اندروید ایرانی

معاون وزیر ارتباطات: اندروید ایرانی بدون رانت و وام طراحی شده است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت اندروید ایرانی توسط بخش خصوصی و بدون رانت و وام طراحی شده است که بر روی تمامی گوشی های موبایل اندرویدی قابل نصب خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با انتشار یک ویدیو در صفحه شخصی خود از راه‌اندازی اندروید ایرانی خبر داد. طراحی سیستم عامل اندروید بومی را می‌توان به اقدامات غیرقانونی اخیر شرکت‌های گوگل و اپل مربوط دانست که اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه‌های آنلاین خود حذف کردند. چنین اقداماتی از سوی شرکت‌های آمریکایی به معنای نقض قانون و تروریسم اقتصادی در فضای مجازی محسوب می‌شود.

جزئیات اندروید ایرانی

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد راه‌اندازی اندروید داخلی عنوان کرد بسیاری از کشورها به موضوع سفارشی‌سازی اندروید یا تولید سیستم عامل گوشی های موبایل پرداخته‌اند؛ برای مثال کشورهایی چون چین، روسیه و کره‌جنوبی در این خصوص پروژه‌های تحقیقاتی را انجام داد‌ند تا به یک سیستم عامل بومی دست پیدا کنند. وی افزود با توجه به اینکه سیستم عامل اندروید متن باز (Open Source) است، ما نیز از این قابلیت استفاده کردیم و این پروژه حدود 2 سال در حال پیگیری بوده است و با توجه به اقدامات اخیر گوگل و اپل مبنی بر تحریم و حذف کسب‌وکارهای ایرانی، مراحل راه‌اندازی آن شدت گرفته است تا بتوانیم برای کسب‌وکارهای داخلی یک فضای مناسب را فراهم سازیم و دیگر گوگل و اپل قادر به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی نباشند.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود این پروژه از 2 سال گذشته در دانشگاه صنعتی شریف به صورت تحقیقاتی انجام شد و در آن زمان یک پایلوتی از این پژوه نیز تهیه شد. اکنون با فعال‌سازی یا نسخه بر روی گوشی داخلی جی ال ایکس به نتایج خوبی رسیده‌ایم و آماده عملیاتی کردن آن هستیم. حمید فتاحی در ادامه بیان کرد:

 این اقدام یک شروع و مرحله ابتدایی کار است که ما به واسطه آن اثبات می‌کنیم در برابر اقدامات دشمنان در خصوص ضربه‌زدن به کسب‌و‌کارهای اینترنتی کشورمان بیکار ننشسته‌ایم؛ بانکداری الکترونیکی، خدمات خرید و فروش مجازی، حمل و نقل اینترنتی و سایر موضوعات مشابه آن، از جمله حوزه‌هایی هستند که چنانچه ما نتوانیم اقدامات مثبت و بازدارنده‌ای در خصوص آن انجام دهیم، دشمن می‌تواند در آن ورود کند و با یکجانبه‌گرایی و به بیان دقیق‌تر تروریسم اقتصادی، آن‌ها را از کار بیندازد.

این پروژه بدون رانت و وام انجام شده است

حمید فتاحی در ادامه افزود ما این توانایی را داریم تا با استفاده از ظرفیت‌هایی که به واسطه اندروید ایرانی به وجود می‌آید، با یکجانبه‌گرایی‌ها و دست‌اندازی‌های دشمنان مقابله کنیم. وی تاکید کرد اندروید ایرانی برای نصب اپلیکیشن‌های خارجی هیچ‌گونه محدودیتی نخواهد داشت و این سیستم عامل 100 درصد داخلی بوده و توسط بخش خصوصی بدون رانت و بدون وام طراحی شده است.

مزایای اندروید داخلی

معاون وزیر ارتباطات در خصوص مزایای اندروید داخلی عنوان کرد فراهم شدن قیمت ارزان‌تر برای کاربر نهایی به عنوان یکی از مزایای اندروید داخلی محسوب می‌شود؛ در واقع این امکان وجود خواهد داشت تا با بومی‌سازی یک سخت افزار داخلی با نرم افزار‌های بومی شده، کیفیت بهتر و با قیمت کمتر را به مشتریان نهایی ارائه کنیم. وی افزود این سیستم عامل در حال حاضر به صورت Pilot است و به زودی به صورت رسمی معرفی خواهد شد. همچنین این سیستم عامل بومی بر روی تمامی گوشی های موبایل اندرویدی قابل نصب است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اصلا مهم نیست ما هیچ وقت به سمت اون نمی ریم

  2. هروقت مسئولین بر خوب بودن و سالم بودن چیزی بیش از یک بار تاکید کردن حتما مشکلی وجود خواهد داشت