آن مراسم نیز بسیاری از کارشناسان تکنولوژی از رویکرد کاربردی اپل تقدیر کرده بودند. چراکه در آن به بهینه‌ بودن عملکرد و حریم خصوصی افراد توجه شده است و صرفا اضافه کردن قابلیت‌های جنجالی و بی‌فایده هدف نبودند. البته حالا مشخص شده این رویکرد همچون یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. مخصوصا که کاربران باید برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل هزینه بالایی را متحمل شوند.

پیشتر برخی احتمال می‌دادند که قابلیت‌ های هوش مصنوعی اپل متکی بر سرورهای این شرکت باشند. گرچه با در مراسم امشب مشخص شد که این قابلیت‌ها با آپدیت iOS 18 عرضه خواهند شد و روی خود دستگاه اجرا می‌شوند. البته همچنان برخی از امور به سرورهای اپل فرستاده خواهند شد؛ اما کوپرتینویی‌ها وعده داده‌اند که این اطلاعات حداقلی باشند و به‌صورت خصوصی نگهداری شوند.

آیفون 16 هوش مصنوعی

همین رویکرد نیز سبب شده که فقط دستگاه‌های با قدرت پردازشی بسیار بالا توانایی میزبانی از هوش مصنوعی اپل را داشته باشند. بدین‌ترتیب فقط کاربران گوشی‌های آیفون 15 پرو، آیفون 15 پرو مکس و سری آیفون 16 می‌توانند از هوش مصنوعی بهره ببرند. این مسئله قطعا برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده خواهد بود. هرچند سوال مهم اینجاست که آیا اپل می‌تواند با هوش مصنوعی کاربران را برای خرید سری آیفون 16 متقاعد کند؟

نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یک‌چهارم از کاربران گوشی‌های هوشمند در آمریکا قابلیت‌های هوش مصنوعی فعلی را چندان مفید نمی‌دانند. همچنین تنها ۱۸ درصد از کاربران گفته‌اند که اضافه شدن هوش مصنوعی می‌تواند انگیزه کافی برای خرید یک دستگاه جدید را در آنها ایجاد کند.

بدتر از همه اینکه به‌نظر می‌رسد تغییرات آيفون 16 آنقدر جذاب نیستند که کاربران نسل پیشین آيفون برای خرید متقاعد شوند. در iPhone 16 شاهد حضور صفحه‌نمایش بزرگتر با مصرف انرژی کمتر هستیم، حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاهش پیدا کرده‌اند و دوربین‌ها نیز بهتر شده‌اند. تغییرات عادی که در هر نسل از آیفون شاهد هستیم. هرچند هیچکدام از اینها نمی‌توانند سبب حیرت کاربر و توجیه قیمت جدید آيفون شوند.

آیفون 16 هوش مصنوعی

بیایید نگاهی به قابلیت های هوش مصنوعی آیفون 16 داشته باشیم. قابلیت Visual Intelligence به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از دوربین و دکمه جدید یک رویداد را به تقویم اضافه کنید، یک رستوران را سریع در اینترنت پیدا کنید و یا نژاد یک سگ را تشخیص دهید. همچنین کاربران ابزارهایی برای خلاصه کردن متن، شخصی‌سازی تصاویر و چک کردن گرامر و املای صحیح کلمات خواهند داشت.

این قابلیت‌ها بسیار خوب هستند؛ اما چندان جذاب و هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند. در واقع شما نمی‌توانید بگویید که آیفون 16 حالا با هوش مصنوعی یک دستگاه کاملا متفاوت است و مدل‌های قبلی همچون گوشی‌های ساده نوکیا به‌نظر می‌رسند. به‌بیان دیگر شما این احساس را نخواهید داشت که بدون استفاده از هوش مصنوعی آیفون 16 زندگی سخت‌تر می‌شود.

اپل اینتلیجنس

واقعیت اینجاست که در سال‌های اخیر رویدادهای رونمایی از گوشی‌های جدید تا حدودی کسل‌کننده شده است. چراکه شرکت‌ها عمدتا به تغییرات حداقلی رو آورده‌اند و سعی می‌کنند در بازار رقابتی کنونی چندان ریسک نکنند. در همین حال نیز شاهد افزایش شدید قیمت مدل‌های پرچمدار هستیم. ظاهرا سامسونگ به‌خوبی متوجه این مسئله شده است. به همین‌خاطر پشتیبانی مدل پرچمدار گلکسی S24 را به ۷ سال افزایش داده تا کاربران برای پرداخت هزینه بیشتر متقاعد شوند.

رویکرد اپل نیز برای متقاعد کردن کاربران به خرید سری گران‌‌قیمت آیفون 16 استفاده از هوش مصنوعی بوده است. هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد این رویکرد بتواند چندان موفق شود. مخصوصا اینکه گوشی‌های سری آيفون 15 بسیار قدرتمند و جذاب هستند و می‌توانند نیازهای کاربران را در زمینه‌های مختلف به‌راحتی برطرف کنند.

آیا شما حاضر هستید به‌خاطر قابلیت‌های هوش مصنوعی آیفون 16 را خریداری کنید؟

بیشتر بخوانید:
آیفون ۱۶ اپل معرفی شد؛ دکمه دوربین، رنگ‌های جدید و هوش مصنوعی آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس با طراحی جدید، عمر باتری بیشتر و دکمه کمرا کنترل معرفی شدند ایرباد جدید اپل AirPods 4 با درگاه Type-C و دو نسخه متفاوت رونمایی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*