مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

مشهورترین شمشیرهای تاریخ لیستی جالب‌توجه در مورد یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین سلاح‌های به کار رفته در جنگ‌هاست که شامل 10 مورد از معروف‌ترین شمشیرهای جهان در تاریخ بشریت می‌شود.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ فهرستی از 10 شمشیر معروف به جا مانده در تاریخ جنگ‌های بشریت است که هرکدام داستان‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. سلاح شمشیر یکی از پراستفاده‌ترین وسایل جنگی در جهان بوده و در بسیاری از درگیری‌های صورت گرفته بین کشورها و ملت‌ها به کار رفته است.

در این لیست هم که بر اساس بقایای به جا مانده از شمشیرها و یا حقایق تاریخی منتقل‌شده از نسلی به نسل دیگر تهیه شده، تجهیزات جنگی شگفت‌انگیزی را می‌بینیم که در جنگ‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به واسطه اسم و رسم صاحب شمشیر و یا داستان‌ها و افسانه‌های نقل‌شده توسط مردمان محلی منطقه مربوط به سلاح، مشهور شده‌اند؛ با ما همراه باشید.

10 مورد از مشهورترین شمشیرهای تاریخ

1. شمشیر هفت شاخه

محل اصلی ساخت اولین مورد از فهرست معروف ترین شمشیرهای تاریخ دقیقا مشخص نیست و در حالی که عده‌ای معتقدند این شمشیر هفت شاخه در سال 369 میلادی و زمان دودمان جین (Jin Dynasty)، در کشور چین ساخته شده،‌ برخی هم می‌گویند که به واسطه شکل عجیب و شاخه‌دار سلاح، احتمال ساخت چنین شمشیر شگفت‌انگیزی در کره کم نیست، چرا که برخی از وسایل و آثار باستانی مربوط به مردم این کشور طرحی شبیه به این وسیله دارند.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

در یادداشت‌های مربوط به زندگی‌نامه یکی از شناخته‌شده‌ترین امپراتورهای ژاپن به نام جینگو (Jingū) صحبت‌های جالبی در مورد این شمشیر مشهور نقل شده است.

2. ذوالفقار

می‌توان گفت که در بین کشورهای اسلامی،‌ مخصوصا ایران، شمشیر حضرت علی که ذوالفقار نام دارد شناخته‌شده‌ترین شمشیری است که داستان‌ها و روایت‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

گفته شده که این مورد از لیست مشهورترین شمشیرهای تاریخ به عنوان هدیه‌ای از پیامبر مسلمانان،‌ حضرت محمد به علی ابن ابی‌طالب بوده و در کنار صحبت‌های مختلف مطرح‌شده در مورد شمشیر، یکی از اسناد تاریخی مربوط به ذوالفقار قرارگیری طرح دوشاخه آن بر روی پرچم‌های عثمانی‌ها، بخصوص پیاده نظام ینی‌چری (Janissaries) در قرن‌های 16 و 17 میلادی است.

3. شمشیر آتیلا

در بین سال‌های ۴۰۵ تا ۴۵۳ میلادی یکی از رهبران اروپایی به نام آتیلا (Attila) در کنار هدایت قوم خود که با اسم هون (Hun) شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین امپراتوری را در اروپا در دوران حیاتش اداره می‌کرد؛ شمشیر آتیلا هم به واسطه این افتخارات و داستان‌های نقل‌شده در مورد رسیدن سلاح از خدایان به آتیلا، در میان مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشر قرار گرفته است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

متاسفانه تصویر یا نقاشی دقیقی از شمشیر آتیلا در دست نیست، اما گفته شده وقتی یکی از چوپان‌های اروپایی در دوران این حکمران مشغول چراندن گوسفندانش بوده، متوجه می‌شود که یکی از حیوانات زخمی شده است؛ زمانی که چوپان به دنبال علت ایجاد زخم گشت متوجه شد که تیغه‌ای از میان علف‌ها بیرون زده و گوسفند هم به دلیل نزدیک شدن به تیغه زخمی شده است.

چوپان شمشیر را از خاک بیرون آورد و آن را بلافاصله به آتیلا تقدیم کرد. البته هنوز مشخص نیست که جریان پیدا شدن سلاح واقعا به این صورت اتفاق افتاده و یا ماجرای دیگری این شمشیر افسانه‌ای را به دست حکمران اروپایی رسانده است.

