سهم بازار اندروید و آی او اس

مجموع سهم بازار اندروید و آی او اس به 99.6 درصد رسید: سلطه گوگل و اپل بر دنیای موبایل

به‌تازگی موسسه تحقیقاتی گارتنر (Gartner) جدیدترین آمار از سهم سیستم عامل های مختلف در بازار گوشی های هوشمند را منتشر کرده که همانند گذشته، باز هم شاهد یکه‌تازی اندروید و آی او اس هستیم. بنابر این گزارش، حالا سهم بازار اندروید و آی او اس به 99.6 درصد رسیده و بلک بری نیز با سهم 0.0 درصد، در جایگاه آخر قرار دارد.

سهم بازار اندروید و آی او اس در سه ماهه دوم سال 2015، حدود 96.8 درصد بوده است

هرچند، وضعیت انحصاری اندروید در سال‌های اخیر به نوعی هنجار میان کاربران تبدیل شده است و نباید انتظار جهش ناگهانی بازار را داشته باشیم. با این‌حال سهم بازار اندروید و آی او اس در سه ماهه دوم سال 2015 حدود 96.8 درصد بود که این روند افزایشی، جدیت اپل و گوگل برای تصاحب کامل بازار گوشی های هوشمند را نشان می‌دهد.

از مجموع 431.5 میلیون گوشی هوشمندی که در سه ماهه پایانی سال 2016 به فروش رسید، 352 میلیون دستگاه (81.7 درصد) از آنها به سیستم عامل اندروید مجهز شده و 77 میلیون دیگر (17.9 درصد) نیز از آی او اس بهره می‌برند. علاوه بر این، آمار گارتنر وضعیت بسیار بد سیستم عامل های ویندوز و بلک بری را نیز به تصویر کشیده که در آن، مایکروسافت با آخرین ویرایش از سیستم عامل خود، تنها 0.3 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. سهم کمپانی بلک بری نیز با فروش 200 هزار دستگاه گوشی موبایل، 0.0 درصد است.

سهم بازار اندروید و آی او اس

اگرچه در سال‌های اخیر شاهد پیش‌بینی متفاوت تحلیلگران بوده‌ایم، ولی به‌نظر این شرایط برای سازندگان به همین صورت باقی خواهد ماند. سه سال پیش، گارتنر نیز طی گزارشی پیش‌بینی کرد که تا سال 2017، سهم بازار سیستم عامل مایکروسافت از آی او اس پیشی گرفته و سهم بازار بلک بری نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند که هیچ کدام از آنها محقق نشدند.

با اینکه در گزارش جدید گارتنر خبری از پیش‌بینی سهم شرکت‌های مختلف از بازار گوشی های هوشمند نیست، اما تحلیلگران از ادامه روند تغییرات بازار تلفن های همراه خبر داده‌اند. در سه ماهه پایانی سال 2016، میزان فروش گوشی های هوشمند با رشد 7 درصدی به 431.5 میلیون دستگاه رسید و میزان فروش گوشی های موبایل شرکت سامسونگ نیز برای دومین دوره سه ماهه متوالی، 2.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد. در این میان، برخی از شرکت‌های موفق چینی همچون هواوی، اوپو و “BBK” نیز به جدال خود با دیگر تولیدکنندگان تلفن های همراه ادامه دهند.

درواقع از نظر فروش، تنها شاهد تغییر جایگاه و رتبه شرکت‌های مختلف هستیم و احتمالا سهم بازار اندروید و آی او اس در میان دیگر سیستم عامل های موجود در بازار طی سال‌های آینده نیز به همین صورت خواهد بود. به‌علاوه هیچ کسی ظهور یک سیستم عامل جدید را در آینده پیش‌بینی نمی‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*