آموزش و یادگیری مفاهیم اینستاگرام

بررسی 20 مورد از اصلی‌ترین مفاهیم و قابلیت های اینستاگرام

اینستاگرام در مقایسه با قبل به میزان فوق‌العاده‌ای توسعه یافته است، پس آموزش مفاهیم و قابلیت های اینستاگرام برای کاربران تازه وارد و حتی کاربران قدیمی ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه به ذکر مهم‌ترین مفاهیم، ترفندها، نکات و قابلیت های اینستاگرام می‌پردازیم.

یادگیری مفاهیم اینستاگرام با توجه به گسترده شدن این شبکه اجتماعی بسیار ضروری است. بدون آموزش اینستاگرام نمی‌توان از همه قابلیت‌های آن بهره برد و در این شبکه اجتماعی بسیار محبوب حرفه‌ای ظاهر شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای کاربران تازه وارد، 20 مورد از مفاهیم اینستاگرام را تشریح کنیم. بعید نیست برخی از این قابلیت های اینستاگرام برای قدیمی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین کاربران نیز تازگی داشته باشند.

لزوم آموزش و یادگیری قابلیت های اینستاگرام

گشت و گذار در اینستاگرام حس بسیار خوبی به کاربران می‌دهد، به همین دلیل برخلاف زمان گشت و گذار در فیس بوک و توییتر، که به عقیده تعداد زیادی از کاربران بعد از گذشت مدت زمانی خسته‌کننده و ملالت‌آور می‌شود، با گذشت زمان بیشتر و بیشتر به اینستاگرام علاقه‌مند خواهید شد. گسترش این شبکه اجتماعی و زیر و رو شدن امکانات آن در مقایسه با نسخه‌های چند سال قبل‌تر، برای کاربران تازه وارد ایجاب می‌کند حتما در پی یادگیری قابلیت‌ها و امکانات آن باشند. در ادامه، اصلی‌ترین مفاهیم و قابلیت های اینستاگرام را بررسی می‌کنیم.

بیو (Bio)

قابلیت های اینستاگرام

منظور از بخش بیو، همان بیوگرافی است که پروفایل شما در اینستاگرام به شمار می‌رود. در این قسمت باید درباره خود نظیر اسم، سن، عقاید، فعالیت‌ها و هر چیزی دیگری که معرف شما است چیزهایی بنویسید. در بخش بیو قادر هستید علاوه بر متن عادی، از اموجی‌‌ها استفاده کرده و یا به کمک علامت #، یک هشتگ خاص قرار دهید. با استفاده از علامت @ امکان اشاره به یک حساب کاربری دیگر نیز وجود دارد.

یکی از قابلیت های اینستاگرام امکان نوشتن توضیحاتی پیرامون خود با استفاده شکلک‌ها و فونت‌های مختلف است. برای این کار، ابتدا بیوگرافی‌تان را درون یک اپلیکیشن نوت نوشته و سپس کل آن را درون باکس بیو واقع در تنظیمات گوشی پیست کنید. فراموش نکنید بخش بیو، کاغذ ثبت حساب بانکی تازه و یا ثبت نام در دانشگاه نیست، پس از نوشتن اسم، تاریخ تولد، شهر محل زندگی و دیگر موارد به صورت طوطی‌وار و کلیشه‌ای خودداری کرده و کمی خلاق باشید!

در بخش بیو می‌توان یک لینک قرار داد. متاسفانه برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، در اینستاگرام امکان قرار دادن لینک درون پست‌های عادی وجود نداشته و هر کاربر فقط می‌تواند یک لینک آن هم فقط درون بخش بیو قرار بدهد.

استوری (Story)

قابلیت های اینستاگرام

استوری قابلیتی است که ابتدا اینستاگرام از اسنپ چت تقلید کرد و سپس دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای پیاده‌سازی آن به تقلید از اینستاگرام پرداختند. به جرات می‌توان گفت دلیل رد شدن تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی از مرز یک میلیارد نفر، بخش استوری محسوب می‌شود.

اینستاگرام را باید به دو بخش کلی فید و استوری تقسیم کرد. با ورود به اپلیکیشن، در بالای رابط کاربری یک سری دایره مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده عکس‌های پروفایل کاربران دنبال‌شونده است. در پایین این قسمت، فید قرار دارد که پست‌های عادی در آن نشان داده می‌شوند.