4. اکس‌‌کالیبور

شمشیر معروف و افسانه‌ای اکس‌کالیبور (Excalibur) برای بسیاری از افراد، مخصوصا شهروندان کشورهای اروپایی آشناست و واقعی بودن و زمان ساخت آن تا امروز یک راز است. گفته شده که این شمشیر متعلق به شاه آرتور (King Arthur)، یکی از پادشاهان معروف انگلستان بوده که در قرن‌های پنجم و ششم بعد از میلاد برای کشورش افتخارات زیادی کسب کرده است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

بر طبق اصلی‌ترین داستان نقل‌شده در مورد اکس‌کالیبور، جادوگری به نام مرلین در زمان زندگی آرتور این شمشیر را با استفاده از جادو در سنگی فروبرد و تنها کسی هم که قدرت بیرون کشیدن اکس‌کالیبور را داشته، خود آرتور بوده است.

البته خصوصیات ماورا الطبعیه مختلفی به شمشیر نسبت داده شده، اما با توجه به شهرت بالای سلاح در انگلستان و مناطق اطراف، احتمال واقعی بودن آن بسیار زیاد است.

5. شمشیر ویلیام والاس افسانه‌ای

ویلیام والاس (William Wallace) یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های مبارز جهان است که در قرن 13 میلادی نقش مهمی را در جریان استقلال‌طلبی اسکاتلند از انگلستان ایفا کرد. سلاح بزرگ استفاده شده توسط این شوالیه هم جایگاه ویژه خود را بین مشهورترین شمشیرهای تاریخ دارد.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

والاس با استفاده از این شمشیر ارتش انگلستان را در نبرد پل استیرلینگ (Stirling Bridge)، در سال 1927 شکست داد؛ گفته شده که پس از مرگ این مبارز بزرگ شمشیر به دست جان منتیث (John Menteith)، فرمانده منطقه دامبارتون کسل افتاده است.

6. شمشیر ناپلئون

ادعا شده که شمشیری که در ادامه تصویر آن را می‌بینیم، متعلق به ناپلئون بناپارت، رهبر معروف فرانسوی بوده و در نبردهای بسیاری توسط این فرمانده نظامی استفاده شده است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

ناپلئون که در قرن 18 و 19 میلادی زندگی می‌کرد، شمشیر را به عنوان هدیه عروسی به برادرش داد؛ شمشیر ناپلئون از آن زمان تاکنون بین چند نسل دست به دست شد و سرانجام در سال 1978 به حراج گذاشته شد.

7. شمشیر تیوزنا

یکی از مشهورترین شمشیرهای جهان با نام شمشیر تیزونا (Tizona) شناخته می‌شود که در سال 1002 ساخته شد و متعلق به رودریگ دیاز، ملقب به ال سید (El Cid) بود. ال سید یکی از قهرمان‌های تاریخ اسپانیاست که در قرن 11 میلادی پیروزی‌ها زیادی را به نام خود ثبت کرد.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

گفته شده که ال سید با این شمشیر علیه موروها (Moors) یا همان مسلمانان اسپانیا جنگیده بود پس از مرگ این جنگجو، تیزونا به یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های تاریخی اسپانیا تبدیل شد.

8. شمشیر گوجیان

بسیاری شمشیر گوجیان (Goujian) را به عنوان ورژن آسیایی اکس‌کالیبور می‌شناسند و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که این شی باستانی ارزشمند متعلق به سال‌های 771 تا 403 قبل از میلاد است. گوجیان در سال 1965 در استان هوبئی چین کشف شد.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

درحالی که این مورد از لیست مشهورترین شمشیرهای تاریخ حدودا 2 هزار سال پیش ساخته شده، گفته شده که تیغه آن همانند زمان ساخت تیز بوده و در کمال تعجب، دچار تیرگی و خوردگی دیده‌شده در چنین آلیاژهایی نشده است.

9. شمشیر گالگانو مقدس

یکی دیگر از شمشیرهای افسانه‌ای که به اکس‌کالیبور تشبیه شده سلاحی به نام شمشیر گالگانو مقدس (Saint Galgano) بوده که در زمان قرون وسطی، در ایتالیا ساخته شده است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

این سلاح معروف که در دل سنگی در کلیسای کوچک مونتسیپی (Montesiepi)، در شهر سیه‌نا ایتالیا قرار گرفته، متعلق به قدیسی به نام گالگانو بوده و داستان‌های زیادی در مورد آن نقل شده است.

