دایون Y5

دایون Y5، شاسی بلند جدید بازار ایران با طراحی منسوخ شده و ادعای آفرود با 2 تن وزن

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا به زودی شاسی بلند چینی دایون Y5 را روانه بازار ایران خواهد کرد. این خودرو 900 میلیونی طراحی ساده و منسوخ شده‌ای دارد.

مطابق با اخبار منتشر شده، شرکت خودروسازی ایلیا به تازگی با کمپانی دایون برای مونتاژ‌ محصولات این برند در کشور به توافق رسیده است. شرکت خودروسازی ایلیا در اولین گام قصد دارد شاسی بلند دایون Y5 را روانه بازار کشور کند. به احتمال زیاد این خودرو در بازار کشور 900 میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد که البته با در نظر گرفتن هزینه‌هایی مانند مالیات و شماره‌گذاری، متقاضیان این خودرو باید حاضر به پرداخت رقمی برابر با 1 میلیارد تومان شوند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا دایون Y5 در بازار ایران به موفقیت خواهد رسید یا خیر؟

با کمپانی دایون بیشتر آشنا شوید

دایون Y5

کمپانی دایون که عمده فعالیت آن به ساخت پیشرانه، موتورسیکلت، کامیون و سرمایه‌گذاری در بخش املاک باز می‌گردد در سال 1987 پایه‌گذاری شد. با ورود به وب‌سایت این برند متوجه می‌شوید که کمپانی دایون در حال حاضر بیشترین تمرکز خود را روی تولید خودروهای نیمه سنگین و سنگین گذاشته است. اما نکته قابل توجه این است که خبری از دایون Y5 در وب‌سایت رسمی این شرکت و حتی گوگل نیست. با مراجعه به گوگل تنها خبرهای تولید این شاسی بلند چینی در ایران را مشاهده خواهید کرد.

کمپانی دایون طراحی این کراس اوور را به سبک قدیمی انجام داده است و خبری از طراحی جدید نیست که با مشاهده دماغه دایون Y5 متوجه این قضیه خواهید شد. چراغ‌های جلو این خودرو هیچ جذابیت خاصی ندارند و کاملا ساده طراحی شده‌اند. کمپانی دایون برای این که بتواند به جلوپنجره این خودرو ظاهر جذابی ببخشد از عناصر کرومی استفاده کرده است. از آنجایی که دماغه این خودرو بسیار ابتدایی طراحی شده، خطوط روی درپوش موتور نیز نمی‌توانند تأثیرگذاری زیادی داشته باشند و یک سپر ساده و نه چندان بزرگ تکمیل کننده این قسمت از دایون Y5 است.

با توجه به قسمت کناری این خودرو نیز متوجه می‌شوید که خط آغاز گلگیر و چرخ‌ها فاصله طولانی با هم دارند که شاید برخی دلیل آن را آفرودی بودن Y5 بدانند؛‌ اما رینگ‌ها اصلا با این خودرو تناسب ندارند و شاید در پیچ‌ها جان سرنشینان با خطر مواجه شود. علاوه بر این در قسمت کناری شاسی بلند چینی Y5 خبری از خط شانه قوی هم نیست.

طول، عرض،‌ ارتفاع و فاصله بین محورهای جلو و عقب این خودرو به ترتیب 4771 میلی‌متر، 1870 میلی‌متر، 1828 میلی‌متر و 2790 میلی‌متر است . ستون آخر این خودرو نیز شبیه به آمبولانس طراحی شده است و هیچ جذابیتی ندارد. با توجه به نوار کرومی اطراف شیشه‌های این قسمت می‌توانید این موضوع را به خوبی درک کنید.

بررسی کابین کراس اوور دایون Y5

دایون Y5

تمام اجزای کابین این شاسی بلند چینی از جمله فرمان با پلاستیک سخت تزیین شده‌اند که کیفیت چندان بالایی ندارد. کمپانی دایون صفحه کیلومتر این خودرو را با الگوبرداری از جک اس 5 طراحی کرده است. کنسول میانی Y5 نیز دارای یک روکش پلاستیکی مشکی براق است که هیچ جذابیتی در آن دیده نمی‌شود. علاوه بر این قسمت تنظیم سیستم تهویه و مانیتور آن نیز که در ابعاد کوچکی طراحی شده است اصلا کیفیت خوبی ندارند.

