واردات واکسن کرونا

آمار دقیق واردات واکسن کرونا به کشور توسط گمرک منتشر شد

گمرک ایران طی مکاتبه‌ای جزئیات واردات واکسن کرونا را تشریح کرده و اعلام کرد که تا به امروز 1.9 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

اعلام گمرک ایران به سازمان غذا و دارو مشخص می‌سازد که از 15 بهمن ماه سال پیش تا 26 فروردین ماه سال جاری 1.9 میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد، ترخیص و تحویل وزارت بهداشت شده است. گمرک ایران طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت جزئیات واردات واکسن را توضیح داده است.

در مکاتبه اونقی، معاون فنی گمرک ایران، با شانه ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام شده است که تا به امروز 1.9 میلیون دوز واکسن کرونا از چهار کشور و از طریق فرودگاه امام خمینی به کشور وارد شده و بعد از تشریفات گمرکی با حداقل اسناد به صورت حمل یک‌سره و شبانه‌روزی در حداقل زمان ممکن (کمتر از 15 دقیقه) تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

جزئیات واردات واکسن کرونا به کشور

در سال قبل در 15 بهمن ماه 20 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه، 25 بهمن 100 هزار دوز واکسن اسپوتنیک، 10 اسفندماه 250 هزار دوز واکسن چینی، 14 اسفندماه 200 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی و 20 اسفند 125 هزار دوز واکسن هندی به کشور وارد شده است.

این در حالی است که در امسال در پنج فروردین ماه 100 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، 12 فروردین 100 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی، 16 فروردین 700 هزار و 800 دوز کواکس کره جنوبی و 26 فروردین 400 هزار دوز واکسن چینی به کشور وارد شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

جریان واردات یک میلیون و 995 هزار و 800 دوز واکسن کرونا از کانال دولت انجام شده، اما از چندی قبل موضوع واردات از طریق بخش خصوصی نیز مطرح است. این در صورتی است که اخیرا همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت در راستای پرداخت ارز به منظور واردات واکسن تأمین می‌شود و تا به امروز هم بر اساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای چین و روسیه، ارز مورد نیاز تأمین و واردات صورت گرفته است. بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در حال حاضر نیز تخصیص ارز به منظور واردات با ارز نیمایی، طبق دستور رئیس جمهور در دست تأمین است.