واردات لوازم خانگی

سازنده های داخلی همکاری نکنند، واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور وزرای مختلف برگزار شد، مقرر گردید که اگر تولیدکنندگان داخلی قیمت‌ها را کنترل و موارد لازم را رعایت نکنند، واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود.

بازار لوازم خانگی نیز این روزها آشفته است و علت آن ممنوعیت واردات و افزایش قیمت‌ها در اثر انحصاری شدن تولیدکنندگان است. ستاد تنظیم مقررات بازار تأکید کرده که تولیدکنندگان داخلی باید علاوه بر افزایش عرضه و کنترل قیمت، عرضه هوشمند لوازم خانگی را در دستور کار قرار دهند و در صورتی که این موارد اتفاق نیفتد، واردات لوازم خانگی آزاد خواهد شد.

احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی

مدتی پیش درباره قاچاق لوازم خانگی و ماجرای فروش کارتن های خالی یخچال صحبت کردیم. این‌ها نتایجی است که به دنبال محدودسازی واردات کالا صورت گرفته است. به گفته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای که جهت ستاد تنظیم بازار برگزار شده خطاب به وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری و شهردار تهران اعلام کرد که باید با همت همگانی سعی کنیم قیمت‌ها را در بازار کالاهای اساسی کنترل کنیم.

واردات لوازم خانگی

به گفته مخبر برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، به خصوص در ایام عید و روزهای پایانی سال باید تمهیداتی در نظر بگیریم و سعی کنیم در بازار ثبات ایجاد کنیم. مخبر گفته تمامی کسانی که در این مسیر همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند مورد تشویق و متخلفان در هر صنعتی مجازات خواهند شد.

یکی از مباحث مهمی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، موضوع لوازم خانگی و بازار آشفته آن بود. طی گزارش بسیار جامعی که قرائت گردید راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش قیمت لوازم و کالاهای خانگی مطرح شد که عبارتند از: کاهش تعرفه واردات قطعات و تلاش برای افزایش تیراژ تولید، ایجاد تنوع در محصولات، توقف افزایش قیمت‌ها، ایجاد شفافیت در سامانه جامع تجارت، ثبت دقیق فاکتور فروش، درج قیمت تولیدکننده، کاهش قیمت تمام شده از طریق ساخت موارد داخل و مواردی دیگر.

آن‌طور که در این جلسه گفته شد اگر تولیدکنندگان اقدامات لازمه را انجام ندهند و قیمت لوازم خانگی را تعدیل نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات لوازم خانگی صورت خواهد پذیرفت تا نیاز کنونی مردم برطرف شود. در این جلسه همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گزارشی ویژه، قیمت 18 قلم از کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم در این ایام و خصوصا شب عید را لیست کرد و آخرین وضعیت آن را بیان کرد. از دیگر اقدامات وزارت صمت، اطلاع‌رسانی درباره آخرین وضعیت درج قیمت تولیدکننده روی کالاها بود.

واردات لوازم خانگی

گزارش وزارت مربوطه عنوان می‌کند که کالاهای مشمول طرح درج قیمت تولیدکننده حدود 7 هزار بوده و از این تعداد حدود 4500 قلم کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. در پایان نیز به طور خلاصه در خصوص تنظیم بازار شب عید و تهیه و تدارک اقلامی نظیر میوه شب عید، گوشت و مرغ و برنج صحبت شد. تأکید بر این بود که عرضه اقلام یاد شده به حدی باشد که هیچ‌گونه کسری در بازار وجود نداشته باشد.

یکی از موارد پایانی این جلسه مسئله هوشمندسازی عرضه اقلامی نظیر گوشت بود و گزارش آن ارائه شد و بر اساس آن مقرر شد که علاوه بر تخصیص 80 تنی برنج با قیمت متوسط در تهران، با نزدیک شدن به ایام عید میزان برنج بیشتری به همراه سامانه‌های مختلف ایجاد شود تا در این زمینه نیز کمبودی احساس نشود.