سیستم عامل آی او اس 12

بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های سیستم عامل آی او اس 12

سیستم عامل آی او اس 12 به زودی و در کنفرانس WWDC 2018 معرفی خواهد شد. از آنجایی که سیستم عامل iOS 12 برای تعداد زیادی از آیفون ها و آیپدها منتشر می‌شود، بسیاری از کاربران در پی اطلاع از قابلیت ها و ویژگی‌ های آن هستند.

سرعت پیشرفت آی او اس طی سال‌های اخیر در مقایسه با تنها رقیب آن یعنی اندروید به مراتب بیشتر بوده است. اپل مخصوصا در آی او اس 11 تغییرات زیادی اعمال کرد و سبب شد علاقه کاربران به پلتفرم موبایل این شرکت باز هم افزایش پیدا کند. نخستین آیفون، دارای یک سیستم عامل با حجم 91 مگابایتی بود، اما اکنون حجم آپدیت آی او اس 11.3 به 2.8 گیگابایت رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پلتفرم موبایل اپل که نگاه‌ها را به سمت ویژگی‌ها و زمان عرضه سیستم عامل آی او اس 12 به عنوان نسخه 2018 آن خیره کرده است، بهره بردن رنج وسیعی از دستگاه‌ها از این سیستم عامل است. سال گذشته، آپدیت سیستم عامل حتی برای آیفون 5 اس نیز منتشر شد، گوشی موبایلی که عرضه آن به سال 2013 برمی‌گردد! به همین دلیل امسال نیز انتظار داریم حداقل از آیفون 6 به بعد، همه مدل‌ها آپدیت سیستم عامل آی او اس 12 را دریافت کنند.

زمان معرفی سیستم عامل آی او اس 12

طبق روال گذشته انتظار داریم امسال نیز سیستم عامل جدید پلتفرم آی او اس در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل یعنی WWDC 2018 معرفی شود. در سال جاری، زمان برگزاری این رویداد بین روزهای چهارم تا هشتم ژوئن (چهاردهم تا هجدهم خرداد) خواهد بود.

کنفرانس اپل در سال 2018

اما متاسفانه بین زمان معرفی و زمان عرضه فاصله وجود خواهد داشت، پس نباید منتظر دریافت سیستم عامل جدید در اوایل تابستان باشیم.

زمان عرضه

طی چهار سال گذشته، اپل آپدیت سیستم عامل موبایل جدید خود را در دومین هفته سپتامبر برای عموم کاربران منتشر کرده است. یکی دیگر از نکات ثابت، عرضه آن در یکی روزهای سه شنبه و یا چهارشنبه این هفته محسوب می‌شود! می‌توان با توجه به همین روال، روز سه شنبه هفتم دوم سپتامبر (بیست و هفتم شهریور) را در نظر گرفت که برابر هجدهمین روز این ماه است.

انتظارات از آی او اس 12

اما چرا باید منتظر دریافت آپدیت سیستم عامل آی او اس 12 بنشینیم؟ چه قابلیت‌های جدیدی در انتظار ورود به گوشی آیفون و یا تبلت آیپد ما است؟ آیا بعد از دریافت، به میزانی قابل توجه شاهد افزایش عملکرد دستگاه خواهیم بود؟ متاسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره این سیستم عامل وجود ندارد، اما بر اساس برخی اخبار و انتظارات می‌توان دست به پیش‌بینی زد.

بهبود کیفیت

در هر نسخه جدید تلاش می‌شود باگ‌ها و مشکلات قبلی از بین برود، اما متاسفانه همیشه مشکلات جدیدی ظهور می‌کنند. آی او اس 11 نیز از این قاعده مستثنی نبود و با وجود بهبودهای صورت گرفته، ایرادهای خاص خود را داشت. به همین دلیل انتظار داریم در آی او اس 12 مشکلات رابط کاربری، مشکلات باتری و ایرادات به وجود آمده در نحوه عملکرد دستگاه از بین بروند.

سیستم عامل آی او اس 12

برای افزایش کیفیت و بهبود عملکرد سیستم عامل، احتمالا به حذف برخی ویژگی‌ها نیاز خواهد بود، اما هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد، چرا که هر ابزار کاربردی در صورت حذف با نمونه‌ای مشابه جایگزین خواهد شد. آی او اس به مصرف بهینه حافظه و استفاده کم از حافظه رم معروف است، به همین دلیل یکی از انتظارات ما بهبود این وضعیت در سیستم عامل جدید محسوب می‌شود.

حالت تیره

از آنجایی که برای نخستین مرتبه در آیفون 10 شاهد به کار رفتن یک پنل نمایشگر OLED بودیم، عدم وجود حالت تیره در رابط کاربری آی او اس 11 عجیب به نظر می‌رسید. استفاده از حالت تاریک یوتیوب در زمان مشاهده ویدیو درون آیفون ایکس، تاثیر شگفت‌انگیز آن بر روی میزان مصرف باتری را نشان داد، پس با وجود چنین حالتی در کل رابط کاربری می‌توان از بهینه‌سازی همیشگی مصرف انرژی مطمئن شد. کاهش آزار چشم حین کار کردن با گوشی در تاریکی شب از دیگر ویژگی‌های فعال کردن دارک مود است.

 

حالت تاریک یوتیوب

در پنل‌های OLED به منظور نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها خاموش می‌شوند که تاثیر آن در کاهش مصرف انرژی واضح است. با توجه به عرضه آیفون‌های مجهز به صفحه نمایش OLED بیشتر در سال 2018 و اثبات کاربردی بودن حالت تاریک، انتظار داریم سرانجام این حالت تبدیل به یکی از ویژگی‌های رابط کاربری سیستم عامل آی او اس 12 شود.

