اینترنت 5G

اینترنت 5G و 4G چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

ما در این مطلب دو اینترنت 4G و 5G را با هم مقایسه می‌کنیم تا متوجه شویم گوشی‌هایی که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند ارزش خرید دارند یا خیر.

هنگامی که از 4G سخن به میان می‌آوریم مقصود نسل چهارم ارتباطات است و هنگامی که از 5G صحبت می‌کنیم مقصود نسل پنجم ارتباطات است، اکنون شاید سؤالی در ذهن شما پیش بیاید که نام  این دو نسل اینترنت از چه چیزی نشات گرفته است؟ در هر دو این کلمات عبارت G دیده می‌شود که این حرف مخفف Gneration به معنای نسل است؛ پس در نام‌گذاری این دو نسل اینترنت از این کلمه الهام گرفته شده است.  به علت ورود تلفن‌های همراه نسل پنجم به بازار لازم است که دو  اینترنت 4G و 5G را با یکدیگر مقایسه کرد تا از این طریق به شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها پی برد. با انجام این مقایسه مشخص می‌شود که خرید تلفن‌های همراه مجهز به نسل پنجم اینترنت عقلانی است یا خیر؟

اینترنت 5G

اینترنت 5G صد برابر سریع‌تر از 4G است

بر اساس گزارش‌های منتشر شده و تحقیقات صورت گرفته، سرعت نسل پنجم اینترنت بسیار زیاد است و کاربران با استفاده از آن هیچ‌گاه با کندی سرعت مواجه نخواهند شد. به منظور این که آگاه شویم سرعت اینترنت 5G واقعا زیاد است یا نه باید به مقایسه آن با اینترنت 4G بپردازیم.

گزارش‌های منتشر شده از سرعت متفاوت اینترنت 4G در کشورهای مختلف حکایت می‌کنند. کشور کره جنوبی با سرعت 50 مگابایت در ثانیه بالاترین سرعت اینترنت را به خود اختصاص داده است. بعد از آن ایالات متحده آمریکا  با سرعت 21.3 مگابایت در ثانیه در رده دوم  قرار دارد. گزارش مذکور به ما نشان می‌دهد که شبکه 4G در ایده‌آل‌ترین شرایط خود حتی 100 مگابایت بر ثانیه را هم تجربه نکرده است.

اینترنت 4G از استانداردهایی که برای خود مشخص کرده بسیار دور است، زیرا میانگین جهانی این شبکه چیزی حدود 10 تا 20 مگابایت در ثانیه است. بر اساس اظهارات توسعه‌دهندگان اینترنت 5G، این نسل از اینترنت 10 گیگابایت در ثانیه سرعت خواهد داشت. این موضوع بیانگر آن است که نسل پنجم ارتباطات شرایط بهتری از نسل چهارم دارد و 100 برابر آن سرعت دارد. حتی گفته شده است که فناوری 5G توانایی آن را دارد که به 30 گیگابایت در ثانیه نیز برسد.

نسلسرعتفناوریویژگی‌ها
2G9.6 تا 14.4 کیلوبایت در ثانیهTDMA, CDMAتماس صوتی و جابه‌جایی داده
3G3.1 مگابایت در ثانیهCDMA 200 (1XRTT, EVDO, UMST, EDGE)جست‌وجو در اینترنت با سرعت بالا و تماسی ویدئویی
3.5G14.4 مگابایت در ثانیهHSPAسرعت بالاتر نسبت به 3G
4G100 تا 300 مگابایت در ثانیهWiMax LTEسرعت دانلود بالا و امکان پخش زنده
5G10 تا 30 گیگابایت در ثانیهدر حال توسعهتا 100 برابر سرعت بیشتر

سرعت نسل پنجم ارتباطات در عمل

اما چیزی که در دنیای واقعی شاهد آن هستیم با آن چیزی که وعده داده شده است بسیار متفاوت است. اکنون یک سؤال اساسی پیش می‌آید که آیا فناوری نسل پنجم به تمام قول‌های خود جامه عمل پوشانده است؟ میانگین سرعت نسل پنجم در کشور کره جنوبی که یکی از بنیان‌گذاران نسل پنجم به شمار می‌رود 11.8 مگابایت در ثانیه بود. این عدد به ما نشان می‌دهد که در حال حاضر تفاوت چشم‌گیری بین نسل چهارم و پنجم اینترنت وجود ندارد و 5G نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند.