درون بخش استوری، می‌توان تصاویر یا ویدیوهایی 15 ثانیه‌ای قرار داد که به صورت خودکار بعد از 24 ساعت حذف می‌شوند. اگر کاربری در فید به طور متوالی پست منتشر کند، برای دنبال‌کنندگان وی خسته‌کننده به نظر خواهد رسید، اما یکی از ویژگی‌ها و قابلیت های اینستاگرام استوری، امکان قرار دادن پست به صورت دقیقه به دقیقه است!

امکانات بخش استوری امروز به حدی زیاد شده که باید آن را یک اپلیکیشن جداگانه و یکپارچه شده با نرم افزار اینستاگرام خطاب کرد. امکان افزودن نوشته، اموجی، گیف، هشتگ، منشن کردن و همچنین طراحی و نقاشی کردن تنها بخشی از قابلیت های اینستاگرام استوری محسوب می‌شود.

منشن (Mention)

قابلیت های اینستاگرام

یکی دیگر از قابلیت های اینستاگرام امکان منشن (خطاب) کردن دیگر کاربران است. به این ترتیب توجه یک کاربر دیگر را به خود جلب خواهید کرد. وقتی با استفاده از علامت @ نام کاربری یک صفحه اینستاگرامی دیگر را صدا می‌کنید، علاوه بر اشاره کردن به آن در پست فید یا استوری خود، این موضوع را به اطلاع اون نیز می‌رسانید. اگر کاربر درون فید منشن شده باشد، از طریق دریافت نوتیفیکیشن مطلع خواهد شد، اما اگر درون استوری کاربری را خطاب کنید، از طریق ارسال یک نسخه از کل استوری شما از طریق دایرکت، این موضوع به سمع و نظرش خواهد رسید.

یکی از مهمترین کاربردهای منشن، صدا کردن دیگر کاربران زیر یک پست است. به عنوان نمونه بعد از مشاهده یک پست جذاب درون فید، دوستان خود را در بخش کامنت‌های آن منشن می‌کنید تا پست یاد شده را مشاهده کنند. کافی است در بخش نظرات، کپشن پست فید، بیو یا استوری، علامت @ را قرار داده و سپس نام کاربری مورد نظر را یادداشت کنید. با نوشتن چند حرف اول، نام‌های کاربری به شما پیشنهاد داده خواهند شد، پس نیازی به حفظ کردن آدرس اکانت دیگر کاربران نیست.

تگ (Tag)

قابلیت های اینستاگرام

تگ با منشن متفاوت بوده و یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت های اینستاگرام محسوب می‌شود. از تگ کردن زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهیم حضور فردی را در یک ویدیو یا مخصوصا تصویر نشان بدهیم. به عنوان نمونه بعد از قرار دادن یک عکس دست جمعی، افراد درون عکس که دارای حساب کاربری اینستاگرام هستند را تگ می‌کنیم. به این ترتیب وقتی دیگران بر روی آن تصویر ارسال ضربه می‌زنند، آدرس اکانت افراد تگ شده نمایش داده خواهد شد.

آی جی لایو (IG Live)

قابلیت های اینستاگرام

آی جی لایو که نزد عموم با عنوان اینستاگرام لایو شناخته می‌شوند، یکی از قابلیت های اینستاگرام در بخش استوری به شمار رفته و کارکردی شبیه به فیس بوک لایو و پریسکوپ دارد. در واقع باید آن را سرویس استریم زنده اینستاگرام خطاب کرد.

برخلاف ویدیوها و تصاویر بارگذاری شده به صورت عادی در بخش استوری که تا 24 ساعت نمایش داده می‌شوند، ویدیوهای لایو اینستاگرام را فقط می‌توان در زمان پخش آن‌ها مشاهده کرد. در زمان استریم زنده، کاربران تماشاچی می‌توانند برای شما کامنت ارسال کنند.

از جمله جدیدترین قابلیت‌های اینستاگرام امکان پخش ویدیوی لایو دو نفره است. به این ترتیب نمایشگر به دو قسمت تقسیم شده و دو کاربر به صورت همزمان یک ویدیوی زنده پخش می‌کنند که برای فالوورهای هر دو کاربر قابل مشاهده است. اگرچه در حالت عادی این دسته از ویدیوها فقط در زمان ضبط قابل مشاهده هستند، اما می‌توان آن‌ها را ذخیره و بارگذاری کرد تا برای 24 ساعت همانند استوری‌های عادی قابل دیدن باشند.

