اختراع ولوو برای خودروها

این اختراع ولوو برای خودروها، جان میلیون ها نفر را نجات داده است

این اختراع ولوو برای خودروها باعث شد در تصادفات جاده‌ای جان میلیون‌ها نفر حفظ شود. اما این اختراع چیست و به چه سالی بازمی‌گردد؟

یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های ایمنی در قرن بیستم، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای بود. بسیاری از افراد نمی‌دانند که کمربند ایمنی، اختراع ولوو برای خودروها بوده است. در سال 1959 میلادی، نیلز بولین کمربند ایمنی اتومبیل‌ها را به عنوان یک ابزار کاملاً مؤثر برای حفظ جان راننده و سرنشینان خودرو در تصادفات تولید کرد.

اختراع ولوو برای خودروها

ولوو در اقدامی قابل تقدیر این حق اختراع را به نام خودش ثبت نکرد تا خودروسازان دیگر هم بتوانند بدون محدودیت مالی، از کمربندهای ایمنی در خودروهای خود استفاده کنند. این یک قابلیت بسیار ساده است که می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را نجات دهد و به لطف ولوو، هنوز هم راهکار ایمنی خوبی در اتومبیل‌ها است.

در ادامه نگاهی به نوآوری‌های ایمنی ولوو از قرن بیستم تا به امروز خواهیم انداخت.

نوآوری‌های ایمنی ولوو از دهه 1970 تا 1990 میلادی

بیش از یک دهه بعد از اختراع کمربند ایمنی، این کمپانی صندلی مخصوص کودک را به صندلی‌های ردیف عقب خودرو اضافه کرد. این صندلی مخصوص کودکان ساخته شده تا احتمال حوادث را به حداقل برساند. این مشابه فناوری به کار گرفته شده توسط ناسا است که به فضانوردان اجازه می‌دهد نیرو را در بدن خود پخش کنند.

اواخر دهه 70 میلادی، خودروساز سوئدی نخستین صندلی تقویت کننده جایگیری کمربند ایمنی را معرفی کرد. این به کودکان 4 سال به بالا اجازه می‌دهد هنگام سفر روی صندلی جلوی خودرو بنشینند. این صندلی که باعث می‌شد دیگر حواس راننده پرت و فرزندش را هنگام رانندگی در کنار خودش روی صندلی بنشاند، امنیت سفر را بالا می‌برد.

اختراع ولوو برای خودروها

20 سال بعد و در دهه 90 میلادی، ولوو از نخستین بالشتک تقویتی خود رونمایی کرد که گام مهم دیگری برای حفظ امنیت کودکان در تصادفات خودرو بود. ولوو سپس سیستم حفاظت از ضربه‌های جانبی (Side Impact Protection System) را در همین دهه معرفی کرد. این سیستم با ساختاری مستحکم و متریالی که انرژی را در داخل نگه می‌دارند، می‌تواند به صندلی‌های خودرو استحکام ببخشد و یک عضو متقاطع را در داخل کف خودرو برای این کار اضافه کند. در سال 94 این خودروساز ایربگ‌های جانبی را رونمایی کرد.

ولوو در اواخر دهه 90 میلادی از یک سیستم جدید به نام Whiplash Protection Systems یا WHIPs رونمایی کرد. WHIPs می‌تواند به واسطه تکیه‌گاه سر و طراحی هوشمندانه صندلی، جلوی آسیب به گردن در ضربات از پشت خودرو را بگیرد. استفاده از این سیستم می‌تواند جلوی آسیب‌های طولانی مدت گردن پس از تصادف از پشت را بگیرد.

قرن بیست و یکم

ولوو سپس سیستم محافظت در برابر واژگونی و چپ کردن خودرو را معرفی کرد. این سیستم در خودروهای SUV تعبیه شده است که با استفاده از یک سیستم الکترونیکی پیشرفته نقش یک سیستم پایداری را ایفا می‌کند و باعث می‌شود هنگام وقوع حادثه طراحی/ ساختار بدنه تعادل خودرو را حفظ کند و جلوی غلت خوردن آن را بگیرد.

علاوه بر این، ولوو از سال 2003 از سیستم اطلاع‌رسانی نقاط کور یا BLIS در خودروهایش استفاده می‌کند. این سیستم از چندین رادار و دوربین استفاده می‌کند که در صورت لزوم با یک نور هشدار، راننده را از وضعیت موجود مطلع می‌کنند. دیگر اختراع ولوو برای خودروها سیستم City Safety است که شامل ترمز اضطراری خودکار می‌شود.

اختراع ولوو برای خودروها

در دهه گذشته شاهد رونمایی از نوآوری‌های کلیدی‌تری برای افزایش امنیت خودرو از سوی ولوو بودیم. در سال 2010 این کمپانی سیستم تشخیص عابر پیاده را معرفی کرد که با یک ترمز کامل خودکار همراه است. در سال 2014 ولوو از سیستم حفاظت خروج از جاده پرده برداشت تا جلوی تصادف با سرعت‌های بالا را بگیرد. ولوو پیشگام در آزمایش تصادفات خروج از جاده است؛ بنابراین انتظار هم می‌رفت که چنین سیستمی را توسعه ببخشد.

با پیشرفت تکنولوژی، ولوو سیستم ایمنی متصل را برای اتومبیل‌های خود ایجاد کرد. این نوآوری‌ها  که Hazard Light Alert و Slippery Road Alert نام دارند، از فضای ابری برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بین اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند و سبک جدیدی از ایمنی اتومبیل‌ها را به قرن بیست و یکم می‌آورند. در سال 2018 نیز این خودروساز سیستم کاهش خودکار سرعت را به اتومبیل‌هایش اضافه کرد که به کاهش سرعت خودرو قبل از برخورد با خودروی جلویی کمک می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*