برای نمونه‌ای از این وعده‌های تو خالی می‌توان به اظهارات معاون مدیر ارتباطات و معماری رادیویی شرکت AT&T اشاره کرد که مدعی شده بود مهندسان شرکت AT&T در شرکت آستین تگزاس سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه را تجربه کرده‌اند. اگر بنا را بر صحت سخنان او بگذاریم می‌شود تنها در 2.5 دقیقه یک فیلم 4K صد گیگابایتی را دانلود کرد.

مقایسه زمان تأخیر در  اینترنت ۴ جی با ۵ جی

اینترنت 5G

نرخ تأخیر پایین یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها یک شبکه ارتباطی است. مقصود از نرخ تأخیر مدت زمانی است که در میان ارسال و دریافت اطلاعات وجود دارد. به هر میزانی که فرآیند ارسال و دریافت سریع‌تر انجام شود، سرعت شبکه و تجربه کاربری نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر میانگین زمان تأخیر اینترنت 4G که 200 میلی‌ثانیه است را در نظر بگیریم چیزی نزدیک به 50 میلی‌ثانیه می‌شود. جالب توجه است که مدت زمانی که طول می‌کشد تا انسان یک تغییر بصری را تشخیص دهد 250 میلی‌ثانیه است.

این در صورتی است که زمان تأخیر در شبکه 5G رقم باورنکردنی 1 میلی‌ثانیه است. این سرعت بالا که یکی از اهداف اصلی اینترنت نسل چهارم محسوب می‌شود در توسعه فناوری‌های جدید مانند بازی‌های واقعیت مجازی، جراحی از راه دور و خودروهای متصل به اینترنت بسیار تأثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است که برای رسیدن به این سرعت باید نسل پنجم اینترنت مسیر زیادی را سپری کند.

پوشش 5G به چه صورت است؟

اینترنت 5G

فناوری 5G به دلیل طول موج بالا و فرکانس پایینی که دارد پوشش محدود‌تری از نسل‌های سوم، چهارم و حتی دوم اینترنت دارد. از همین رو و از آنجایی که فرستنده‌های 5G توان عبور از دیوار و درخت را ندارند، در مکان‌های نزدیک به سطح زمین مانند فرودگاه‌ها، پارک‌ها و کافی‌شاپ‌ها نصب شده‌اند.

اگر بخواهیم که اینترنت 4G و 5G را از نظر پوشش با یکدیگر مقایسه کنیم، از آنجایی که امواج نسل چهارم بسیار قوی‌تر از نسل پنجم هستند و مسافت طولانی‌تری را سپری می‌کنند، قطعا مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند. با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد که فناوری 5G بتواند تا چند وقت دیگر تمام مکان‌ها را تحت پوشش خود قرار بدهد.

مقایسه مصرف باتری 5G با 4G

مصرف باتری یکی دیگر از ویژگی‌های مهم برای مقایسه اینترنت 4G و 5G است. برای شرکت‌های سازنده تلفن‌همراه مانند سامسونگ، اپل و.. خیلی اهمیت دارد که عمر باتری محصولات جدید آن‌ها بیشتر شود، ولی رسیدن به بالاترین سطح در این حوزه به زمان بیشتری احتیاج دارد و فعلا امکان‌پذیر نیست. شبکه ارتباطی یکی از معیارهایی است که تأثیر به‌سزایی بر مصرف باتری می‌گذارد.

