چرا پروژه نئون سامسونگ در نمایشگاه CES ناامید کننده ظاهر شد؟

پروژه نئون (Neon) یا همان آواتار انسان‌نمای هوش مصنوعی به شکل هیجان‌ انگیزی معرفی شد اما در ادامه نشان داد آن چیزی نیست که فکر می‌کردیم و هنوز راهی طولانی برای رسیدن به تکامل در پیش دارد.

پروژه نئون سامسونگ وعده تحولات بزرگی را می‌داد اما وقتی عمیق‌تر به آن نگاهی می‌اندازیم، هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد. ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های فعلی این تکنولوژی خواهیم پرداخت.

پروژه نئون برای هیجان زدن مخاطبان، چند برگ برنده داشت: شرکت بزرگی همچون سامسونگ در پشت آن قرار گرفته بود. شایعات جذابی پیرامون آن در اینترنت شنیده می‌شد و یک ویدیوی تحسین برانگیز از آن در یوتیوب پخش شد. همچنین گفته می‌شد که نئون‌ها (نام این آواتارهای انسان نما و شرکت سازنده یکسان است) «می‌توانند بی‌درنگ به شما واکنش نشان دهند». همین مسائل باعث شد تا پروژه نئون در کانون توجه قرار بگیرد.

خالق نئون و رییس پژوهشگاه استار لبز (S.T.A.R. Labs)، پاراناو میستری (Pranav Mistry) در مورد این پروژه گفته است:

نئون‌ها با دنیای ما ادغام خواهند شد و آینده بهتری می‌سازند. جایی که انسان‌ها، انسان هستند و ماشین‌ها، انسانی.

از این جملات می‌توانیم چنین برداشت کنیم که پروژه نئون، بیشتر یک همدم دیجیتالی سخن‌گو است که رفتارهایش تقریبا شبیه به انسان‌های واقعی جلوه می‌کند. ظاهرا هدف اصلی شرکت سازنده این است که دستیاران مجازی تازه‌ای طراحی کند که با شما ارتباطات نزدیک‌تر و مهربانانه‌تری دارند.

پروژه نئون

اینکه این پروژه چگونه کار می‌کند، کمی پیچیده است اما تلاش می‌کنیم به زبان ساده آن را توضیح دهیم. اولین چیزی که باید بدانید این است که تکنولوژی به کار رفته در پشت این ایده، به دو بخش تقسیم می‌شود: Core R3 و اسپکترا (Spectra).

تکنولوژی Core R3 مخفف «پاسخ‌گوی بی‌درنگ واقعیت» (Reality Realtime Responsive) است. این همان پروسه‌ای است که ظاهر و طرز حرکت کردن این آواتارها را به وجود می‌آورد و هدف‌اش «خلق واقعیتی فراتر از ادراک طبیعی» است. کور آر 3، تکنولوژی اختصاصی‌اش را با شبکه‌های عصبی تلفیق می‌کند تا این آواتارها انسان‌نمای هوش مصنوعی را خلق کند. با این حال، نقطه آغازین کار از انسان‌های واقعی آغاز می‌شود.

همان طور که احتمالا متوجه شده‌اید، این آواتارها بر اساس انسان‌های واقعی شکل گرفته‌اند اما طبق ادعای شرکت سازنده، حرکات و حالات صورت آن‌ها به صورت کامپیوتری تولید شده‌ است.

ویدیوهای اولیه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، همگان را حیرت‌زده کرد زیرا این آواتارها بیش از واقع‌گرایانه‌ به نظر می‌رسیدند. دلیل‌اش این است که آواتارهای این ویدیو در واقع آدم واقعی بوده‌اند! پروژه نئون مشخصا پتانسیل بالایی دارد اما این چیزی نبود که مخاطبان انتظارش را می‌کشیدند.

پروژه نئون

تکنولوژی Core R3 به شکلی طراحی شده که بتواند درک درستی از چهره، رفتار و واکنش‌های انسانی داشته باشد و شبکه‌های عصبی در اینجا نقش خود را نشان می‌دهند. در مراسم معرفی این پروژه در نمایشگاه CES 2020، پاراناو میستری نسخه‌های اولیه و جدیدتر را نشان داد که حاکی از پیشرفت قابل توجه این پروژه در چهار ماه اخیر بود. سازندگان جزئیات بیشتری از این تکنولوژی نیز ارائه دادند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پس از اینکه مدل اولیه صورت فرد آماده شد، یک آواتار از روی آن با همان شکل و شمایل ساخته می‌شود. سپس، تیم سازنده یک سیستم جدید را بر روی این آواتار پیاده‌سازی می‌کند که می‌تواند حالات مختلف صورت یا حرکات دهان را به صورت مستقل تولید کند. در نتیجه چیزی که می‌بینیم، حاصل تلفیق حرکات انسان‌های واقعی مختلف نیست بلکه یک فناوری کاملا جدید است.