امکانات ایمنی و رفاهی Y5

دایون Y5

در جدول زیر برخی از امکانات این شاسی بلند چینی آورده شده است

سانروفسیستم صوتی با 8 بلندگو و بلوتوث
کروز کنترلگرمکن آینه های جانبی
سیستم ورود بدون کلیدجی پی اس
نمایشگر 8 اینچی لمسی سیستم سرگرمیدوربین عقب
روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌هاآینه الکتروکرومیک
دکمه استارتکیسه هوا برای ردیف جلو
پایداری الکترونیکیEBD
ای بی اس

مشخصات فنی کراس اوور دایون Y5

دایون Y5

کراس اوور دایون Y5 به یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که می‌تواند قدرت 202 اسب بخار را به همراه گشتاور 280 نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال نیرو این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیرکس 6 سرعته اتوماتیک است. مطابق با برخی از اطلاعات، این خودرو از دو دیفرانسیل و شاسی یکپارچه بهره می‌برد که می‌تواند آن را به یک خودرو آفرودی تبدیل کند. اما از طرفی این خودروی مجهز به موتور 202 اسب بخاری، چیزی حدود 2 تن وزن دارد که آفرودی بودن آن را زیر سؤال می‌برد.

لازم به ذکر است که برای تولید شاسی مونوکوک در پیشرفته‌ترین اتومبیل‌های جهان از متریال مقاوم و فوق سبکی استفاده می‌شود که در میان وزن و موتور خودرو هماهنگی ایجاد می‌کنند و بهره‌برداری از موتور را به حداکثر می‌رسانند. با توجه به این مسئله مشخص می‌شود که دایون Y5 با شاسی یکپارچه و دو تن وزن نمی‌تواند برای آفرود مناسب باشد.

در حال حاضر تنها شرکت‌های چینی حاضر به همکاری با طرف ایرانی می‌شوند و سایر شرکت‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال شده به سمت ایران نمی‌آیند، اما شرکت‌های چینی معتبری هم وجود دارند که می‌تواند همکاری با آن‌ها جای خالی اروپایی‌ها در بازار را پر کند. همکاری با شرکت‌های ناشناخته به مردم ضرر مالی زیادی را وارد می‌کند؛ به این صورت که مالکان محصولات شرکت‌های این‌چنینی برای تعویض قطعات خودرو خود که در بازار بسیار کم پیدا است، باید حاضر به پرداخت هزینه زیادی شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام دوستان واقعا جای تاسف است که نویسنده این متن یعنی آقای امیرعباس کریمی از جایگاه خود بعنوان روزنامه نگار نزول نموده و شده حقوق بگیر و توپ چی شرکت هایی مثال بهمن موتور ؛ که مطالبی هدفمند در راستای انحراف مصرف کننده گان در خصوص بهمن موتور با دامن زدن به بازار کاذب ایجاد شده در بازار (فیدلیتی) توسط خود شرکت بهمن موتور که در نهایت منجر به گران فروشی و ضرر و زیان مشتریان را سبب می‌شود و در نقطه مقابل هم اگر چنانچه خودروی پا به بازار بخواهد بگذارد که رقیب بهمن موتور باشد با همچنین متن هایی در جهت تخریب رقیب به بدترین و کثیف ترین روش اقدام می نماید خودروی Y5 که توسط خودروسازی ایلیا به بازار می خواهد عرضه شود با موتور و گیربکس میتسوبیشی ژاپن و همچنین دیفرانسیل آمریکایی که قدرت موتور را به چهار چرخ انتقال می‌دهند دوستان مگر محصولات ژاپن و آمریکا امتحان خود را در بازار پس نداده اند پس چرا باید این برند مشهور با کارنامه قابل قبول باید توسط نویسنده این تخریب که مبادا بهمن خودرو ضرر و زیانی وارد شود واقعا جای تاسف است چرا آقای امیر عباس کریمی اینکار را انجام می‌دهید با چقدر بهمن خودرو شما را تطمیع نموده است ؟