مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با گلکسی اس 20 اولترا، آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی 30 پرو

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی 30 پرو رقبای اصلی پرچمدار جدید هواوی هستند. اکنون به مقایسه عکس ها و تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با آن‌ها می‌پردازیم.

روی کاغذ و بر اساس اعداد و ارقام، دوربین هواوی پی 40 پرو یکی از بهترین دوربین‌های موبایل در تاریخ فناوری محسوب می‌شود. حتی هواوی پی 30 پرو به عنوان پرچمدار سال 2019 این شرکت چینی، هنوز به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و قدرتمندترین دوربین‌های موبایل به شمار می‌رود. گجت اندرویدی و پرچمدار جدید از سری P در مقایسه با آن بهبود فراوانی داشته و قابلیت‌ها و مخصوصا کیفیت بیشتری ارائه می‌کند. این بهبود را باید در عمل ارزیابی کرد.

البته درباره دوربین نمی‌توان بر اساس اعداد و ارقام صحبت کرد، به همین دلیل بر اساس مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با بهترین دوربین‌های موبایل کنونی، درباره آن قضاوت خواهیم کرد. در حال حاضر و تا پیش از معرفی سایر پرچمداران سال 2020، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، اپل آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی 30 پرو اصلی‌ترین رقبای این گوشی به شمار می‌روند.

نگاهی به مشخصات دوربین هواوی پی 40 پرو

رزولوشن و اندازه سنسور رنگی گوشی جدید در مقایسه با پرچمدار سری P سال 2019 افزایش یافته و عکس‌هایی با وضوح بیشتر و نور بهتر ثبت می‌کند. رزولوشن سنسور رنگی اصلی 50 مگاپیکسل بوده و اندازه آن 1/1.28 اینچ است. دوربین هواوی پی 30 پرو معجزه‌اش را حین عکاسی در تاریکی نشان می‌دهد، چرا که توانایی فوق‌العاده‌ای در دریافت نور دارد. با در نظر گرفتن افزایش اندازه سنسور رنگی هواوی پی 40 پرو می‌توان توقع داشت توانایی آن برای گرفتن عکس در محیط‌های تاریک باز هم افزایش پیدا کرده است!

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو

اصلی‌ترین دلیل توانایی بالای Huawei P30 Pro و Huawei P40 Pro برای گرفتن عکس‌های روشن و شفاف در محیط‌های تاریک، استفاده از فیلتر نور RYYB در زیر پیکسل‌ها است. حین بررسی نحوه عملکرد و طراحی سنسور RYYB دوربین هواوی پی 30 پرو دریافتیم به عقیده سازنده، توانایی آن برای دریافت نور از محیط در مقایسه سنسورهای متداول دارای فیلتر نور RGGB نزدیک به 40 درصد بیشتر است.

سنسور اصلی همچنان از فناوری Quad Bayer پشتیبانی می‌کند تا بتواند به وسیله ادغام چهار پیکسل در یک پیکسل، عکس‌هایی با وضوح، کنتراست و نور بهتر به ثبت برساند. در مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با رقبایش، نگاهی به عکس‌های 12.5 مگاپیکسلی آن نیز خواهیم انداخت. لنز سنسور اصلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی 23 میلی‌متر بوده و از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند.

در کنار آن سنسوری 40 مگاپیکسلی با لنز اولترا واید و سنسوری 12 مگاپیکسلی با لنز پریسکوپی مخصوص زوم، وجود دارد. هر دو لنز از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کنند، اما OIS منحصر به لنز پریسکوپی است. این لنز قادر است بدون کاهش کیفیت، تا 5 برابر زوم اپتیکال داشته باشد. چهارمین سنسور از نوع ToF بوده و به دریافت اطلاعات بیشتر از محیط کمک می‌کند.

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو

می‌توانید پیش از مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با عکس‌های گرفته شده توسط دوربین سه رقیب اصلی آن، ویژگی‌ها و مشخصات فنی‌شان را مرور کنید. پیشتر در مطالبی جداگانه، به بررسی آن‌ها پرداختیم.

