دوربین مثلثی آیفون

نبوغ پشت دوربین مثلثی آیفون: راز اپل برای تسلط بر جهان گوشی های هوشمند

بی‌شک تا به امروز از خود سوال کرده‌اید که دلیل پشت دوربین مثلثی آیفون چیست؟ در ادامه مطلب به نبوغ اپل در طراحی این گوشی خواهیم پرداخت.

بدون هیچ شکی می‌توان گفت که پس از ناچ بالای صفحه نمایش، دوربین مثلثی آیفون طی سال‌های اخیر به دومین ویژگی شناختنی طراحی اپل تبدیل شده است البته اگر اولین ویژگی برجسته آن محسوب نشود. با این حال، توجه به ظاهر در طراحی قطعاً حائز اهمیت است اما طراحی کاربردی بسیار کلیدی‌تر به حساب می‌آید از آنجا که در ابتدا ظاهر جذاب یک دستگاه توجه شما را جلب می‌کند، اما عملکرد آن است که باعث می‌شود برای مدتی طولانی از آن دستگاه استفاده کنید.

این نکته‌ای است که اپل همواره در طراحی آیفون در نظر گرفته و نبوغی پشت دوربین مثلثی آیفون است که شاید کمتر کسی تا به امروز متوجه آن شده باشد.

دوربین مثلثی آیفون

علت قرارگیری دوربین اصلی برخی از آیفون‌ها در بالا و برخی دیگر در پایین

در وهله اول ممکن است این‌طور تصور شود که اپل با تغییر چینش دوربین‌های آیفون 13 سعی داشته است تا صرفاً تفاوت این محصول با بقیه را برجسته سازد اما ظاهراً رویکرد این شرکت دلیلی داشته است که می‌توان توضیحات متعددی را برای آن ارائه داد.

اول از همه، تغییر چینش دوربین مثلثی آیفون ممکن است به‌خاطر فناوری جدیدی تحت عنوان لرزشگیر مبتنی بر حرکت سنسور (Sensor Shift Stabilization) باشد که برای دوربین‌ها به کار گرفته شده است. به‌جای لرزشگیر اپتیکال که با محرک‌های مغناطیسی، لنز را جهت جبران لرزش دست کاربر حرکت می‌دهد، اکنون این سیستم جدید سنسور دوربین را تنظیم می‌کند که حداقل روی کاغذ به معنای لرزشگیری بهتر است. با این حال در ازای این عملکرد بهتر، دوربین دستگاه باید بزرگ‌تر از حالت عادی باشد و همچنین به تنظیم مجدد نیاز خواهد داشت.

باید به این نکته توجه داشت که فضای زیادی برای قرار دادن یک دوربین در دستگاه کوچکی در اندازه‌ی گوشی‌ هوشمند وجود ندارد. در ادامه تصویری از آیفون 12 را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد قطعات داخلی این گوشی چقدر فشرده در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند:

دوربین مثلثی آیفون

نبوغ پشت دوربین مثلثی آیفون

پیش از این نمی‌دانستیم که علت پشت دوربین مثلثی آیفون چیست و پاسخی مثل «نبود فضای کافی» نمی‌تواند آنچنان قانع‌کننده‌ باشد از آنجا که وقتی اپل در سال 2019 اولین آیفون سه دوربینه یعنی آیفون 11 پرو را به عرضه رساند، می‌توانست به راحتی دوربین‌های آن را مانند هواوی پی 30 پرو عمودی یا مانند گلکسی اس 10 به شکل افقی قرار بدهد.

با این حال، اپل تصمیم گرفت که سه دوربین آیفون را به شکل یک مثلث در کنار یکدیگر قرار بدهد و از قرار معلوم دلیل این شرکت برای این رویکرد در طراحی بسیار منطقی و واضح بوده است درحالی که مدت‌ها قابل درک نبود.

دوربین مثلثی آیفون

اگر آیفون 12 پرو یا آیفون 13 پرو داشته باشید، ممکن است تا به حال متوجه شده باشید که دستگاه شما چقدر روان و یکپارچه از یک دوربین به دوربین دیگر سوئیچ می‌شود. در واقع اگر دوربین‌های گوشی به شکل مثلثی قرار نمی‌گرفتند چنین امری امکان‌پذیر نبود.

نیازی به تسلط روی ریاضی و هندسه نیست و تقریباً همه می‌دانند که طول اضلاع یک مثلث متساوی الاضلاع یکسان است. بنا بر این، فاصله بین اضلاع یا همان دوربین‌های آیفون یکسان یا حداقل تقریباً یکسان است.

تاثیر دوربین مثلثی آیفون روی سوئیچ روان لنزها

دلیلی که آیفون به‌طور روان لنزها را سوئیچ می‌کند این است که فاصله بین سه دوربین به حداقل رسیده و همچنین یکسان است. در نتیجه بدون توجه به اینکه گوشی چه لنزهایی را با یکدیگر سوئیچ می‌کند، کمترین تغییر در ترکیب‌بندی صورت می‌گیرد و سوئیچ لنزها چه در حالت تصویربرداری و چه در حالت فیلمبرداری به نرمی انجام می‌شود. البته اپل همچنین در زمینه نرم‌افزاری نیز کاری ویژه کرده که نهایتاً شاهد چنین محصولی هستیم.

پیکسل 6 پرو در مجموع از ظاهر جذابی برخوردار است و قسمت دوربین آن به نوبه خود طراحی منحصر به فردی دارد اما با توجه به عملکرد این دوربین، به نظر می‌رسد که گوگل بر خلاف اپل توجه کافی به ارائه بهترین عملکرد ممکن نداشته است.