آی جی تی وی (IGTV)

قابلیت های اینستاگرام

آی جی تی وی یکی از جدیدترین آپدیت‌های اساسی اینستاگرام به شمار می‌رود. از این سرویس می‌توان برای نمایش ویدیوهایی با زمان بیشتر از یک دقیق بهره برد، چرا که حداکثر زمان ویدیوهای منتشر شده در فید یک دقیقه است.

آی جی تی وی نه تنها بخشی از پلتفرم اینستاگرام محسوب می‌شود، بلکه باید آن را یک اپلیکیشن جداگانه برای خود دانست. برای مشاهده ویدیوهای طولانی مدتی که صفحه‌های محبوبتان در اینستاگرام منتشر می‌کنند، با لمس آیکون تلویزیون واقع در گوشه بالا و سمت راست رابط کاربری، وارد بخش آی جی تی وی شوید.

هایلایت (Highlight)

قابلیت های اینستاگرام

استوری‌ها بعد از 24 ساعت به صورت خودکار حذف می‌شوند، اما هایلایت، راهکار اینستاگرام برای کمک به کاربران به منظور مرور استور‌ی‌های قدیمی است. بعد از انتشار یک استوری، آن‌ها در آرشیو ذخیره می‌شوند. به این ترتیب می‌توان تعدادی از استوری‌ها را بازگردانی کرد و در قالب پست‌هایی همیشه ثابت در پروفایل خود قرار داد. با ورود به صفحه شخصی شما، زیر بخش بیو و بالای پست‌های ارسال شده در فید، استوری‌های اصطلاحا هایلایت شده قرار دارند.

اینستاگرام دی ام (Instagram DM)

قابلیت های اینستاگرام

اینستاگرام دی ام یا اینستاگرام دایرکت مسیج، پلتفرم پیام‌‌رسانی داخلی این شبکه اجتماعی محسوب شده و یکی از مهم‌ترین و پرکابردترین قابلیت های اینستاگرام است. شرکت در تلاش بود برای این پلتفرم یک اپلیکیشن جداگانه در نظر بگیرد، اما در نهایت تصمیم گرفت راهکار فیس بوک به منظور جداسازی بخش پیام‌رسانی از نسخه موبایل شبکه اجتماعی را دنبال نکند.

با ورود به اپلیکیشن، با کشیدن انگشت به سمت چپ و یا لمس آیکون پیکان واقع در گوشه بالا و سمت راست، وارد اینستاگرام دایرکت خواهید شد. امکانات آن در مقایسه با پیام‌رسان‌های مستقل بسیار کمتر است، اما همچنان در دل اینستاگرام، امکان ارسال متن، اموجی، عکس، ویدیو و مخصوصا برقراری تماس ویدیویی را فراهم می‌کند.

الگوریتم‌های اینستاگرام (Instagram Algorithm)

قابلیت های اینستاگرام

منظور از الگوریتم‌های اینستاگرام، روال‌های پیچیده‌ای است که این شبکه اجتماعی به منظور مرتب‌سازی پست‌ها در فید و یا در استوری مورد استفاده قرار می‌دهد. پیشتر الگوریتم‌های اینستاگرام پیچیدگی خاصی نداشتند، به طوری که پست‌ها بر اساس ترتیب زمان انتشار همه پست‌های صفحه‌های فالو شده در فید نمایش داده می‌شدند، اما امروز، راهکاری متفاوت به این منظور استفاده می‌شود. به همین دلیل نمایش پست یک کاربر که همیشه با وی در ارتباط هستید، حتی در صورت قدیمی بودن نسبت به پست جدید یک صفحه فالو شده ولی نه چندان مهم، اولویت دارد.

ربات‌های اینستاگرام (Instagram Bots)

قابلیت های اینستاگرام

ربات‌های اینستاگرام، در واقع اکانت‌ها و صفحه‌هایی هستند که پشتشان هیچ کاربری واقعی وجود نداشته و توسط کامپیوتر مدیریت می‌شوند. این ربا‌ت‌های اغلب آزاردهنده، بیشتر به منظور لایک کردن پست دیگر کاربران و همچنین کامت گذاشتن زیر پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر مشاهده کردید یک ربات در حال اسپم‌‌گذاری زیر پست‌های شماست، سریعا آن را بلاک کنید.