مقایسه تصاویر عادی دوربین هواوی پی 40 پرو

در روشنایی روز، طبق انتظار هواوی پی 40 پرو عکس‌های بی‌نظیری ثبت می‌کند. از نظر میزان جزئیات و دقت رنگ، عکس‌ها با تصاویر گرفته شده توسط گلکسی اس 20 اولترا برابری می‌کنند. در رده پرچمداران، در محیط بیرون و حین روشن بودن هوا به سختی می‌توان دوربین بهتر را پیدا کرد. در مرحله اول آیفون 11 پرو مکس و هواوی پی 30 پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای نشان داده و میزان جزئیات در فریم و دقت رنگ‌ها بسیار بالا است.

مقایسه تصاویر دارای میدان دید بالا (اولترا واید)

دوربین هر چهار گوشی هوشمند مورد بررسی، دارای سنسوری مجهز به یک لنز اولترا واید است. به لطف استفاده از این لنز، مشکل میدان دید محدود دوربین‌های موبایل حل شده و می‌توان بدون نیاز به دور شدن از سوژه‌ها، اشیای بیشتری را در کادر تصور جا داد. کاربرد اصلی دوربین‌های دارای میدان دید بالا، گرفتن عکس‌های دست جمعی و مخصوصا ثبت تصویر از منظره‌های طبیعی است.

برای عکاسی اولترا واید، دوربین هواوی پی 40 پرو بدون رقیب بهترین گزینه محسوب می‌شود. عکس‌های واید گرفته شده با این گوشی از نظر جزئیات فوق‌العاده بوده و کنتراست آن‌ها بسیار بالا است. از اهمیت دقت بالای رنگ‌ها نباید چشم‌پوشی کرد.

البته، مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با عکس‌های گرفته شده به وسیله رقبایش نشان می‌دهد آن‌ها میدان دید کمتری داشته و به معنای واقعی، اولترا واید (به شدت عریض) نیستند! با تماشای عکس‌های زیر به خوبی به این موضوع پی خواهید برد. اگرچه کیفیت بالاتر، مهمترین ملاک برای انتخاب عکس بهتر است، اما برای کاربری که به سنسور اولترا واید سوئیچ کرده، بیشتر از کیفیت، میدان دید وسیع اهمیت دارد. به عبارتی در این شرایط، کیفیت در اولویت دوم قرار دارد.

مقایسه‌های عکس‌های دارای زوم 5 برابری

یکی دیگر از برتری‌های دوربین هواوی پی 40 پرو کیفیت بالای عکس‌های آن در حالت زوم 5 برابری است. رزولوشن سنسور دارای لنز پریسکوپی در مدل جدید به 12 مگاپیکسل افزایش پیدا کرد که در مقایسه با سنسور 8 مگاپیکسلی هواوی پی 30 پرو پیشرفت قابل توجهی به شمار می‌رود. لنز پریسکوپی هر دو پرچمدار سری P در سال 2019 و 2020 دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/3.4 بوده و از OIS پشتیبانی می‌کند. فاصله کانونی در هر دو 125 میلی‌متر بوده و می‌تواند تا حداکثر 5x بدون کاهش کیفیت زوم کند.

حداکثر زوم اپتیکال گلکسی اس 20 اولترا 4x بوده و در مرحله 5x مجبور به کراپ و زوم دیجیتالی است. البته از نظر دقت رنگ‌ها، هواوی پی 30 پرو و گلکسی اس 20 اولترا عملکردی بهتری ارائه می‌کنند، هر چند در مجموع عکس گرفته شده با دوربین هواوی پی 40 کیفیت بیشتری دارد.

در این مرحله از مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با سه رقیب دیگر، آیفون 11 پرو مکس حذف شد. دوربین این گوشی فاقد لنز پریسکوپی بوده و از یک لنز تله فوتو با توانایی زوم اپتیکال حداکثر 2x استفاده می‌کند.