پیکسل 6 پرو

پیکسل 6 پرو دارای یک دوربین اصلی در سمت چپ، یک دوربین اولترا واید در وسط و یک دوربین پریسکوپی با زوم 4 برابر در سمت راست است. گوگل با چینش افقی دوربین‌ها و قرار دادن دوربین اصلی در سمت چپ و دوربین پریسکوپی در سمت راست، باعث شده است تا وقتی لنز را از زوم 1 برابر به 4 برابر می‌رسانید یا بالعکس، به وضوح متوجه مکث قابل توجهی شوید. دوربین سوم که در وسط جای گرفته است نیز سوئیچ لنزها را حتی دشوارتر می‌سازد.

الهام گرفتن موفقیت‌آمیز گلکسی اس 21 اولترا از هواوی

شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که چگونه سوئیچ روان لنز با دوربین‌ها و فواصل کانونی بیشتر ممکن است؟ گلکسی اس 21 اولترا نمونه موفقی است که از یک دوربین اصلی، یک دوربین اولترا واید و دو دوربین دیگر با زوم‌های 3 و 10 برابر بهره می‌برد.

گلکسی اس 21 اولترا

واضح است که با چهار دوربین نمی‌توان چینش مثلثی داشت و از این رو، سامسونگ نمی‌توانست از ایده دوربین مثلثی آیفون الهام بگیرد. با این وجود، این شرکت با الهام از گوشی پی 40 پرو پلاس از هواوی، دوربین‌های اس 21 اولترا را طوری چیده است تا سوئیچ لنزها به یکپارچه‌‌ترین شکل ممکن انجام شود. پی 40 پرو پلاس اولین گوشی با دوربین پریسکوپی با زوم 10 برابری بوده است که در زمان عرضه‌اش به‌خاطر ویژگی‌های کاملاً نوی خود در زمینه دوربین سر و صدای زیادی به پا کرده بود.

سامسونگ دوربین اصلی گلکسی اس 21 اولترا را بین دوربین اولترا واید و دوربین پریسکوپی با زوم 10 برابر و دوربین با زوم 3 برابر را نیز کنار دوربین اصلی قرار داده است. و در ابتدا احتمالاً فکر می‌کنید که نظم خاصی در چینش این دوربین‌ها وجود ندارد اما با کمی دقت بیشتر می‌توان متوجه شد که دو مثلث کوچک در قسمت دوربین‌ها شکل گرفته است.

علاوه بر این، لنزها بسیار منطقی کنار یکدیگر چیده شده‌اند تا حتی زمانی که از زوم 1 برابر به 10 برابر می‌رسید، هیچ مکث قابل ملاحظه‌ای را حس نکنید. البته وقتی دوربین اولترا واید را با دوربین با زوم 10 برابر سوئیچ می‌کنید، مکثی محسوس را مشاهده می‌کنید که آنچنان به چشم نمی‌آید. در واقع اگر تا به حال از گوشی چند دوربینه استفاده کرده باشید، می‌دانید که خصوصاً برای تصویربرداری عموماً پیش نمی‌آید که زوم 0.5 برابر را به 10 برسانید و احتمالاً سامسونگ هم نسبت به این موضوع آگاه بوده است.

دوربین مثلثی آیفون

نتیجه‌گیری

اگر تا به الان نسبت به تصمیمات اپل در طراحی محصولات خود از جمله دوربین مثلثی آیفون شک داشته‌اید، باید متوجه شده باشید که این شرکت بی‌دلیل به یکی از حاکمان بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل نشده است. از طرفی دیگر، واضح است که گوگل و حتی سایر شرکت‌ها امکان دارد حداقل در برخی مواقع عملکرد را فدای ظاهر کنند.

البته این لزوماً در تمامی موارد نکته منفی به حساب نمی‌آید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ظاهر یک محصول در وهله اول باعث جذب مشتری می‌شود و اگر پیکسل 6 پرو را به‌خاطر طراحی منحصر به فردش خریداری کرده‌اید، این دقیقاً هدفی است که گوگل به خاطرش بهترین عملکرد محصول خود را فدا کرده است.

اما اپل عملکرد محصول خود را همواره در اولویت قرار می‌دهد و گوشی‌های آیفون همیشه به‌عنوان آسان‌‌ترین گوشی برای استفاده معروف بوده‌اند. البته این مورد در همه اوقات صادق نیست ولی نمی‌توان انکار کرد که آیفون ساخته شده است تا کارهای پیچیده را آسان کند؛ به‌عنوان مثال می‌توان به قرارگیری گوشی روی حالت شب به‌صورت خودکار یا باز شدن قفل گوشی با استفاده از فیس آیدی بدون نیاز به انجام هرگونه عمل اضافی اشاره کرد.

همیشه دلیلی پشت تصمیمات اپل بوده است اگرچه بعضی مواقع تصمیماتی بحث‌برانگیز و جنجالی گرفته است؛ از جمله حاشیه کند کردن سرعت گوشی‌های آیفون جهت افزایش طول عمر باتری آن‌ها که هرچند علتی پشت آن بوده، مسلماً نمی‌توان صلاحیت آن را تایید کرد و نشان می‌دهد که حتی شرکت بزرگی مثل اپل می‌تواند اشتباه بزرگی مرتکب شود.

در نهایت محصولی که در طراحی آن بهترین ظاهر و عملکرد ممکن با همدیگر ترکیب شده باشند، کامل‌ترین محصول خواهد بود. بنا بر این، پیکسل پرو 6 یکی از المان‌ها را فدای دیگری کرده است که البته کلیت این گوشی جذاب را زیر سوال نمی‌برد. پیکسل 6 پرو شاید لنزها را به نرمی هرچه تمام‌تر عوض نکند، اما از دوربینی فوق‌العاده برخوردار است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

نظر شما کاربران گجت نیوز راجع به دلیل پشت دوربین مثلثی آیفون چیست؟