تجربه کاربری و نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف باتری اینترنت 4G از نسل سوم اینترنت بیشتر است. آیا برای فناوری 5G نیز این‌چنین است؟ دو فاکتور مهمی که  نقش به سزایی در مصرف باتری دارند و باید برای پاسخ به این سؤال مورد بررسی قرار بگیرند، سرعت و پوشش است.

مصرف انرژی نسل پنجم اینترنت به دلیل سرعت بالایی که در دریافت فایل‌های حجیم دارد از نسل چهارم کمتر است، اما از طرف دیگر مصرف باتری آن به علت پوشش محدود‌تری که دارد از نسل چهارم بیشتر است. این پوشش محدود باعث می‌شود که مدت زمان بیشتری برای یافتن نسل پنجم اینترنت صرف شود.

تلفن های همراه 5G که تا به امروز روانه بازار شدند

اکنون زمان آن رسیده است که تلفن‌های همراه 5G موجود در بازار را مورد برسی قرار دهیم. چنانچه شما قصد استفاده از امکانات نسل پنجم اینترنت را دارید لازم است که یک تلفن همراه 5G خریداری کنید. ما در این‌جا شرکت‌هایی که تلفن‌های همراه 5G تولید می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد.

موبایل 5G اپل: ورود اپل به بازار تلفن‌های همراه نسل پنجم بسیار دیر، ولی مقتدرانه اتفاق افتاد. سری آیفون 12 نخستین موبایل شرکت اپل است که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند. علت غیبت طولانی اپل در این حوزه ساخت یک گوشی قدرتمند بود.

تلفن همراه 5G سامسونگ: سامسونگ که یکی از قدرتمندترین شرکت‌های جهان در حوزه تولید موبایل است از نخستین شرکت‌هایی بود که به تولید تلفن‌های همراه 5G پرداخت. گوشی‌های تولید شده در شرکت سامسونگ که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند عبارتند از: گلکسی فولد، گلکسی اس 20 اولترا، گلکسی ای 90 5G، گلکسی اس 20، گلکسی نوت 10 5G، گلکسی اس 10 5G و گلکسی اس 20 پلاس.

تلفن‌های همراه هواوی: شرکت هواوی نیز با هدف شرکت در این رقابت، گوشی‌های جدید و 5G خود را به بازار روانه کرد. اصلی‌ترین موبایل‌های هواوی که از نسل پنجم ارتباطات پشتیبانی می‌کنند خانواده میت 40 است.

تلفن همراه 5G شیائومی: شرکت سازنده موبایل شیائومی نیز به منظور مطرح شدن در حوزه تولید تلفن‌همراه با فناوری 5G از نخستین گوشی 5G خود با نام XIAOMI MI MIX 3 5G در نمایشگاه MWC 2019 رونمایی کرد. شیائومی در ادامه گوشی‌های 5G زیادی را به بازار روانه کرد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به Redmi Note 9 5G ، Redmi K40 Pro ، Poco F3 Pro 10 ، Redmi K30 5G اشاره کرد.

علاوه‌بر شرکت‌های مذکور، شرکت‌های دیگر نیز تلفن‌های همراه 5G خود را روانه بازار کردند. از آنجایی که این فناوری دائما در حال گسترش است، به احتمال فراوان تا چند وقت دیگر تلفن‌های همراه تمام شرکت‌ها از فناوری 5G پشتیبانی خواهند کرد.

نسل پنجم ارتباطات به شما نزدیک است

اینترنت 5G

شاید باورش سخت باشد؛ اما اکنون می‌توان گفت نسل پنجم ارتباطات در یک قدمی ما قرار دارد. دست‌یابی به فناوری 5G باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان و فناوری‌های جدید چیزهای تازه‌ای را تجربه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. در قسمت پوشش ۵G به چه صورت است؟ تو متن خطا وجود داره. 5g طول موجش کوتاهتر و فرکانسش بالاتره.