زمین تا صد سال آینده از سیارک عظیم آپوفیس در امان است

زمین تا صد سال آینده از سیارک عظیم آپوفیس در امان است

ناسا اخیرا اعلام کرده که سیارک عظیم آپوفیس (Apophis) که به عنوان یکی از خطرناک‌ترین اجرام آسمانی موجود در منظومه شمسی شناخته می‌شود، تا صد سال آینده خطری برای زمین ایجاد نمی‌کند.

سیارک عظیم آپوفیس (Apophis) که با نام رسمی “99942” شناخته می‌شود، یکی از اجرام آسمانی بوده که ناسا از مدت‌ها پیش به صورت مستمر آن را زیر نظر داشته است. ناسا اخیرا اعلام کرده که محل زندگی ما تا صد سال آینده از شر این سیارک در امان خواهد بود.

سیارک مورد نظر در مسیر حرکتی قرار دارد که دیر یا زود آن را به نزدیکی زمین می‌آورد و همین مسئله باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی از برخورد آپوفیس با زمین شده است. نام آپوفیس در اساطیر مصر باستان به خدای هرج و مرج و تاریکی مربوط می‌شد و انتخاب چنین اسمی برای یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌های آسمانی خطرناک تحت نظر ناسا، چندان هم عجیب نیست.

آپوفیس اولین بار در سال 2004 کشف شد و از آن زمان تاکنون، دانشمندان تحقیقات مختلفی در مورد آن انجام داده‌اند. یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های انجام شده مسیر حرکت این سیارک را مشخص کرده و محاسباتی ارائه داده که محل قرارگیری آپوفیس در هر نقطه از مسیرش را مشخص می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده که سیارک مورد نظر حدودا 338 متر پهنا داشته و احتمال نزدیک شدن آن به زمین کم نیست.

زمین تا صد سال آینده از سیارک عظیم آپوفیس در امان است

پیش از آخرین تحقیقات انجام شده در مورد سیارک عظیم آپوفیس دانشمندان اعلام کرده بودند که در سال‌های 2029 و 2036 امکان نزدیک شدن این سنگ آسمانی به محل زندگی ما تا فاصله خطرناکی وجود دارد و حتی ممکن است که در سال 2068 آپوفیس با زمین برخورد کند. آخرین باری که این سیارک از نزدیکی زمین رد شد، در 5 مارس امسال بود که در نزدیک‌ترین حالت اندازه‌گیری شده، 15 میلیون کیلومتر از سیاره ما دور بود.

آنالیز حرکت سیارک عظیم آپوفیس

با اینکه در هفته‌های گذشته آپوفیس از چنین فاصله دوری از محل زندگی بشر رد شد، ناسا توانست به کمک تجهیزات راداری خود اطلاعات مهمی در مورد مدار گردشی سیارک به دور خورشید کسب کند و همین اطلاعات به دانشمندان نشان دادند که احتمال اصابت جرم آسمانی مورد نظر در سال 2068 وجود ندارد. محققان ناسا می‌گویند که عبور نزدیک آپوفیس کمک کرد تا نادانسته‌های آژانس فضایی آمریکا در مورد مسیر حرکت سیارک، از صدها کیلومتر تنها به چند کیلومتر کاهش یابد و به این ترتیب، هم‌اکنون پیش‌بینی حرکت آپوفیس با دقت بالایی امکان‌پذیر است.

چنین پیشرفتی در حوزه پیش‌بینی حرکت اجرام آسمانی چشم‌گیر بوده و محققان اعلام کرده‌اند که فاصله سیارک عظیم آپوفیس از زمین به تازگی با دقت 150 متر اندازه‌گیری شده است. از طرف دیگر داده‌های جمع‌آوری شده به دانشمندان کمک می‌کند تا شکل دقیق این جرم آسمانی را مشخص کرده و نرخ چرخ آن را محاسبه کنند. هم‌اکنون تخمین زده شده که آپوفیس ظاهری شبیه به بادام زمینی دارد.

از طرف ناسا اعلام شده که در سال 2029، آپوفیس از فاصله 32 هزار کیلومتری سطح زمین عبور خواهد کرد؛ این فاصله از ارتفاع مدار گردشی برخی از ماهواره‌های ساخت دست بشر کمتر بوده و مسافت بین زمین و ماه هم حدودا ده برابر از این مسافت بیشتر است. در آن زمان مردم ساکن نیمکره شرقی سیاره می‌توانند با چشم غیر مسلح عبور آپوفیس از نزدیکی زمین را تماشا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*