بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند برای سال ۲۰۲۱

هر ساله امکانات و تکنولوژی‌های جدیدی به اسمارت فون‌ها اضافه می‌شود. در این مقاله نگاهی به بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند برای سال ۲۰۲۱ خواهیم انداخت.

فناوری با سرعت حیرت‌انگیزی در حال حرکت است. هنوز هم به یاد داریم که نزدیک به سه دهه پیش، با خرید یک واکمن چقدر خوشحال بودیم. اکنون یک وسیله عجیب و غریب ارتباطی که تمام موسیقی‌های جهان را در خود جای داده حمل می‌کنیم. هنوز آن را «تلفن» صدا می‌زنیم. اما این روزها برخلاف گذشته کمترین کاری که کاربران با گوشی‌هایشان انجام می‌دهند، تماس گرفتن است.

شما همه‌ی این‌ها را می‌دانید و گفتن آن‌ها فقط تکرار مکررات است. بله گوشی‌ها اکنون پخش کننده‌های موسیقی، دوربین‌های شخصی، کنسول بازی، دفتر برنامه‌ریزی، سینمای قابل حمل، مربی سلامت و هر چیز دیگری که در این فهرست نمی‌بینید هستند. و همچنان، هر ساله متخصصان حوزه فناوری تلاش می‌کنند ما را با ویژگی‌های جدید و فناوری‌های تازه‌ای در گوشی‌های هوشمند همراه کنند که درست مانند فیلم‌های علمی تخیلی ما را شگفت زده می‌کنند.

۲۰۲۰، سال گوشی‌های منعطف با نمایشگرهای انعطاف‌پذیر بود که یک تکنیک تبلیغاتی را به یک محصول نهایی برای حضور در بازار تبدیل کردند. ما شاهد استقبال گسترده‌تر از حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر، راهکارهای مکانیکی مختلف برای پنهان کردن دوربین سلفی و همچنین نمایشگرهایی با نرخ رفرش بالا بودیم. وقت آن است که این بار نگاهی به بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند برای سال ۲۰۲۱ بیندازیم.

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند برای سال ۲۰۲۱

۱- دوربین سلفی زیر نمایشگر

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

یکی از بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند که هم اکنون در دسترس قرار گرفته، فناوری دوربین زیر نمایشگر است. زد تی ای اکسون ۲۰ 5G نخستین گوشی هوشمند جهان است که به یک دوربین سلفی زیر نمایشگر مجهز شده است. هرچند تجربه کار با این دوربین ناامیدکننده بود، اما فراموش نکنید که نخستین نسل این دسته از دوربین‌ها است. تولیدکنندگان در تلاشند بریدگی‌ها را از نمایشگر گوشی‌های هوشمند زیبای خود حذف کنند و این راهیست که باید طی شود.

بیشتر بخوانید:

نسل دوم دوربین زیر نمایشگر ZTE در نمایشگاه MWC شانگهای به نمایش درمی‌آید

راهکار ZTE هنوز بسیار خام است و خیلی مفید نیست. علاوه بر این زیبا هم نیست. البته که این دیوایس هنوز به تولید انبوه نرسیده و مشابه کاری که کمپانی Royole در سال ۲۰۱۸ با معرفی گوشی منعطف FlexPai خود انجام داد، بیشتر از آنکه بخواهد یک دیوایس مناسب بازار باشد، راهی برای سر زبان انداختن این برند است.

اما مهم این نکته است که شرکت‌های بزرگ‌تری در حال کار روی توسعه این فناوری هستند. دوربین زیر نمایشگر سامسونگ در مرحله توسعه پیشرفته قرار دارد و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل نیز روی فناوری مشابهی کار می‌کند. در هر صورت بسیاری ترجیح می‌دهند کیفیت دوربین سلفی چندان بالا نباشد، اما یک نمایشگر کاملاً تمام صفحه را در اختیار داشته باشند. این هم دقیقاً مثل اتومبیل‌های پرنده، یکی از وعده‌هاییست که سال‌ها از عملی نشدن آن می‌گذرد.

۲- شارژ فوق سریع

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

یکی از بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند که هر ساله بهبود یافته‌تر می‌شود، فناوری شارژ سریع است. سرعت شارژ دستگاه‌ها به طور مدام در حال افزایش است و توانایی شارژ کامل گوشی در عرض ۳۰ دقیقه (یا حتی کمتر)، مفیدترین و عملی‌ترین نوآوری در بین فناوری‌های به دست آمده است. سال گذشته شیائومی از فناوری شارژ ۱۰۰ وات Mi Charge Turbo رونمایی کرد که باتری گوشی را می‌تواند در عرض تنها ۱۷ دقیقه شارژ‌ کند. این فناوری هم هنوز به مرحله عملی شدن نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

گوشی نوبیا رد مجیک ۶ تنها در ۵ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می‌شود

سامسونگ از یک جفت کنترلر تحویل نیرو Type-C جدید رونمایی کرده است که تا توان حداکثر ۱۰۰ وات را پوشش می‌دهند. این یعنی شرکت‌های چینی به آسانی نمی‌توانند در این حوزه عرض اندام کنند. در عین حال Unikorn Semiconductor هم تولید چیپست‌های GaN-on-Si برای دیوایس‌های شارژ سریع را در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی از ۶۵ وات به ۱۰۰ وات ارتقاء خواهد داد. این یعنی تا پایان سال شاهد عرضه شارژرهای ۱۰۰ وات بیشتری در بازار جهانی خواهیم بود.

