وانت آریسان 2

هر آنچه که باید درباره وانت آریسان 2 بدانید؛ مشخصات فنی و امکانات

ایران خودرو قصد دارد وانت آریسان 2 را که نسخه ارتقا یافته آریسان قبلی است با مشخصات فنی جدید و امکانات بیشتر راهی بازار کند.

چند سال پیش گروه خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت وانت جدیدی برای حمل بار تولید کند و نام این موفقیت را وانت آریسان گذاشت. البته این خودرو چندان که باید مورد پسند مشتریان قرار نگرفت و نتوانست آنها را راضی کند. هم‌اکنون این شرکت خودروسازی قصد دارد نسخه جدید آریسان را با امکانات پیشرفته‌تر و مشخصات ارتقا یافته روانه بازار کند.

وانت آریسان 2 با چه مشخصاتی تولید می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ایران خودرو برای تولید آریسان 2، زنده کردن دوباره سگمنت خودروهای تجاری سبک و دیگری راه‌اندازی خط تولیدی جدید در استانی دیگر و ایجاد شغل است. همان‌طور که گفتیم حدود چند سال پیش ایران خودرو به جای تولید وانت باردو یا همان وانت پیکان وارد بازار شد.

پیشرانه‌ای که روی آریسان نصب شده بود، همان موتوری بود که در وانت پیکان مشاهده کرده بودیم، اما شکل و شمایل خودرو حالا عوض شده و امکانات رفاهی آن نیز بیشتر شده بود. طراحی جدید در کنار آپشن‌های بیشتر و ایمنی بالاتر باعث شد تا مشتریان دیگر به سمت خرید وانت باردو نروند و نسخه جدید تولیدی این شرکت را خریداری کنند.

وانت آریسان 2

در همان نسخه‌های اولیه وانت آریسان حواشی زیادی برای این خودرو به وجود آمد، اما وانت مذکور آنقدر امکانات جالب توجه بیشتری در مقایسه با نمونه قبلی داشت که بتواند خودی نشان دهد و جایگاه خود را در بازار پیدا نماید. این خودرو نسبت به وانت باردو امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع و کپسول گاز زیر بدنه دارد و در سگمنت خودروهای تجاری موفقیت خوبی به دست آورده است.

اما همان‌طور که گفته شد، وانت آریسان از نظر مشخصات فنی عقب مانده بود و پیشرانه وانت پیکان را حمل می‌کرد. به همین جهت کارشناسان و مشتریان انتقادات فراوانی به نحوه عملکرد ایران خودرو وارد کردند تا این که این گروه خودروسازی تصمیم گرفت نسخه جدید آریسان را با پسوند 2 تولید کند.

خوشبختانه ایران خودرو علاوه بر احیای خط تولید وانت آریسان در حال کار روی محصولات دیگری نیز است و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت این شرکت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام شده است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت ارتقای پیشرانه محصولات و افزودن امکانات رفاهی بیشتر روی خودروها است.

مشخصات وانت آریسان 2

در وانت آریسان اولیه شاهد ضعف‌هایی در قسمت بدنه بودیم که ایران خودرو تلاش کرده در مدل دوم آن این مشکلات را با ارتقا و بهبودهایی در شاسی‌ها حل کند. همان‌طور که بالاتر گفتیم ایران خودرو روی پیشرانه محصولات جدید خود تمرکز زیادی کرده و وانت آریسان نیز یکی از خودروهایی است که شامل اعمال تغییرات و اصلاحیات پیشرانه شده است.

وانت آریسان 2

بنابراین باید بگوییم که آریسان 2 مجهز به پیشرانه دوگانه سوز ارتقا یافته XU7 پلاس است و قدرت محرکه را از موتور به گیربکس بهبود یافته BE منتقل می‌کند. بدین ترتیب حالا ضعف‌ها و مشکلات نسخه قبلی آریسان تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همان‌طور که از نام این پیشرانه مشخص است، نسخه ارتقا یافته پیشرانه XU7 محسوب می‌شود.

