کیبورد گوشی

ایده‌های عجیب طراحی کیبورد گوشی در طول تاریخ

اگرچه امروز کیبورد گوشی هیچ جایی در بدنه آن ندارد، اما روزگاری مهمترین بخش یک گوشی موبایل تلقی می‌شد. در طول تاریخ این صنعت ایده‌های بسیار عجیبی به منظور طراحی کیبورد گوشی ارائه و حتی پیاده‌سازی شد که در ادامه به بررسی و مرور آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوشی های بلک بری به خاطر داشتن کیبوردهای خاصشان همیشه زبان‌زد بوده‌اند، حتی وقتی که درصد کمی از گوشی های موبایل دارای نمایشگر تمام لمسی بوده و اغلب به کیبورد فیزیکی مجهز می‌شدند. کیبورد گوشی های بلک بری علاوه بر داشتن ظاهری بسیار زیبا، بسیار خوش‌‌دست هستند، به همین دلیل تایپ با آن‌ها لذت‌بخش است. اما در این مطلب مورد بحثمان کیبوردهای QWERTY متداول نیست. حتی کیبوردهای گوشی که به صورت اسلایدی و کشویی ظاهر می‌شوند را نیز مد نظر نداریم.

با یک کیبورد گوشی متداول که تنها مخصوص اعداد در نظر گرفته شده است، نوشتن پیامک بسیار دشوار بود، در حالی که روز به روز کاربران زیادی به پیام‌رسانی از این طریق روی می‌آوردند. همه ما زمانی را به یاد داریم که با دو دست گوشی را گرفته و برای تایپ هر حرف، یک دکمه را چندین مرتبه پشت سر هم فشار می‌دادیم! به راستی که چه دوران سختی بود!

ظهور چندین کیبورد گوشی متفاوت

اما گوشی‌سازان زودتر از آن چه فکرش را می‌کنید به فکر طراحی متفاوت کیبورد گوشی افتادند تا نوشتن پیام را آسوده‌تر کنند. دو مدل زیمنس اس ایکس 1 و نوکیا 7600 به عنوان محصولات سال 2003، ایده‌ای یکسان در طراحی کییورد گوشی داشتند. در هر دو گوشی دکمه‌های کیبورد در قالب دو ستون در کناره‌های نمایشگر قرار گرفته بود. به این ترتیب می‌توانستیم گوشی را با دو دست گرفته و با استفاده از دو انگشت شست، به سرعت کلیدها را لمس کنیم.

دو سال قبل از آن، گوشی نوکیا 5510 با تمرکز بر روی آسودگی در تایپ کردن طراحی شده بود. این یک کیبورد QWERTY بود، اما تفاوت اصلیش با دیگر کیبوردهای این چنینی، تقسیم شدن آن به دو نیمه محسوب می‌شد، به طوری که نمایشگر در وسط قرار داشت. برای تایپ کردن با گوشی نوکیا 5510 مجبور به نگه داشتن آن به صورت افقی بودیم. کمی بعدتر، مدل 6810 نیز با الهام گرفتن از همین سبک طراحی تولید و عرضه شد.

اما سونی اریکسون ایده‌ای جالب‌تر پیدا کرد، به این ترتیب که به جای قرار دادن حروف بر روی کلید‌های اعداد، آن‌ها را پشت این دست از کلیدها قرار داد. چنین کیبورد گوشی را برای اولین مرتبه در گوشی سونی اریکسون پی 910 مشاهده کردیم. این شرکت ایده‌ای جالب‌تر همراه با طراحی گوشی سونی اریکسون ام 600 ارائه کرد، به طوری که برخی کاربران کیبورد آن را نیمه QWERTY خطاب می‌کردند. در این گوشی با لمس سمت چپ یک دکمه یک حرف خاص، و با لمس سمت راست آن یک حرف دیگر تایپ می‌شد. اما نوکیا، گوشی ای 55 را به عنوان اولین گوشی مجهز به کیبورد نیمه QWERTY معرفی کرد.

نوکیا در زمان اوج خود، ایده‌های بسیار تعجب‌آوری برای طراحی کیبورد گوشی ارائه کرده بود که یکی دیگر از نمونه‌های آن را می‌توان در گوشی نوکیا 3650 مشاهده کرد. کیبورد این مدل ما را به یاد تلفن‌های ثابت قدیمی با شماره‌گیرهای چرخان می‌اندازد! توشیبا جی 450 و سامسونگ Serene با الهام‌گیری از همین ایده طراحی و تولید شدند.

کیبورد گوشی در مدل موتورولا ROKR E8 طراحی پیچیده‌تری به خود گرفت، به طوری که کیبورد آن حساس به لمس بود و نور پس‌زمینه به نحوی عوض می‌شد که حین پخش موسیقی، دکمه‌های عادی محو شده و کلیدهای کنترل پخش موسیقی جایگزینشان می‌شدند. نوکیا 2300 و نوکیا 3200 دو گوشی مجهز به کیبورد متفاوت دیگری هستند که هنوز مفهوم و کارایی کیبورد آن‌ها را درک نمی‌کنیم!

در زبان انگلیسی، 26 حرف الفبا وجود دارد، به همین دلیل جا دادن آن‌ها در 10 کلید تقریبا راحت است، اما اگر بخواهیم برای کاربران چینی، یک کیبورد گوشی طراحی کنیم، وضعیت چگونه خواهد بود؟ گوشی نوکیا 3108 با در نظر گرفتن چنین نیازهایی طراحی شد، چرا که به قابلیت تشخیص دست خط مجهز شده بود و یک قلم مخصوص داشت. این ایده پیش از ظهور گوشی های هوشمند دارای نمایشگر لمسی، بسیار هوشمندانه تلقی می‌شد. نوکیا 3810 یک کیبورد عادی نیز داشت که شبیه به سونی اریکسون پی 910 به صورت تاشو باز و بسته می‌شد.

نوکیا Nokia 3108

Nokia 3108

ظهور نمایشگرهای لمسی تمام صفحه سبب شد استفاده از کیبورد گوشی منسوخ شود. البته شرکت بلک بری و سازندگان دستگاه‌های موبایل تحت این برند همچنان تلاش می‌کنند آن را زنده نگه دارند، اما کاربران کمی نسبت به آن‌ها روی خوش نشان می‌دهند. بعید نیست اصرار به همین سبک طراحی یکی از دلایل عقب‌ ماندگی شدید بلک بری از دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز باشد.

نظر شما درباره کیبورد فیزیکی گوشی چیست؟ آیا دوست ندارید بدون ضخیم شدن گوشی و افزایش وزن آن، در کنار نمایشگر تمام صفحه، یک کیبورد فیزیکی QWERTY نیز در اختیار داشته باشید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. نوکیا همین کیبوردارو زد به فنا رفت دیگه خخخ
    همین کاراست که به باد میده طرف رو

  2. کیبورد این گوشیا هم جالب بود
    W550 سونی اریکسون.
    5700 نوکیا
    6630 نوکیا

  3. کیبورد فقط کیبورد گوشی GLX . بهترین کیبورد تاریخ

  4. من P910 داشتم یادش بخیر چقدر این گوشی خوب بود اون زمان واقعاً هر کی میدی تعجب میکرد این چیه 🙂