یک آواتار نئون می‌تواند حالات صورت مختلفی نشان دهد، برای مثال به شکل‌های متفاوتی بخندد. در جریان مراسم معرفی حتی دیده شد که یک آواتار، ابرو بالا می‌دهد. تماشای این صحنه‌ها به صورت بلا درنگ، تحسین برانگیز بود اما همه چیز حالتی ابتدایی داشت و نه پیشرفته.

پس این آواتارها انسان‌نمای هوش مصنوعی در حال حاضر چه کار دیگری می‌توانند انجام دهند؟ ظاهرا می‌توانند به زبان‌های مختلف به شما پاسخ دهند. برای مثال یک آواتار در مراسم معرفی، به زبان‌های چینی، کره‌ای و هندی به سوالات پاسخ داد. مشکل اما اینجا بود که این آواتارها بسیار ایستا بودند و با اینکه می‌توانستید حالات صورت مختلفی را رویت کنید اما آن‌ها همانند یک مرده متحرک جلوه‌ می‌کردند و کاملا مشخص بود که روح ندارند.

اما ناامید کننده‌ترین بخش این مراسم معرفی، شاید عدم توانایی این آواتارها در ارتباط باشد. اگر چند سوال از قبل تعیین شده که این آواتارها پاسخ‌اش را بلد هستند، کنار بگذاریم. آواتارهای مذکور هنگامی که سوال شما را درک می‌کردند، تنها یک جواب کوتاه نسبتا خوب می‌دادند که مشابه‌اش را در ربات‌های چت آنلاین نیز شاهد هستیم!

پروژه نئون

تعامل، قرار بود که مهم‌ترین ویژگی این آواتارها باشد اما حداقل در حال حاضر، آن‌ها توانایی خاصی برای ارتباط برقرار کردن با یک انسان ندارند. حالا به اسپکترا می‌رسیم که قرار است یک تکنولوژی کاملا جدید باشد و مشکلی که ذکر کردیم را حل کند. اسپکترا همان بخش علمی تخیلی این پروژه است که وظیفه مدیریت یادگیری و عرضه واکنش‌های احساسی این آواتارها را بر عهده دارد. متاسفانه، این بخش حیاتی در مراسم معرفی به نمایش گذاشته نشد! طبق گفته شرکت سازنده، تمرکز اصلی آن‌ها در سال جاری، بر روی این بخش خواهد بود. اگر قرار است شاهد تحول عظیمی باشیم، این اسپکترا است که آن را رقم می‌زند.

شرکت سازنده جزئیات دیگری از نئون‌ها نیز اعلام کرد که باعث می‌شود محصول جاه طلبانه این شرکت کوچک، از تلاش‌های مشابه غول‌های تکنولوژی فاصله بگیرد. این آواتارها انسان‌نمای هوش مصنوعی، دستیاران هوشمند نیستند. آن‌ها به شما دانستنی‌ها نمی‌گویند یا به دستور شما آواز نمی‌خوانند. اگر اسپکترا به نتیجه برسد و درست عمل کند، این آواتارها می‌توانند تجربه کسب کنند، با شما به مکالمه بپردازند و حتی با انسان‌ها همذات پنداری کنند.

پاراناو میستری در این رابطه می‌گوید:«پیرمردی را تصور کنید که نمی‌خواهد کسی برای او دانستنی‌ تعریف کند، بلکه می‌خواهد یک مکالمه واقعی داشته باشد». با این تفاسیر می‌توان گفت که نئون در حال فاصله گرفتن از ایده دستیار هوشمند است که نمونه‌اش را بارها دیده‌ایم.

اما این نئون‌ها به یک هدف نیاز دارند. شرکت سازنده معتقد است که روزی فرا می‌رسد که از این آواتارهای انسان‌نما بتوانیم به عنوان کارمند بانک، بازیگر، مجری خبر یا دربان هتل استفاده کنیم. چیزی که در تئوری جذاب به نظر می‌رسد اما هنوز خیلی باقی مانده تا به شکلی درست عملی شود.

با بررسی همه زوایای این تکنولوژی، تنها واژه‌های «جاه طلبانه» و «ناپخته» به ذهن می‌رسد. نئون ایده‌های خوبی دارد اما این ایده‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند و در حد شعارهایی که شرکت سازنده می‌دهد، ظاهرا نمی‌شوند. با این حال، می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک، شاهد نئون‌های پیشرفته‌تری باشیم، آواتارهایی که شما را ناامید نمی‌کنند.

10 مطلب آخر نمایشگاه CES 2020 :

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با این نوع کارها در اینده امار بیکاری غوغا میکنه در دنیا ! همه جا یه ربات مفت میزارن سرکار پول نمیدن بهش . همه بیکاری میشن در این شرایط فقط زورگیری جواب میده