تراشه 2 نانومتری

اولین تراشه 2 نانومتری جهان توسط IBM ساخته شد؛ انقلاب در دنیای کامپیوتر

اولین تراشه 2 نانومتری جهان توسط IBM معرفی شد که بدون شک سبب انقلابی در دنیای کامپیوتر از گوشی‌های موبایل گرفته تا خودروهای خودران خواهد شد.

قطعات زیادی وجود دارد که باید بدون فدا کردن چیزهای دیگری همچون اندازه گوشی، فضای داخلی، سیستم خنک کننده گوشی و عمر باتری در آن جای داد. یک راه حل این است که با حفظ و یا حتی بهبود عملکرد و کارایی این قطعات، اندازه آن‌ها را کوچک‌تر کرد. این اتفاقی است که معمولاً برای نیمه هادی‌ها و مخصوصاً پردازنده‌های مورد استفاده درگوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌ها رخ می‌دهد و اولین تراشه 2 نانومتری آی بی ام که اولین تراشه 2 نانومتری دنیا نیز هست، دقیقاً وعده چنین اتفاقی را به ما می‌دهد.

امروزه اکثر پردازنده‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند رده بالا و سایر گجت ها از پروسه فین فت ۵ یا ۷ میلی‌متری استفاده می‌کنند. برای درک بهتر موضوع به این نکته توجه کنید که یک تراشه ۵ نانومتری چیزی کمتر از یک میلیون ترانزیستور را در یک میلی‌متر مکعب جای می‌دهد، در حالی که این طرح مفهومی به واقعیت تبدیل شده، یعنی تراشه 2 نانومتری می‌تواند بیش از ۳۰۰ میلیون ترانزیستور را در این فضا جای دهد و IBM نیز اعلام کرده است که نتایج حکایت از بهبود ۴۵ درصدی در عملکرد پردازنده دارد.

تراشه 2 نانومتری

 

ترانزیستورهای بیشتر به معنی قدرت پردازشی بیشتر است، ولی مصرف انرژی بیشتری را نیز در پی دارد. اما این مشکل در اینجا وجود ندارد و آی بی ام در تبلیغات خود عنوان کرده است که تراشه 2 نانومتری تولیدی آن‌ها تا ۷۵ درصد نسبت به تراشه‌های کنونی مصرف باتری کمتری دارند. در عمل یعنی ممکن است شاهد گوشی‌های هوشمندی باشیم که نه چند ساعت، بلکه چندین روز بدون نیاز به شارژر مجدد دوام بیاورند.

البته همه چیز به عمر باتری گوشی خلاصه نمی‌شود. آی بی ام در تلاش است تا دنیایی را تجسم کند که در آن مراکز داده گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند، ماشین‌های خودران اشیاء و موانع را سریع‌تر تشخیص می‌دهند و درنتیجه با آن‌ها تصادف نمی‌کنند. تراشه‌های کوچک‌تر همچنین موهبتی برای صنعت اینترنت اشیاء نیز محسوب می‌شود، جایی که همیشه به خاطر فضای مورد نیاز تحت فشار بوده است و از طرفی به قدرت پردازشی کافی احتیاج داشته است.

با همه‌ی این‌ها هنوز خیلی زود است که به خاطر تراشه 2 نانومتری آی بی ام هیجان زده شویم. درست است عنوان اولین تراشه 2 نانومتری دنیا خیلی جذاب است، ولی احتمالاً با توجه به مشکل کمبود جهانی سیلیکون که با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنیم، چندین سال طول بکشد تا اولین نمونه تجاری تراشه‌های 2 نانومتری به بازار عرضه شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*