آیفون 17 اپل

از آیفون 17 اپل چه انتظاراتی داریم؟

شاید هنوز برای اظهار نظر در خصوص سری گوشی‌های آیفون 17 – iPhone 17 اپل کمی زود باشد؛ اما از همین الان می‌توان برخی انتظارات از این پرچمداران را مطرح کرد.

با رونمایی سری پرچمداران آیفون 16 توجهات بسیاری به این گوشی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها جلب شده است. این مساله اما دلیل نمی‌شود که بازار بحث و شایعات در خصوص آیفون 17اپل داغ نباشد. البته طبیعتا تمامی اخبار در خصوص پرچمداران سال آینده اپل چیزی بیش از حدس و گمان نخواهد بود. با این وجود تا همین لحظه نیز اخباری بسیار جذاب از این گوشی پرچمدار به بیرون درز کرده که می‌تواند نویدبخش یک گوشی جذاب و قابل توجه باشد.

اگر شما هم نسبت به خرید آیفون 16 مردد هستید و قصد دارید برای نسل بعدی پرچمداران اپل منتظر بمانید، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به انتظارات از آیفون 17 اپل و مشخصات و قابلیت های منحصربفرد آن.

مدل‌های احتمالی آیفون 17 و قیمت آن‌ها

مهم‌ترین شایعات و اخبار در خصوص سری پرچمداران iPhone 17 مربوط به تغییراتی است که در مدل‌های آن‌ها رخ خواهد داد. بر اساس این اخبار و شایعات، سال آینده دیگر خبری از مدل پلاس آیفون نخواهد بود و در عوض مدل جدید «اسلیم» یا «ایر» جایگزین آن خواهد شد.

گوشی iPhone 17 Slim

البته این مدل اسلیم قرار نیست همان مدل پلاس با نام‌گذاری جدید باشد؛ بلکه این گوشی احتمالا پریمیوم‌ترین مدل از سری پرچمداران 2025 اپل و گران‌تر از نسخه پرو مکس خواهد بود. این گوشی همان‌طور که از نامش پیداست قرار است باریک‌ترین آیفونی باشد که تاکنون تولید شده است. بنابراین با در نظر گرفتن ضخامت 7.8 میلیمتری آیفون 16 که آن را در دسته محصولات باریک دنیا قرار می‌دهد، باید انتظار ضخامتی بسیار ناچیز را از آیفون 17 اسلیم داشته باشیم.

به‌ادعای بسیاری صاحب‌نظران و کارشناسان، آیفون 17 اسلیم قرار است آغازگر مسیر طراحی جدیدی در پرچمداران اپل باشد که سبک‌ترین و باریک‌ترین نمونه‌های بازار به شمار رفته و احتمالا روی دیگر پرچمداران بازار نیز تاثیرگذار خواهند بود. علاوه بر این، قیمت احتمالی این گوشی نیز به‌ادعای مارک گورمن از بلومبرگ کاملا گویای کلاس بالای آن خواهد بود.

گوشی iPhone 17 Air

هنوز برای تخمین قیمت‌گذاری سری پرچمداران آیفون 16 بیش از حد زود است. با این وجود اگر اپل تصمیم داشته باشد همانند امسال، قیمت پرچمدارانش را ثابت نگه دارد می‌توان انتظار داشت که آیفون 17 با قیمت 800 دلار روانه بازار شود؛ درحالیکه مدل‌های پرو و پرو مکس نیز به‌ترتیب برچسب‌های قیمتی حداقل 1000 و 1200 دلاری خواهند داشت.

طراحی و صفحه نمایش iPhone 17

به‌جز طراحی احتمالی بسیار باریک آیفون 17 تقریبا هیچ اطلاعات و اخباری در خصوص مشخصات ظاهری آن در دست نیست. انتظار می‌رود کلیدهای اکشن باتن و کمرا کنترل که امسال در تمامی مدل‌های iPhone 16 حضور داشتند به‌طور کامل در نسل بعدی هم حضور داشته باشند. با این وجود مشخص نیست که آیا اپل قصد افزودن کلیدهای جدیدی به آیفون 17 را دارد یا خیر.