صفحه نمایش همیشه روشن

این مورد یکی از ویژگی‌هایی است که امروز در تعداد قابل توجهی از پرچمداران و حتی میان‌رده‌های اندرویدی نیز دیده می‌شود. صفحه نمایش همیشه روشن سبب می‌شود اطلاعات ضروری بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی قابل مشاهده باشند، به همین دلیل کاربران آیفون و آیپد شدیدا چشم انتظار دریافت آن هستند.

قابلیت کنترل دستگاه توسط والدین

اوایل سال جاری، اپل نسبت به صحبت‌های پیرامون نگرانی عمومی از اعتیاد زیاد کودکان به گوشی های هوشمند واکنش نشان داد. انتظار می‌رود این شرکت دست به کار شده و اهمیت خود به این موضوع را در قالب ارائه ویژگی‌های نرم افزاری درون سیستم عامل آی او اس 12 نشان بدهد. به این ترتیب والدین خواهند توانست از طریق آیفون‌های خود، عملکرد کودکشان را زیر نظر گرفته و در صورت استفاده بیش از حد، وی را کار کردن با دستگاه منع کنند.

تنظیمات درون اپلیکیشن‌ها

در حال حاضر، در زمان قرار داشتن در اپلیکیشن دوربین، به منظور اعمال تغییرات باید برنامه را بسته و بعد از رفتن به اپلیکیشن تنظیمات، وارد بخش دوربین شد و تغییرات مورد نظر را اعمال کرد.

حین گوش دادن به موسیقی نیز به منظور انجام برخی تغییرات باید وارد برنامه تنظیمات شویم. امیدواریم در سیستم عامل جدید، رویه‌ای پیاده شود که تنظیمات اساسی هر اپلیکیشن درون خودش قابل دسترسی و تغییر باشد.

ویجت‌های صفحه خانه

اگرچه کنترل سنتر آی او اس، بسیاری از دسترسی‌ها را فراهم می‌کند، اما در مقایسه با ویجت‌های درون اپلیکیشن‌های اندرویدی که به راحتی درون صفحه خانه قرار می‌گیرند، امکانات بسیار کمتری دارد. هر اپلیکیشن می‌تواند بسته به کاربرد آن، دارای ویجت‌های منحصربه‌فردی برای خود باشد که کار کردن با برنامه را راحت و سریع می‌کند.

نوتیفیکیشن‌ها

اعلانات باید نه تنها بر اساس زمان و تاریخ، بلکه بر اساس اپلیکیشن‌ها نیز دسته‌بندی شوند. در حال حاضر، اگر برای چند ساعت نوتیفیکیشن‌های دریافت شده را چک نکنید، با تعداد زیادی اعلانیه رو به رو خواهید شد که متمایز کردن هر کدام از دیگری کار دشواری است. باید رویه‌ای اضافی برای دسته‌بندی کردن آن‌ها در نظر گرفته شود.

iphone notification

کنترل سنتر

بعد از مدت‌ها عدم تغییر ساختار این قسمت، اپل سرانجام در آی او اس 11 تغییراتی اساسی درون کنترل سنتر اعمال کرد. همه ابزارهای ضروری درون یک صفحه قابل دسترس بوده و به لطف وجود 3D تاچ می‌توان به شیوه‌های مختلف از آن‌ها بهره برد.

با توجه به در دسترس بودن رابط‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های این پلتفرم می‌توانند در صورت نیاز، سوییچ‌های مورد نظرشان را به کنترل سنتر اضافه کنند.

دستیاری مجازی سیری

استفاده از دستیار مجازی سیری باید راحت‌تر و سریع‌تر شود. به عنوان نمونه در حال حاضر برخی فیدبک‌های سیری بی‌مورد بوده و تنها کاربران را آزار می‌دهند. افزایش دقت، از دیگر مواردی است که شدیدا انتظار می‌رود در دستیاری مجازی سیستم عامل آی او اس 12 اعمال شود. کاربران دوست دارند تا جای ممکن، از تکرار دستورات برای سیری خودداری کنند.

اپل سیری

تبلت‌های دارای آی او اس 12

در آی او اس 11، این سیستم عامل بیشتر از قبل برای دستگاه‌های دارای نمایشگرهای بزرگ یعنی آیپدها بهینه شد. انتظار داریم این رویه در سیستم عامل جدید نیز دنبال شده و رابط کاربری باز هم برای استفاده راحت‌تر و سریع‌تر بر روی تبلت‌ها بهینه شود. افزایش کاربرد قابلیت‌های مالتی تسکینگ به وسیله تکنیک کشیدن و رها کردن جزو مهمترین انتظارات ما از آی او اس 12 محسوب می‌شود.

البته این‌ها تغییرات مهمی هستند که پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به درخواست‌های مکرر کاربران، به سیستم عامل آی او اس 12 اضافه شوند. در ادامه به چند مورد دیگر نیز اشاره خواهیم کرد که با وجود کوچک تلقی شدن، کاربردهای فوق‌العاده‌ای دارند:

  • تایمرهای چندگانه
  • پشتیبانی از حالت نمایش افقی در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و نشان دادن کیبورد گسترش یافته در این حالت
  • بهبود رابط‌های نرم افزاری فیس آیدی برای افزایش عملکرد و سرعت قابلیت تشخیص چهره اپل (هر سه آیفون 2018 دارای فیس آیدی خواهند بود)
  • بهبود ژست‌های حرکتی درون آیفون‌های فاقد کلید فیزیکی هوم (همچون آیفون 10)
  • اضافه شدن مجموعه‌ای از اموجی‌ها و مخصوصا انیموجی‌های جدید
  • ارائه نسخه پایدار ویژگی‌ Battery Health