تحریم آنر

جمهوری خواهان آمریکا خواستار تحریم آنر شدند

گروهی از جمهوری خواهان آمریکا از وزارت بازرگانی این کشور خواستار تحریم آنر شدند تا این زیربرند سابق هواوی نیز در لیست سیاه اقتصادی دولت آمریکا قرار بگیرد.

14 قانون‎گذار جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری مایکل مک کال، عضو رتبه‌بندی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ای به وزارت بازرگانی این کشور خواستند تا شرکت آنر در لیست سیاه اقتصادی این کشور قرار بگیرد. در حالی جمهوری خواهان به دنبال تحریم آنر هستند که این شرکت اخیرا از هواوی جدا شده و اکنون یک برند مستقل محسوب می‌شود.

تحریم آنر خواسته جدی جمهوری خواهان آمریکا

در بخشی از نامه این قانونگذاران جمهوری‌خواه آمده است شرکت هواوی در ماه مه سال 2019 به لیست نهادهای تحریمی آمریکا اضافه شد؛ لیستی که به واسطه آن شرکت‌ها از خرید قطعات و اجزای شرکت‌های آمریکایی یا استفاده از فناوری آمریکایی بدون تایید دولت منع می‌شدند، اما اخیرا آنر به عنوان زیربرند هواوی راه خود را از این شرکت جدا کرده و اکنون به عنوان یک شرکت مستقل بدون تحریم به فعالیت می‌پردازد.

طبق تحلیل جمهوری خواهان، اکنون برند آنر می‌تواند سیاست‌های کنترل صادرات آمریکا که با هدف دور نگه داشتن فناوری و نرم افزار آمریکا به دست حزب کمونیست چین (CCP) وضع شد را دور بزند. در واقع جمهوری خواهان بر این باورند که آنر با جدا شدن از هواوی توانست با دور زدن تحریم‌ها به تراشه‌های نیمه هادی و نرم افزارهای ضروری برای محصولات خود دسترسی پیدا کند.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا با اشاره به این که آژانس از دیدگاه این اعضای کنگره قدردان گفت این وزارتخانه همواره اطلاعات موجود برای شناسایی مواردی که می‌بایست به لیست سیاه اقتصادی اضافه شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. البته تاکنون سفارت چین در واشنگتن، شرکت آنر و هواوی به اظهارنظرهای جمهوری خواهان واکنشی نشان ندادند. گفتنی است هواوی در ماه نوامبر 2020 به صورت رسمی اعلام کرد برند آنر را به کنسرسیومی متشکل از 30 نمایندگی و فروشنده فروخته است.

گفتنی است طبق خبرهای منتشر شده شرکت هواوی در ازای مبلغ 15.5 میلیون دلار برند آنر را به فروش رساند. هواوی قصد داشت با فروش آنر بتواند این برند را زنده نگه دارد؛ چرا که تحریم‌های آمریکا علیه هواوی باعث آسیب جدی به زنجیره تامین محصولات آنر شده بود و آنر برای بقای خود به استقلال نیاز داشت.

با وجود این که دولت آمریکا هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند، اما هواوی بارها چنین ادعاهایی را بی پایه و اساس خوانده است. همچنین شرکت آنر در ماه ژانویه پس از جدا شدن از هواوی اعلام کرد همکاری خود را با سازندگان تراشه همچون اینتل و کوالکام از سر گرفته و محصولات جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد. این در حالی است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه تاکید کردند تحریم آنر باید مجددا در دستور کار قرار بگیرد. چرا که این برند در گذشته بخشی از شرکت هواوی بوده؛ شرکتی که ساختار مالکیتی آن به دولت چین مربوط می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*