اپل آیفون 17

علاوه بر این، در نسل حاضر شاهد افزایش اندازه صفحه نمایش مدل‌های پرو و پرو مکس به‌اندازه 0.2 اینچ بودیم؛ به‌طوری که اکنون این مدل‌ها صفحه نمایش‌هایی 6.3 اینچی و 6.9 اینچی دارند. پیش‌بینی می‌شود که اندازه صفحه نمایش آیفون 17 ایر هم‌اندازه مدل پلاس کنونی و برابر با 7.6 اینچ باشد و بین مدل‌های پرو و پرو مکس قرار گیرد. علاوه بر این، کوچکترین صفحه نمایش خانواده آیفون 17 نیز احتمالا 6.1 اینچی و متعلق به نسخه استاندارد خواهد بود.

اپل همچنین سال آینده احتمالا سرانجام تمامی گوشی‌های پرچمدارش را به نرخ رفرش متغیر 120 هرتز مجهز خواهد کرد تا اسکرول کردن و نمایش محتوای گرافیکی در تمامی آن‌ها روان‌تر باشد. فراموش نکنیم که یکی از ایرادات عجیب و ناامیدکننده سری آیفون 16 نرخ رفرش ثابت 60 هرتزی مدل‌های استاندارد و پلاس بود.

دوربین سری iPhone 17

در سال جاری اپل تمامی دوربین‌های پشتی آیفون 16 پرو و دو دوربین از سه دوربین پشت مدل پرو مکس را نسبت به قبل ارتقا داد. اما با پیشرفت‌های پرشتابی که در سال‌های اخیر در بخش دوربین گوشی‌های موبایل شاهدش بوده‌ایم، همچنان می‌توان انتظار ارتقای دوربین در پرچمداران 2025 اپل را داشت. برای مثال، آیفون 17 پرو مکس ممکن است از سه دوربین 48 مگاپیکسلی در پشت بهره ببرد و از حسگر با رزولوشن بالاتر برای دوربین تله فوتو در پشت استفاده کند.

دوربین iPhone 17

از سوی دیگر، پیش‌بینی مشخصات ماژول دوربین سایر مدل‌های آیفون 17 اپل چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. با این حال از آن‌جا که مدل پرو در سال جاری به سه دوربین 48 مگاپیکسلی مجهز شده می‌توان انتظار داشت که همین روند سال آینده به مدل استاندارد نیز تعمیم داده شود. این مساله پیش‌تر نیز رخ داده و آیفون 15 استاندارد یک سال پس از آن‌که آیفون 14 پرو مجهز به دوربین 48 مگاپیکسلی رونمایی شد، همین مشخصات دوربین را ارائه کرد.

دیگر تئوری محتمل در خصوص سری iPhone 17 نیز ارتقای رزولوشن دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی این سری پرچمداران است.‌ بسیاری صاحب‌نظران از احتمال تعبیه یک دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی در هر چهار مدل پرچمداران سال آینده کوپرتینویی‌ها خبر می‌دهند که می‌تواند کیفیت تصاویر سلفی و تماس‌های فیس تایم را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

در این میان همچنین عده‌ای نیز از حضور تنها یک دوربین در iPhone 17 Slim خبر داده‌اند. این اتفاق می‌تواند دست اپل را برای کاهش ضخامت این گوشی به‌طور قابل توجهی بازتر بگذارد. با این وجود هنوز هیچ‌چیز در خصوص این مدل مشخص نیست.

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون ۱۷ با این قابلیت دوربین‌های بدون آینه به فرمانروای تصاویر پرتره تبدیل خواهد شد

عملکرد فنی و شارژدهی باتری آیفون 17 اپل

تراشه‌های A18 و A18 Pro به کار رفته در سری آیفون 16 به روند همیشگی خود در ارائه قدرت فنی استثنایی ادامه داده و در بنچمارک‌ها نیز خوش درخشیدند تا آیفون فعلا پادشاه گوشی‌های پرچمدار از نظر توانمندی فنی باشد. در عین حال می‌توان انتظار داشت که چیپست‌های سری A19 حتی قدرت بالاتری را نیز به کاربران ارائه دهند. البته چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 همچنان در عملکرد گرافیکی توانمندتر از تراشه‌های جدید اپل ظاهر شده و احتمالا در نسل بعدی فاصله را افزایش خواهد داد. با این وجود در بخش توان پردازشی هیچ محصولی قادر به رقابت با چیپست‌های A18 اپل نیست.