هشتگ (Hashtag)

قابلیت های اینستاگرام

هشتگ‌ها، خون جاری در شریان‌های این شبکه اجتماعی محسوب شده و از جمله مهمترین و کلیدی‌ترین قابلیت های اینستاگرام به شمار می‌روند. اگرچه می‌توان در هر پست فید تا 30 هشتگ به کار برد، اما کیفیت هشتگ‌ها (انتخاب صحیح‌ترین موارد) اهمیت بسیار بیشتری نسبت به تعدد آن‌ها دارد.

هشتگ مجموعه‌ای از کلمه‌ها، حروف و یا عبارت‌هایی است که به وسیله آندرلاین (_) از یکدیگر جدا شده و با علامت # تعریف می‌شوند. اصلی‌ترین کاربرد هشتگ، دسته‌بندی مطالب است، به طوری همه پست‌های دارای یک هشتگ خاص، در یک صفحه قابل مشاهده خواهند بود. به عنوان نمونه وقتی یک شرکت مسابقه‌ای برگزار می‌کند، از شرکت‌کنندگان می‌خواهد پست‌هایشان را با هشتگی خاص ارسال کنند. به این ترتیب با لمس آن، وارد صفحه‌ای که همه پست‌ها دارای آن هشتگ وجود دارند خواهید شد.

فالو کردن هشتگ (Follow Hashtag)

قابلیت های اینستاگرام

از جمله قابلیت‌ های تقریبا جدید اینستاگرام امکان فالو کردن هشتگ‌ها است. با دنبال کردن یک هشتگ بدون توجه به طولانی یا حتی نامفهوم بودن آن، پست‌های منتشر شده همراه با آن هشتگ را مشاهده خواهید کرد. با این کار فید اصلی رنگ و بوی متفاوتی خواهد گرفت.

این یکی از کاربردی‌ترین قابلیت های اینستاگرام محسوب می‌شود، چرا که به لطف آن می‌توان دقیقا پست‌های مورد علاقه را مشاهده کرد. ممکن است برخی مطالب صفحه‌های دنبال شده توسط شما، باب میلتان نباشد، اما بعید است پست‌های درون دسته‌بندی‌های خاص را دوست نداشته باشید. از آنجایی که ممکن است برای هر هشتگ، تعداد پست‌های زیادی منتشر شود، باز هم مطالب طبق الگوریتم‌های‌ اینستاگرام در فید مرتب خواهند شد.

ذخیره (Save)

قابلیت های اینستاگرام

اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد پست‌های مورد علاقه‌شان را ذخیره کنند. البته این به معنی امکان دانلود تصاویر و ویدیوها نبوده و در واقع امکان بوکمارک کردن پست‌های مورد علاقه فراهم شده است. به این ترتیب می‌توان از اینستاگرام شبیه به پینترست استفاده کرد.

بعد از مشاهده یک پست زیبا، برای از دست ندادن آن، آیکون بوکمارک که در سمت راست پست قرار دارد را لمس کنید. به منظور ذخیره‌سازی آن در دسته‌بندی مورد نظر خود، گزینه Save to Collection را انتخاب کنید.

میوت (بی‌صدا – Mute)

قابلیت های اینستاگرام

دوست داشته باشید یا خیر، زندگی اجتماعی به زندگی واقعی ما گره خورده است، به همین دلیل آنفالو یا بلاک کردن یک کاربر در شبکه‌‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌سازی بروز مشکلات بسیار اساسی در زندگی شود. تصور کنید به دلیل ناخوشایند بودن رفتار یکی از اقوام همسر، از ارتباط با وی و دیدن پست‌هایش بیزار هستید، اما رابطه فامیلی ایجاب می‌کند وی را در لیست فالووینگ‌های خود نگه دارید!

با میوت کردن استوری‌ها، پست‌های عادی و یا هر دو مورد برای یک صفحه مشخص، اگرچه وی را آنفالو را بلاک نکرده‌اید، اما دیگر پست‌های وی در فید و یا استوری شما نشان داده نخواهند شد. این صفحه همچنان در فهرست فالوورها و فالووینگ‌های شما بوده و به همین دلیل می‌توان با مراجعه به پروفایل آن، پست‌ها و استوری‌هایش را مشاهده کرد.