۳- انواع جدید نمایشگرهای تاشو و خود ترمیم شونده

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

گوشی‌های تاشو در سال ۲۰۲۱ عقب نخواهند نشست، بلکه کاملاً برعکس این اتفاق خواهد افتاد. با به بلوغ رسیدن این فناوری، طراحی‌های جدیدی ظهور خواهد کرد و طرح‌های مفهومی هوشمندانه‌تری به میدان خواهند آمد. ZTE پتنت یک گوشی از سه طرف تا شده را به نام خود ثبت کرده است، در حالی که LG نیز از گوشی رول شونده خود در یک تیزر ویدیویی پرده برداشته است. گفته می‌شود سامسونگ نیز روی یک گوشی رول شونده کار می‌کند؛ اما در این جا یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم مسائل فیزیک است.

بیشتر بخوانید:

نمایشگر رولی سامسونگ در دست ساخت قرار گرفته است

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها پیش از انعطاف‌پذیری نمایشگرها، دوام آن‌هاست. توسعه‌دهندگان دهه‌ها سخت کار کرده‌اند تا نمایشگرهای شیشه‌ای مستحکم‌تری را تولید کنند و اکنون همه چیز ۱۸۰ درجه چرخیده است. چرا که مستحکم و انعطاف‌پذیر بودن کنار همدیگر امکان‌پذیر نیستند و این به خاطر قوانین فیزیک است. ممکن است راهی برای حل این مشکل وجود داشته باشد و آن می‌تواند استفاده از سطوح خود ترمیم شونده باشد.

گوشی ال جی جی فلکس که سال ۲۰۱۳ عرضه شد را به خاطر میاورید؟ آن به یک قاب پشتی خود ترمیم شونده مجهز بود که اکنون انتظار می‌رود آینده‌ی گوشی‌های انعطاف‌پذیر را شکل دهد. اپل سال گذشته حق اختراعی را در مورد یک نمایشگر خود ترمیم شونده ثبت کرد که توضیح خوبی را برای آن ارائه می‌کند:

لایه محافظ نمایشگر برای افزایش انعطاف‌پذیری خود شاید شامل یک لایه الاستومر در منطقه‌‌ی انعطاف‌پذیر باشد. فرآیند ترمیم شوندگی ممکن است توسط گرما، نور، جریان الکتریکی یا هر نوع دیگری از محرک‌های خارجی آغاز شود.

۴- گوشی‌های بدون پورت

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند همچنان به حذف پورت‌ها از روی گوشی‌هایشان ادامه می‌دهند. صادقانه باید بگوییم که این ناامیدکننده به نظر می‌رسد. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون اکنون از روی اکثر گوشی‌های پرچمدار جدید حذف شده است، اپل آیفون‌هایش را بدون یک شارژر ارائه می‌کند و سامسونگ نیز تصمیم گرفته اسلات کارت میکرو اس دی را از روی گوشی‌های حذف کند. پس چرا دیگر پورت‌ها هم از روی گوشی حذف نشوند؟

بیشتر بخوانید:

آخرین شایعات در مورد گوشی آیفون ۱۳ ؛ طراحی بدون پورت و عکاسی نجومی

چیز خنده‌داریست، اما اگر امسال رخ ندهد، قطعاً چند سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد. با حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون به همراه پورت میکرو اس دی، فناوری سیم کارت الکترونیکی در حال کسب محبوبیت بیشتری است و شارژرهای بی‌سیم نیز قدرتمندتر و قدرتمندتر می‌شوند. بنابراین به زودی دیگر حتی نیازی به پورت سیم کارت و همچنین شارژ نیز نخواهد بود. میزو یک گوشی کاملاً بدون پورت به نام Meizu Zero را در وب‌سایت‌های تأمین مالی جمعی قرار داد که در ژانویه ۲۰۱۹ نیز با موفقیت به مرحله تولید رسید.

جان پروسر، یکی از تحلیلگران کمپانی اپل می‌گوید تا ۷۰ درصد این احتمال وجود دارد که مدل‌های آیفون ۱۳ پرو از طراحی بدون پورت بهره‌مند باشند. و از آنجا که آیفون ۱۳ امسال معرفی می‌شود، ما را مشتاق‌تر از هر زمانی می‌کند.

۵- نمایشگر موبایل میکرو ال ای دی

بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند

شاید این خیلی دیر باشد. برای نخستین بار سال ۲۰۱۶ شایعاتی در مورد اینکه ممکن است آیفون‌های اپل نمایشگری با فناوری میکرو ال ای دی را به خدمت بگیرند شنیده می‌شد. ۵ سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز خبری از فناوری microLED نشده است. تاکنون ما فقط در مورد این فناوری شنیده‌ایم. آن چیزی شبیه به پنل‌های OLED ولی بدون سوختگی و کهولت در دراز مدت است و همچنین روشنایی بیشتری را نیز ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اپل برای تولید نمایشگرهای فوق پیشرفته micro OLED با TSMC همکاری می‌کند

اخیراً شایعاتی در خصوص یک آیفون تاشو مجهز به یک نمایشگر انعطاف‌پذیر شنیده می‌شود. دیگر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری (نظیر سونی) نیز در حال کار روی microLED هستند؛ بنابراین شما می‌توانید به زودی بیشتر با این فناوری آشنا شوید.

این‌ها تنها ۵ مورد از بهترین نوآوری های گوشی های هوشمند برای سال ۲۰۲۱ هستند که منتظر ملاقات با آن‌ها هستیم. قطعاً برخی شرکت‌ها نیز به صورت مخفیانه در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که هنوز اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*