اپل آیفون 17

بخش اعظمی از این خوش‌بینی در خصوص نسل بعدی چیپست‌های اپل به دلیل احتمال استفاده از فرآیند ساخت دو نانومتری برای تولید آن‌هاست. معماری کوچکتر ساخت چیپست‌ها باعث خواهد شد که تعداد بیشتری ترانزیستور در این تراشه به کار رفته و ضمن ارتقای عملکرد فنی، شارژدهی باتری آن را نیز بهبود بخشند.

علاوه بر توان پردازشی و گرافیکی، شارژدهی باتری نیز مساله دیگری‌ست که اپل توانمندی خود در آن به‌خوبی نشان داده است. در حال حاضر آیفون 16 پرو مکس بالاترین شارژدهی را در میان پرچمداران شناخته‌شده بازار ارائه می‌دهد. به همین دلیل انتظارات از نسل بعدی بسیار بالا رفته است.

به‌طور کلی انتظار می‌رود تلاش دنباله‌دار اپل در نزدیک کردن آیفون‌هایش به لپتاپ‌ها از نظر توان پردازشی در سری iPhone 17 به اوج خود خواهد رسید.

عملکرد نرم افزاری سری iPhone 17

کمترین تفاوت میان پرچمداران سال‌های مختلف اپل معمولا در بخش نرم افزار حاصل می‌شود. انتظار می‌رود این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد و خانواده آیفون 17 و آیفون 16 بتوانند از قابلیت‌های نرم افزاری مشابهی در iOS 19 برخوردار شوند. البته شاید نسل‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری نتوانند به تمامی ویژگی‌های جدید آی او اس دست یابند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که در بخش پشتیبانی نرم افزاری تفاوتی میان مدل‌های امسال و سال آینده آیفون وجود داشته باشد.

سیستم عامل iOS 19

گل سرسبد قابلیت‌های نرم افزاری آیفون‌های اپل هوش مصنوعی Apple Intelligence خواهد بود که در ماه اکتبر در اختیار کاربران مدل‌های سازگار قرار خواهد گرفت. به این ترتیب تمامی مدل‌های آیفون 17، آیفون 16 در کنار مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 15 توانایی استفاده کامل از قابلیت‌های هوش مصنوعی را خواهند داشت.

جمع‌بندی؛ آیا آیفون 17 اپل محصولی متفاوت از نسل‌های اخیر خواهد بود؟

با توجه به آنچه از خانواده آیفون 16 اپل دیده‌ایم، آیفون 17 از همین الان یک گوشی پرپتانسیل و جذاب به نظر می‌رسد که قادر خواهد بود حتی سخت‌گیرترین کاربران را نیز به خرید مجاب کند. با این وجود سری آیفون 16 نیز واقعا از هیچ نظر چیزی کم ندارند و بسیار کم عیب و نقص ساخته شده‌اند.

اپل آیفون 17

بنابراین اگر خوره تکنولوژی نیستید و علاقه‌ای به خرید مدل احتمالی «اسلیم» آیفون 17 با قیمت سرسام‌آور ندارید می‌توانید همین الان یکی از مدل‌های آیفون 16 را خریداری کنید و تا چند سال از استفاده از آن لذت ببرید. در عین حال اگر خانواده iPhone 16 نتوانسته آن‌طور توجهتان را جلب کند، شاید بد نباشد یک سال دیگر صبر کنید!

در گجت نیوز بخوانید:
همه چیز درباره آیفون ۱۷ اپل؛ از پرچمدار ۲۰۲۵ اپل چه می‌دانیم؟ اولین آمار فروش آیفون ۱۶ منتشر شد؛ خطر بیخ گوش اپل است کدام مدل آیفون ۱۶ برای ما مناسب است؛ مقایسه مدل های مختلف پرچمداران ۲۰۲۴ اپل بزرگترین مشکلات آیفون ۱۶ تا کنون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*