مقایسه تصاویر عادی دوربین هواوی پی 40 پرو در شب

هواوی پی 40 پرو قادر به گرفتن عکس‌های بسیار خوبی در محیط‌های تاریک است، اما در این زمینه بهترین محسوب نمی‌شود. از نظر میزان ثبت جزئیات و شفافیت فریم، عکس‌های دوربین این دوربین وضعیت بهتری در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس دارد، هر چند تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی اپل فاقد ته مایه زرد رنگ بوده و از نظر دقت در تولید رنگ‌ها در شرایط مناسب‌تری قرار دارند.

در این قسمت از مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو حالت عکاسی در شب اختصاصی خاموش بود. در گوشی‌های آیفون، در صورت تاریک شدن هوا اپلیکیشن دوربین به صورت خودکار روی Night Mode قرار می‌گیرد، به همین دلیل مجبور شدیم آن را به صورت دستی غیر فعال کنیم.

علت روشن‌تر و شفاف‌تر بودن عکس‌های به ثبت رسیده به Huawei P40 Pro استفاده این گوشی از ترفند مالتی استکینگ محسوب می‌شود. در این روش چندین عکس از منظره به ثبت رسیده و سپس آن‌ها، توسط پردازشگر تصویر، روی یکدیگر سوار می‌شوند.

در این قسمت از مقایسه، دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا بهترین عملکرد را داشت. جزئیات فراوانی از هر منظره ثبت شده و شفافیت و میزان نور در فریم بالا است. برای عکاسی در محیط‌های تاریک، هواوی پی 30 پرو هنوز یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود، اما جانشین آن در سال 2020، به لطف قدرت گرفتن از نسل جدید Fusion Engine عکس‌هایی روشن‌تر با نویز کمتر ثبت می‌کند.

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو با نایت مود فعال

حالت عکاسی در شب اختصاصی هواوی بهبود زیادی در دوربین گوشی جدید نداشت، هر چند در مقایسه با هولوی پی 30 پرو، پرچمدار تازه وارد حین فعال شدن Night Mode عکس‌هایی روشن‌تر با جزئیات کمتر ثبت می‌کند. روی هم رفته، عملکرد Night Mode در هر سه گوشی هواوی پی 30 پرو، هواوی پی 40 پرو و آیفون 11 پرو مکس تقریبا یکسان است.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا، همانند مرحله قبل برنده رقابت است. عکس‌های گرفته شده با دوربین آن بعد از فعال‌سازی Night Mode بسیار روشن و شفاف بوده و جزئیات به خوبی قابل مشاهده هستند.

مقایسه تصاویر اولترا واید در تاریکی شب

در این قسمت، دوربین هواوی پی 40 پرو برنده مطلق است. این گوشی توانست عکس‌هایی شارپ، دارای جزئیات بالا و عاری از نویز به ثبت برساند. اشباع‌شدگی رنگ‌ها مناسب بوده و رنگ‌ها با دقت بالایی ثبت شده‌اند. مشکل اینجاست که میدان دید عکس‌های واید آن، همانند تصاویر گرفته شده در روشنایی روز، به اندازه رقبا نیست، اما از نظر کیفیت، از بقیه بسیار جلوتر است.

مقایسه عکس‌های اولترا واید با نایت مود فعال

در این قسمت هواوی پی 40 پرو شکست خورد و پشت سر گلکسی اس 20 اولترا و حتی هواوی پی 30 پرو قرار گرفت. بعد از فعال‌سازی نایت مود، برای ثبت عکس باید بیشتر از هشت ثانیه منتظر بمانید، چرا که دوربین چندین تصویر از صحنه ثبت کرده و سپس آن‌ها را رو یکدیگر انباشته می‌کند. با این حال کیفیت نهایی، از تصاویر ثبت شده توسط دوربین دو رقیب دیگر پایین‌تر است.

این مقایسه نشان داد برای گرفتن عکس‌های با میدان دید بالا در تاریکی شب، بهتر است نایت مود را در دوربین Huawei P40 Pro روشن نکنید! در قسمت قبلی، که چند عکس واید در تاریکی بدون فعال‌سازی Night Mode ثبت کردیم، کیفیت عکس‌های گرفته شده با پرچمدار جدید هواوی چند سر و گردن بالاتر از رقبا قرار داشت، اما اینجا، کیفیت به جای بهبود، کاهش پیدا کرد.

