پانزرفاوست 3

راکت‌های ضد تانک آلمانی پانزرفاوست 3 به اوکراین رسیدند (این خبر بروز شد)

آلمان و هلند اعلام کردند قصد ارسال تسلیحات مختلف شامل راکت‌های ضد تانک پانزرفاوست 3 به اوکراین را دارند که در ادامه نگاهی به آن خواهیم داشت.

در حال حاضر اوکراین تحت حملات روسیه قرار دارد و نیروهایش سخت مشغول دفاع از کشورشان در مقابل همسایه متجاوز خود هستند. در این بین برخی کشورها تصمیم به ارسال کمک‌های نظامی به این کشور گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به تسلیحات ضد تانک ارسالی از سوی آلمان و هلند شامل صدها راکت‌های پانزرفاوست 3 یا همان Pzf 3 اشاره کرد.

این راکت در زمان جنگ سرد توسط کمپانی «دینامیت نوبل» در آلمان غربی طی سال‌های 1978 تا 1985 طراحی و از 1987 وارد خدمت شد. در حال حاضر علاوه بر آلمان، کشورهای اتریش، بلژیک، عراق، ایتالیا، هلند، پرو، کره جنوبی، سوئیس و اقلیم کردستان دارندگان این راکت هستند. کمپانی هوافضا و دفاعی ژاپنی IHI نیز آن‌ها را تحت لیسانس آلمان برای ارتش کشورش تولید می‌کند.

خانواده پانزرفاوست 3 شامل راکت‌های غیرهدایتی با انواع سرجنگی است. اصلی‌ترین نمونه آن که سرجنگی به شدت انفجاری ضد تانک داشته و برای مقابله با خودروی زرهی سنگین است. یک نمونه دیگر آن جهت نابودی اهداف نرم و همچنین سنگرها کاربرد دارد و به سرجنگی چندمنظوره مجهز است. نمونه ضد نفر آن نیز سرجنگی ترکش زا دارد.

پانزرفاوست 3

پانزرفاوست 3 با سرجنگی دو مرحله‌ای

نمونه ضد تانک خود دارای دو مدل سرجنگی است که شامل نمونه عادی و نمونه‌ای با سرجنگی دو مرحله‌ای است. در این مدل وظیفه مرحله اول نابودی زره واکنشی انفجاری (ERA) یا همان زره ثانویه و وظیفه سرجنگی دوم نیز نفوذ به زره اصلی تانک است. سرجنگی هر دو مدل قادر است تا 900 میلی‌متر در زره تانک نفود کند که برای از پای در آوردن هر تانک روسی کافی است.

در خانواده پانزرفاوست 3 یک موشک نیز حضور دارند که در اصل همان راکت غیرهدایتی هستند که به سیستم هدایتی نیمه فعال لیزری و سطوح کنترلی متحرک جهت تغییر مسیر مجهز شده‌ است. برای هدایت این موشک که Pzf-3-LR نام دارد، بایستی هدف مورد نظر را با یک پرتوی لیزری کد دار نشانه گذاری کرد تا جستجوگر بازتاب آن را دریافت و پس از کدگشایی، به سمتش برود.

بر خلاف راکت اندازهای روسی خانواده RPG به ویژه RPG-28 که پیشرفته‌ترین راکت‌های ضد تانک ساخت روسیه محسوب می‌شوند، پرتابگر پانزرفاوست 3 به یک کامپیوتر بالستیک و فاصله یاب لیزری جهت هدف گیری دقیق و همچنین چشمی تلسکوپی کامپیوتری پیشرفته مجهز است؛ این موضوع سبب می‌شود برد راکت Pzf 3 بیش از سه برابر RPG-28 و بالای 920 متر باشد.

طول کلی راکت و پرتابگر آن 1.2 متر است و وزنش نیز بسته به نوع سرجنگی تا 14.3 کیلوگرم می‌رسد. راکت با انفجار یک خرج شلیک می‌شود و دارای مکانیزمی برای شلیک امن پانزرفاوست 3 از درون ساختمان و محیط‌های پوشیده و سربسته است. از این رو سلاحی مناسب برای نبردهای شهری به شمار می‌رود. راکت همچنین دارای مکانیز خود تخریبی است تا در صورتی که خطا رفت، به نقطه دیگری آسیب وارد نکرده و خود را منفجر می‌کند. به صورت کلی برد بالا در کنار قدرت نفود زیاد و همچنین تجهیزات هدف گیری پیشرفته، Pzf 3 را به بهترین راکت انداز انفرادی تبدیل می‌کند.

پانزرفاوست 3

پانزرفاوست 3 با سرجنگی دو مرحله‌ای و کامپیوتر هدف‌گیری در کنار چشمی تلسکوپی

و اما این راکت انداز دارای یک چشمی و کامپیوتر هدف گیری جدید به نام Dynarange است که از چند سال پیش تحویل ارتش هلند شد. به کمک این سیستم سربازان با کمترین آموزش و آشنایی نیز قادر به شلیک آن خواهند بود، زیرا هدف گیری توسط کامپیوتر انجام شده و کاربر انسانی تنها راکت را شلیک می‌کند. از آن‌جا که هلند قرار است این سلاح را به اوکراینی‌ها تحویل دهد و سربازان این کشور نیز پیشتر چنین راکتی را نداشته‌اند، احتمالا نمونه مجهز به کامپیوتر مذکور را به دست آن‌ها خواهد رساند تا نیازی به آموزش نباشد. هرچند راکت‌اندازها همگی اصول یکسانی دارند.

اوکراینی‌ها تاکنون مقاومت خوبی از خود نشان داده‌اند، طوری که تنها طی این چند روز درگیری، شمار خودروهای زرهی مختلفی که روسیه از دست داد (نابود شده و یا رها شده) از شمار تلفات زرهی آمریکا بین سال‌های 2003 تا 2008 در عراق نیز پیشی گرفته است.

از سوی دیگر نیروهای ارتش روسیه با مشکل لجستیکی روبرو هستند، طوری که دومین قدرت نظامی دنیا در تامین سوخت و غذا برای نیروهایش که تنها چند کیلومتر با خاک خود فاصله دارند، شدیدا به مشکل خورده است. ویدیوهایی از غارت فروشگاه‌های مواد غذایی توسط سربازان روسیه موجود است که ناشی از کمبود مواد غذایی بین آن‌هاست. البته روس‌ها به بانک‌ها نیز رحم نکرده و دست به سرقت پول از بانک‌های اوکراینی زده‌اند.

همچنین ویدیوهای بسیاری از خودروهای زرهی سبک و سنگین مختلف روسی منتشر می‌شود که به دلیل نداشتن سوخت به حال خود رها شده و به دست اوکراینی‌ها افتاده‌اند. در یک مورد دو سرباز روس به یک پایگاه پلیس محلی در خارکیف مراجعه کرده و درخواست سوخت کردند که توسط پلیس اوکراین بازداشت شدند.

بروزرسانی

پانزرفاوست 3

پانزرفاوست 3 در دست یک سرباز اوکراینی

با توجه به تصاویر جدید از نیروهای اوکراینی، محموله این راکت اندازها به دست آن‌ها رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*