بلاک (Block)

قابلیت های اینستاگرام

این یکی از زیباترین، شیرین‌ترین، مفیدترین و بهتریت قابلیت های اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی است! با بلاک کردن یک کاربر، امکان مشاهده پست‌ها، استوری‌ها و فعالیت‌های خود در این شبکه اجتماعی را از وی خواهید گرفت. بعد از بلاک شدن، کاربر می‌تواند وارد صفحه پروفایل شما شود، اما با لمس دکمه فالو هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

ممکن است در پی بلاک کردن کامل یک کاربر نباشید، اما ترجیح بدهید به دلایل مختلف، قادر به نظردهی زیر پست‌هایتان نباشد. به این منظور باید به مسیر Settings > Comment Controls & Block Comments بروید. فراموش نکنید در صورت بلاک کردن یک کاربر، اگر اکانت شما عمومی باشد، وی می‌تواند از طریق سایر اکانت‌ها و یا ایجاد یک حساب کاربری فیک، پست‌هایتان را همچنان مشاهده کند.

مخفی کردن استوری (Hide Your Story)

قابلیت های اینستاگرام

با میوت کردن، از دیده شدن پست‌های و استوری‌های دیگران جلوگیری خواهید کرد، اما برای جلوگیری از دیده شدن پست‌های خود چه باید کرد؟ متاسفانه برای مخفی نگه داشتن پست‌های فید روشی وجود نداشته و تنها راهکار، بلاک کردن کاربر مد نظر است، اما می‌توان استوری‌ها را بدون نیاز به بلاک از دید برخی کاربران مخفی نگه داشت. وارد بخش استوری در تنظیمات اپلیکیشن شده و سپس در بخش Hide Story from، نام کاربری صفحه‌های مورد نظرتان را به منظور مخفی نگه داشتن استوری‌ها از آن‌ها وارد کنید.

ریپورت (Report)

قابلیت های اینستاگرام

در هر زمانی که چیزی نامربوط در اینستاگرام مشاهده کردید، سریعا آن را ریپورت (گزارش) کنید. این می‌تواند یک صفحه فیک و سواستفاده‌کننده از عکس‌های دیگران، یک کامنت رکیک، توهین‌آمیز یا تهدیدآمیز و یا یک پست زننده باشد.

در صورتی که یک مورد به دفعات گزارش شود، احتمال حذف شدن آن بالاتر می‌رود. سعی کنید به خاطر مشکل شخصی خود با یک فرد اقدام به ریپورت کردن وی و مخصوصا درخواست از دیگران به منظور انجام این کار نکرده و از سیستم گزارش‌دهی به منظور کمک به اینستاگرام برای تبدیل شدن به یک پلتفرم بهتر بهره ببرید.

بیزینس پروفایل (Business Profile)

قابلیت های اینستاگرام

یکی از قابلیت های اینستاگرام امکان مهاجرت از حسا‌ب‌های کاربری عادی به حساب‌های تجاری است. برای استفاده از یک پروفایل تجاری نیازی به طی کردن مراحل قانونی و یا داشتن شرکتی ثبت شده به صورت رسمی نیست و هر کاربری می‌تواند صفحه خود را تبدیل به بیزینس پروفایل کند.

با در اختیار داشتن حساب کاربری تجاری، می‌توان آمارهای دقیق‌تری پیرامون صفحه خود به دست آورد. همچنین برخی قابلیت‌ های اینستاگرام همچون امکان قرار دادن لینک در استوری‌ها، در گرو داشتن صفحه تجاری است. البته به منظور قرار دادن لینک در استوری، باید علاوه بر داشتن بیزینس پروفایل، حداقل تعداد فالوورهای صفحه 10 هزار عدد باشد.

اینسایت (Insight)

قابلیت های اینستاگرام

به محض تبدیل کردن اکانت عادی به اکانت تجاری، دکمه Insights را در بالای نوار ابزار پروفایل خواهید دید. با ورود به آن، اطلاعاتی تفصیلی و بسیار مفیدی پیرامون صفحه خود دریافت خواهید کرد. به عنوان نمونه می‌توان از طریق اینستایت متوجه شد بیشتر دنبال‌کننده‌ها از چه جنسیتی بوده و در چه بازه سنی قرار دارند و یا این که کدام دسته از پست‌ها بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. اطلاع از بهترین زمان انتشار پست برای دریافت بیشترین بازخورد، از دیگر اطلاعات مهم کسب شده از بخش اینسایت است.

اکسپلور (Explore)

قابلیت های اینستاگرام

این مورد نیز یکی از جدیدترین قابلیت های اینستاگرام است. با ورود به قسمت جستجو، در بالای صفحه نمایش یک تب جدید تحت عنوان Explore مشاهده خواهید کرد. در اینجا محبوب‌ترین پست‌ها در اینستاگرام، درون دسته‌بندی‌هایی مشخص نمایش داده می‌شوند.