البته، اگر قرار به استفاده از حالت Night دوربین باشد، گلکسی اس 20 اولترا عکس‌های واید فوق‌العاده‌ای ثبت خواهد کرد. روی هم رفته، حالت عکاسی در شب اختصاصی اپلیکیشن دوربین پرچمدار سال 2020 سامسونگ عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با رقبا دارد.

در این رقابت آیفون 11 پرو مکس حذف شد، چرا که حین استفاده از سنسور دارای لنز اولترا واید آن، امکان استفاده از حالت عکاسی در شب اختصاصی دوربین میسر نیست.

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 40 پرو در شب با 5x زوم

در اینجا وضعیت بسیار چالشی می‌شود؛ نه تنها در محیطی کاملا تاریک قرار داریم، بلکه 5x زوم نیز انجام داده‌ایم! همانند قسمت قبلی مقایسه عکس‌های گرفته شده در حالت بزرگنمایی 5 برابری (در روشنایی روز) آیفون 11 پرو مکس حذف شد، چرا که حداکثر زوم اپتیکال آن 2x است.

دوربین هواوی پی 40 پرو، حین 5 برابر زوم در تاریکی شب، بهترین عکس‌ها را ثبت می‌کند. حداکثر زوم اپتیکال سامسونگ 4x بوده و به همین دلیل در حالت 5x مجبور به یک برابر بزرگنمایی دیجیتالی است. از طرفی رزولوشن سنسور دارای لنز پریسکوپی دوربین هواوی پی 30 پرو 8 مگاپیکسل بوده و با وجود قابلیت زوم اپتیکال 5x همانند لنز پریسکوپی هواوی پی 40 پرو، عکس‌هایی با وضوح کمتر در مقایسه با آن ثبت می‌کند. سنسور مخصوص زوم پرچمدار جدید، 12 مگاپیکسلی است.

ذکر برتری دوربین هواوی پی 40 پرو، با در نظر گرفتن وعده سازنده این گوشی برای برطرف کردن مشکل ظهور لکه‌های قرمز روی فریم است. در تصاویر زیر، لکه‌های قرمز شدیدی سرتاسر فریم را گرفته‌اند. در صورت رفع آن طبق وعده هواوی، P40 Pro عکس‌های باکیفیت‌تری حین تاریکی شب با وجود زوم بالا ثبت خواهد خواهد کرد.

مقایسه عکس‌ها در شب با 5x زوم و نایت مود فعال

بعد از فعال کردن حالت عکاسی در شب، باید گوشی را ثابت نگه دارید، در غیر این صورت کیفیت عکس به جای افزایش، کاهش پیدا خواهد کرد. مقایسه زیر باز هم توانایی بالای نایت مود اپلیکیشن دوربین گوشی گلکسی اس 20 اولترا را نشان داد، به طوری که عکس‌های روشن‌تری در مقایسه با رقبا ثبت کرد.

با این حال از نظر میزان جزئیات و شارپنس، تصاویر گرفته شده با هواوی پی 40 پرو وضعیت بهتری دارند. خوشبختانه لکه‌های قرمزی که در قسمت قبل مشاهده کردیم، اینجا وجود ندارد. در نتیجه تا زمان انتشار آپدیت توسط هواوی برای رفع این مشکل، در صورت زوم کردن حین عکاسی در تاریکی، حتما نایت مود را فعال کنید.

با در نظر گرفتن تعداد زیادی تصویری که در این مطلب مشاهده کردیم، به نظر شما در مجموع، کدام دوربین بهترین گزینه برای دوست‌داران عکاسی با موبایل محسوب می‌شود؟ پیش از معرفی هواوی پی 40 پرو، دوربین برخی از پرچمداران 2020 را با یکدیگر بررسی کردیم. در مطالب زیر به دید بهتری درباره بهترین دوربین‌های موبایل کنونی دست پیدا خواهید کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*