جهنم

اخترشناسان موفق به کشف جهنم شدند؛ سیاره‌ای که در آن آهن مذاب می‌بارد!

اخترشناسان سیاره‌ای بسیار داغ و سوزان موسوم به جهنم را کشف کردند که به دلیل گرمای زیاد در آن باران آهن مذاب می‌بارد. در ادامه با ویژگی‌های این سیاره آشنا می‌شویم.

اخترشناسان در سال 2016 سیاره فراخورشیدی WASP-76b را در فاصله 640 میلیون سال نوری از سیاره زمین رصد کردند. این سیاره که از لحاظ ابعاد مشابه مشتری است بسیار به ستاره خود نزدیک بوده و مدار دور آن را کمتر از دو روز زمینی طی می‌کند. همچنین مدار این سیاره فراخورشیدی که به جهنم معروف شده با قفل گرانشی مواجه است؛ به بیانی دیگر یک سمت این سیاره به صورت دائمی به سمت ستاره قرار دارد.

بارش آهن مذاب در سیاره جهنم

به دلیل وجود قفل گرانشی، دمای سمت سرد این سیاره 1 هزار و 315 درجه سلسیوس و دمای سمت دیگر آن حدود 2 هزار و 426 درجه سلسیوس است. گرمای شدید این سیاره می‌تواند مولکول‌ها را به اتم‌ها تبدیل کرده و باعث تبخیر فلز آهن شود. در ادامه بادها این بخارها را از سمت داغ سیاره به سمت سرد آن منتقل خواهند کرد که نتیجه آن تشکیل ابرهای آهن چگالیده و همچنین بارش آهن مذاب خواهد بود.

دانشمندان دانشگاه کرنل در تورنتو و دانشگاه کویینتر بلفاست در جدیدترین بررسی‌های خود موفق به کشف کلسیم یونیزه در این سیاره شدند. امیلی دیبرت، نویسنده اول این مقاله عنوان کرد ما مقدار زیادی کلسیم را شناسایی کردیم که ویژگی مهمی از یونیزه شدن محسوب می‌شود. وی افزود چنین کشفی حاکی از آن است که در اتمسفر فوقانی این سیاره فراخورشیدی بادهای بسیار قدرتمندی وجود دارند و همچنین دمای اتمسفری این سیاره از آنچه تصور می‌کردیم بسیار بیشتر است. وی افزود سیاره فراخورشیدی WASP-76b در مدار خود از سرعت بیشتری بهره می‌برد و ما در بررسی‌های خود موفق به تفکیک سیگنال آن از نور ستاره شدیم.

جهنم

ری جایاواردهانا، مدیر دانشکده هنر و علم (A&S) هارولد تنر و استاد اخترشناسی نیز در این خصوص عنوان کرد محققان چندین سال است که برای به دست آوردن تصویر کامل‌تری از گوناگونی واقعی سیارات بیگانه در حال بررسی تنوع اتسمفرهای سیاره‌ای هستند و این کشف نخستین مورد در این پروژه تحقیقاتی چند ساله محسوب می‌شود. سیاره های مورد بحث آنچنان داغ هستند که در آنها بارانی از آهن در اتمسفر می‌بارد. همچنین برخی نیز دارای شرایط آب‌وهوایی متعادل‌تری بوده و برخی نیز یا بسیار بزرگ‌تر از مشتری هستند یا حتی به اندازه زمین هم نمی‌رسند.

این استاد اخترشناسی در ادامه بیان کرد ما با تلسکوپ‌ها و ابزارهای پیشرفته امروزی قادریم در مورد سیاراتی که میلیون‌ها سال نوری با ما فاصله دارند به اطلاعات بسیار دقیقی از اتمسفر، اجزای تشکیل‌دهنده، ویژگی‌های فیزیکی، وجود ابرها و حتی الگوهای مقیاس بزرگ وزش باد در آنها دست پیدا کنیم و این یک دستاورد فوق‌العاده مهم در حوزه نجوم محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*