جنگنده تمپست

جنگنده تمپست معرفی شد؛ ورود بریتانیا به عرصه رقابت جنگنده‌های نسل شش

گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا در نمایشگاه هوایی فارنبرو از جنگنده تمپست (به معنی طوفان) که جنگنده آینده نیروی هوایی این کشور خواهد شد رونمایی کرد.

بریتانیا در نمایشگاه هوایی فانبرو از جنگنده آینده این کشور رونمایی کرد. این جنگنده که تِمپِست نام دارد، اولین جنگنده‌ای است که پس از سال‌ها منحصرا و به تنهایی توسط بریتانیا ساخته می‌شود و مجموعه‌ای از پیمانکاران نظامی این کشور با همکاری یکدیگر این جنگنده را برای استفاده داخلی و همچنین صادرات تولید توسعه خواهند داد. دولت بریتانیا می‌گوید که این جنگنده در سال 2035 وارد خدمت خواهد شد.

جنگنده تمپست

گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا، از ماکت جنگنده تمپست با اندازه کامل در نمایشگاه فارنبرو پرده برداری کرد. این جنگنده میزبان تکنولوژی‌های نوینی خواهد بود که بسیار پیشرفته‌تر از تکنولوژی‌های جنگنده F-35، به عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده حال حاضر هستند. این به معنی آن است که بریتانیا قصد دارد به گروه کشورهایی که در حال توسعه جنگنده‌های نسل شش هستند بپیوندد.

خبرنگاران دفاعی و متخصصان هوانوردی که در جلسه معرفی جنگنده تمپست حضور داشتند، جزئیات مهم و جذاب زیادی را در مورد این جنگنده توییت کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این جنگنده این است که توانایی پرواز با سرنشین و بدون سرنشین را خواهد شد. همچنین جنگنده تمپست می‌تواند گروه‌هایی از پهپادها را کنترل کرده و به وسیله آن‌ها سامانه‌های دفاعی دشمن را اشباع کند که این مساله باعث افزایش بقاپذیری این جنگنده خواهد شد.

جنگنده تمپست

تکنولوژی دیگری که در این جنگنده به کار رفته (و احتمالا به جزئی استاندارد در همه جنگنده‌های آینده تبدیل شود) “قابلیت درگیری مشترک” است. “قابلیت درگیری مشترک” به معنی توانایی همکاری در میدان نبرد از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات سنسورها و پیام‌ها برای هماهنگ کردن حمله و یا دفاع است.

جنگنده تمپست به سلاح‌های هوا به هوا و هوا به زمین هایپرسونیک مجهز خواهد شد که سرعت آن‌ها 5 برابر سرعت صوت و یا بیشتر خواهد بود. همچنین این جنگنده بریتانیایی دارای سلاح‌های انرژی هدایت شده خواهد بود که لازمه جنگنده‌های نسل شش است. اما این سلاح‌ها چه هستند؟

 

جنگنده تمپست

از نظر لغوی به نظر می‌رسد که منظور اشعه‌ی لیزر است که می‌تواند فلز را بشکافد. اما آنگونه که در عکسی که از اطلاعات ارائه شده در مورد تمپست منتشر شده مشخص است، به نظر می‌رسد این جنگنده در حال ساتع کردن امواج الکترومغناطیسی است. این می‌تواند به معنی وجود سلاح‌های پالس مغناطسی باشد که تجهیزات الکترونیکی دشمن را از کار می‌اندازند و یا فرستنده‌هایی که اشعه‌های قدرتمند مایکرویو ایجاد می‌کنند. به هر حال آن چه که مشخص این است که تا کنون اطلاعاتی در مورد وجود توپ‌های معمول بر روی این جنگنده ارائه نشده و احتمالا تنها به سلاح‌‌های انرژی هدایت شده مجهز خواهند شد.

جنگنده تمپست

تیم تمپست، که کنسرسیومی برای طراحی و تولید این جنگنده است، توسط شرکت BAE رهبری می‌شود. شرکت نام آشنای رولز رویس مسئول طراحی پیشران، شرکت اروپایی MBDA مسئول بخش تسلیحات و شرکت ایتالیایی لئوناردو مسئول بخش سنسورها و الکترونیک جنگنده تمپست خواهند بود.

اما چرا بریتانیا به ساخت جنگنده‌ای جدید نیاز دارد؟ پاسخ این سوال یک کلمه است: بریگزیت.

بریتانیایی‌ها در سال 2016 به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و دولت و صنایع این کشور مجبورند که خود را برای آینده‌ای مستقل آماده کنند. جنگنده‌های تایفون نیروی هوایی سلطنتی در اوایل دهه 30 قرن حاضر به تدریج فرسوده خواهند شد و وجود جنگنده تمپست به لندن اجازه خواهد داد که جنگنده‌ای داخلی خریداری کند و از مشاغل و صنایع داخلی بریتانیا هم حمایت کند.

جنگنده تمپست

به علاوه این جنگنده می‌تواند گزینه مناسبی برای صادرات باشد. تمپست در مقابل جنگنده آلمانی-فرانوسی که اخیرا این دو کشور از توسعه آن خبر داده‌اند و  همچنین جنگنده نسل آینده ژاپن و هر جنگنده جدید آمریکایی، چینی و روسی که تا زمان تولید تمپست وجود داشته باشند رقابت خواهد کرد. بریتانیای مستقل از اروپا باید تسلیحاتی برتر مانند جنگنده تمپست را در اختیار داشته باشد تا بتواند در بازار جنگنده‌ها در 2030 با دیگر کشورها رقابت کند.

تمپست برای بریتانیا تعهد بزرگی است و توانایی این کشور برای تولید جنگنده‌ای تراز اول را به بوته آزمایش خواهد گذاشت. این پروژه میلیاردها دلار هزینه در بر خواهد داشت و 20 سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد. اگر این پروژه شکست بخورد، ضربه‌ای بزرگ به کشوری است که هواپیماهایی افسانه‌‌ای نظیر اسپوویت کمل، اسپیتفایر و لایتنینگ را ساخته و احتمالا به صنعت ساخت جنگنده این کشور برای همیشه پایان دهد.

جنگنده تمپتست بر طبق رسم بریتانیایی‌ها که نام جنگنده‌های خود را از پدیده‌های هواشناسی انتخاب می‌کنند (تورنادو، تایفون و تمپست) نامگذاری شده است. توانایی تمپست در ناپدید شدن در مقابل رادار، کنترل پهپادها، اشتراک گذاری اطلاعات با جنگنده‌های دیگر و فلج کردن و یا از بین بردن دشمن با استفاده از امواج الکترومغناطیسی مانند جادو هستند، از همان نوع جادویی که پروسپرو در نمایشنامه تمپست شکسپیر از آن برخوردار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. یگه نباید دورو بر انگلیس بچرخیم وگرنه پوردمون میکنه

  2. مرگ بر غرب . جنگنده قاهر ما این اسباب بازی رو دو دیقه ای نابود می کنه

  3. بنظر خیلی شبیه قاهر۳۱۳ میاد

  4. این جنگنده نسل ششم که بال عمودی داره
    چطوری میخواد مقطع راداری شو کم کنه؟
    زیاد هم در مورد پنهان کار بودنش توضیح نداده بیشتر در مورد قابلیت جنگندگیش گفته
    فک کنم این هواپیما بیشتر حالت پشتوان واسه F35 ها رو داشته باشه چون

  5. کل دنیا به فکر افتادن به جز ایران عقب مونده

  6. حتی جنگنده هاشونم سنسوری شده