10. نوریمیتسو اوداچی

آخرین مورد از فهرست مشهورترین شمشیرهای تاریخ سلاحی غول‌آسا به اسم نوریمیتسو اوداچی (Norimitsu Odachi) است که از فلز یک تکه ساخته شده و طول آن 3.77 متر و وزنش 14.5 کیلوگرم اندازه‌گیری شده است.

مشهورترین شمشیرهای تاریخ بشریت

گفته شده که قدمت این شمشیر عظیم به قرن 15 میلادی برمی‌گردند، اما تا به امروز بسیاری نمی‌دانند که دلیل ساخت چنین سلاح بزرگی چه بوده و آیا جنگجویی وجود داشته که از این شمشیر در میدان نبرد استفاده می‌کرده یا خیر؟

متخصصان گفته‌اند که علت ساخت چنین شمشیری استفاده در مراسم مختلف بوده و به علاوه،‌ هر حاکمی که صاحب نوریمیتسو اوداچی بوده از طریق این سلاح دسترسی گسترده خود به منابع لازم برای ساخت سلاح را به دیگران نشان می‌داده و همچنین، توانایی شمشیرسازان خود را به رخ سایر حاکمان می‌کشیده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. شمشیر نادرشاه بزرگ باید تو این لیست میومد

  2. شمشیر Rebellion دانته

    گیمر ها میدونن چی میگم 🙂

  3. میخواستم سوال کنم درحاله حاضر شمشیر ذولفقارو کجا هست

  4. آیا این سوال راکسی میتونه جواب بده که ذولفقار رو الان کجا میشه پیدا کرد باتشکر

  5. اصلا تو خوبی😂😂.

    مبخوان مارو کمرنگ بکنن🤮🤮🤮

  6. سلام
    من مطلبی می خوندم پیرامون اینکه شمشیر حضرت علی دو شاخه نبوده بلکه دو لبه تیز داشته در حالی که شمشیرهای دیگه فقط یک لبه تیز داشته اند.
    البته نمی تونم خیلی دقیق صحت و سقمش رو تایید کنم

  7. پس شمشیر سامورایی چی که بُرنده ترین در دنیاست

  8. پس شمشیر سامورایی چی که بُرنده ترین در دنیاست

    • پسرم گفته معروف ترین شمشیر ها که اگه بخونی متوجه میشی هرکدوم توی تاریخ یکی بودن و داستان داشتن
      کاتانا و اوچیگاتانا رسته ای از شمشیر هستن نه یک شمشیر خاص

  9. پس شمشیر سامورایی چی که بُرنده ترین در دنیاست

  10. پس شمشیر سامورایی چی ؟

  11. سلام
    واقعا پست جالب و هیجان انگیزی بود.
    من عاشق شمشیر ها و تاریخ نابشونم. از این جور مقالات پر رمز و راز در مورد سلاح ها و گنجیه ها و زندگی اون زمان ها بخصوص دوران قلعه و اساطیری اون زمان زیاد مطلب بزارین!

  12. شمشیر اولی همون شمشیر 7 شاخه که اسم اصلی اون (جیلجیدو) هست و در دوره ی سیزدهمین پادشاه بکجه(کره) پادشاه گیونچوگو حدود سال 350 تا 370 میلادی ساخته شده
    و این نماد 7 شاخه مانند درختیه که ساقه ی اون بکجه و شاخه های اون کشور های تحت سلطه ی این کشور بوده که شامل: (گوگووریو . اتحاد ماهان . گارا .لیوکسی .قبایل مالگال و وایی waeکه همون ژاپن قدیم هست) میشه و بکجه باید به اون کشور ها ارامش و وفور نعمت بده

  13. عشق است ابوتراب
    کسی که پشت و پیغمبر (ص) بود و در اوج قدرت و صلابت مغرور نبود چهار دست و پا یتیمان را سوار پشتش می کرد تا خوشحال بشند و شب ها با چاه در دل می کرد

  14. خیلی ممنون جالب بود
    خدا قوت

  15. شمشیر معروف ایرانی نداشتیم؟؟!!!

  16. اینا میخان ما رو کم رنگ کنن

    • واقعا متأسفم که آدم سطح نگر و مشنگی مث تو با لودگی از این شمشیر مقدس به طرز احمقانه ای حمایت میکنی
      چی میشد اگه مینداختنت بیرون از اینجا! فقط حرف مفت میزنی

  17. ذالفقار باید اول میشد