پیشرانه مذکور قبلا بارها روی محصولاتی نظیر پژو 405 و برخی از سمندها تعبیه شده و حالا در نسخه بهبود یافته خود برخی از مشکلات قبلی نظیر واشر سرسیلندر را برطرف کرده است. از جمله تغییراتی که در این پیشرانه اتفاق افتاده و اصلاحاتی که انجام شده می‌توان به تعویض درپوش سرسیلندر، تغییر مکانیزم جداسازی روغن، تعویض سرسیلندر، بهبود آب‌بندی فاصله درپوش و سرسیلندر با هدف رفع نشتی روغن، استفاده از XUM در رینگ و پیستون، تغییرات در میل‌لنگ، استفاده از منیفولد هوای XUM و تغییر فلایویل اشاره کرد.

همان‌طور که احتمال زیاد حدس می‌زنید با اعمال تغییرات مذکور روی پیشرانه جدید، نتایج جدیدی نیز از این موتور شاهد هستیم. برای مثال گشتاور این پیشرانه 13 نیوتن‌متر افزایش یافته و سیستم انتقال قدرت نیز 20 درصد دچار بهبود عملکرد شده است. همچنین حجم مخزن سوخت گاز آریسان 2 حدود 7 درصد بیشتر شده و مصرف سوخت آن نیز کمتر شده و 23 درصد ارتقا یافته است.

وانت آریسان 2

ایران خودرو تمام تلاش خود را کرده تا وانت آریسان 2 را بهتر از قبل راهی بازار کند و در همین راستا شاسی این خودرو را به صورت یکپارچه طراحی کرده تا توان حمل بار تا 750 کیلوگرم به همراه سرنشینان را داشته باشد. حالا در این وانت بار مخزن گاز 75 لیتری در کف خودرو و باک بنزین 40 لیتری تعبیه شده است. همچنین برخی از بهبودهای کلی این خودرو به شرح ذیل است:

نصب سنسور دنده عقب، برخورداری از چراغ مه شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلی‌ها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس؛ این اقدام آخر باعث شده تا فضای کابین به طور کلی افزایش محسوسی داشته باشد.

وانت آریسان 2 در مقایسه با آریسان اولیه هم امنیت بیشتری را به سرنشینان انتقال می‌دهد و هم شبکه خدمات پس از فروش گسترده‌تری در بازار خواهد داشت. امروزه یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از خرید خودرو در نظر گرفت، هزینه‌های نگهداری آن وسیله نقلیه است و خوشبختانه آریسان 2 در این زمینه نیز هزینه‌های پایینی خواهد داشت.

همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، یکی از اهداف مهم ایران خودرو از تولید آریسان 2 ایجاد اشتغال در استانی دیگر است. در همین راستا به نظر می‌رسد گروه خودروسازی مذکور قصد دارد خط تولید جدید آریسان 2 را نه در تهران بلکه در استان خراسان رضوی و مشهد راه‌اندازی نماید.

وانت آریسان 2

این اقدام شایسته که در راستای حفظ مسئولیت‌های اجتماعی ایران خودرو انجام شده می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل گوناگونی در این استان شود و خانواده‌های بسیاری را تحت پوشش خانواده ایران خودرو قرار دهد. از طرفی مشاغل مختلف دیگری نیز از کنار این کارخانه به وجود خواهد آمد.

چندی پیش مراسمی برگزار و در آن از خط تولید وانت آریسان 2 رونمایی شد. در این مراسم مقامات زیادی از جمله مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، نماینده مجلس، مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان، رییس سازمان صمت استان خراسان رضوی و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری حضور داشتند. در این مراسم مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان بیان کرد:

تولید آریسان۲ با تعداد روزانه ۲۰ دستگاه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود به مرور با افزایش تولید و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، در پایان سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» بتوانیم به هدف ۴۰ هزار دستگاه در سال برسیم.