ماشین ضد گلوله پوتین

نگاهی به ماشین ضد گلوله پوتین در سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران + ویدیو

در کنار تمام حواشی و اخبار سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران، ماشین ضد گلوله پوتین، یکی از موارد پر سر صدا در شبکه های اجتماعی بود. در ادامه به معرفی این خودرو پرداخته ایم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فعلی روسیه یکی از قدرتمندترین افراد سیاسی جهان محسوب می‌شود که ناوگان خودروهای تشریفاتی او در سفرهای بین المللی، همیشه مرکز توجه بوده است. امروز به سراغ ماشین ضد گلوله پوتین در آخرین سفر او به کشور خودمان نگاهی خواهیم داشت و به مشخصات فنی و تصاویر این لیموزین ضد گلوله و بزرگ، نگاهی می‌اندازیم اما پیش از آن که به سراغ اطلاعات فنی و مقایسه‌ی این خودرو با نسل‌های گذشته‌ی گارد تشریفات روسیه برویم، با ما همراه باشید تا در یک ویدیو جذاب و کامل، تمام ابعاد لیموزین تشریفات ولادیمیر پوتین را بهتر ببینیم.

معرفی ماشین ضد گلوله پوتین

تا قبل از سال 2017، ولادیمیر پوتین با مرسدس بنز S600 Guard Pullman، در سفرهای بین المللی حاضر می‌شد اما توانمندی روس‌ها در ساخت خودروهای تشریفاتی و موفقیت‌های برند اوروس، رئیس جمهور روسیه را ترغیب کرد تا خودرو بومی را با پادشاه لیموزین‌های آلمانی جایگزین کند. اوروس سنات، از سال 2018 یعنی در مراسم چهارمین تحلیف ولادیمیر پوتین، در قامت یک لیموزین ضد گلوله به گارد خودروهای تشریفات او اضافه شد. همچنین باید بدانید که این خودرو بخشی از برنامه “Kortezh” است که توسط انستیتو خودروسازی “NAMI” روسیه، توسعه پیدا کرده.

اوروس سنات پوتین

این خودرو در سفرهای بین المللی، با هواپیمای ایلوشین ایل 76 جا به جا می‌شود و به همراه اتومبیل های دیگری مثل مرسدس بنز G کلاس یا کلاس‌های E و S و حتی بی ام و سری 5 یا شورلت، اسکورت می‌شود. اکنون که نسبت به ماشین ضد گلوله پوتین، یک دید کلی پیدا کردید، نوبت آن است تا به مشخصات فنی و ویژگی‌ها آن نگاهی داشته باشیم.

طراحی ظاهری، ابعاد، پلتفرم و ضد گلوله بودن

ماشین ضد گلوله پوتین

در مورد تماما بومی بودن اوروس سنات پوتین، شک و گمان‌های زیادی وجود دارد چرا که این خودرو، بر اساس پلتفرم رولز رویس فانتوم طراحی شده است. البته رولز رویس فانتوم در نسخه استاندارد، 5631 میلی متر طول و 2700 کیلوگرم وزن دارد که این اعداد در ماشین ضد گلوله پوتین به 6700 میلی متر و 7200 کیلوگرم (وزن خالص) افزایش پیدا کرده‌اند و فاصله محوری هم به 4.3 متر می‌رسد تا رئیس جمهور روسیه و دیگر سرنشینان کابین، با کمبود فضای اتاق مواجه نباشند و ارتفاع و عرض این خودرو هم به ترتیب برابر با 1.69 و 2.02 متر هستند. اما چه چیزی وزن این خودرو را تا این اندازه زیاد می‌کند؟

اوروس سنات پوتین

اوروس سنات در نسخه معمولی

جواب در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ ضد گلوله بودن! ستون‌های A و B و C، همگی عریض‌تر و تقویت شده‌اند تا در صورت افتادن اجسام سنگین بر روی سقف ماشین ضد گلوله پوتین، هیچ تهدیدی متوجه سرنشینان نباشد. تمام شیشه‌ها و تمام نقاط بدنه هم ضد گلوله هستند و حتی در برابر حملات شیمیایی هم دوام می‌آورند. همچنین کف خودرو نسبت به آتش سوزی و انفجار مین های زمینی، مقاوم شده است و لاستیک‌ها هم از نوع «ران فلت تایر» یا همان “run flat rubber tyres” هستند که به راننده اجازه می‌دهند تا حتی در صورت پنچر شدن لاستیک‌ها، یک مسافت 20 کیلومتری را روی رینگ‌ها طی کند.

اوروس سنات

در ادامه به 2 کپسول اکسیژن و کیسه‌های خونی می‌رسیم که با گروه خونی رئیس جمهور روسیه مطابقت دارند تا در صورت وقوع حادثه‌های جدی، هیچ خطری ولادیمیر پوتین را تهدید نکند. به علاوه راننده‌ی ماشین ضد گلوله پوتین هم جزو ماهرترین راننده‌های جهان است که دوره‌های تیراندازی پیشرفته و کمک‌های اولیه‌ی پزشکی را به صورت کامل گذرانده. قطعات الکترونیکی مثل باتری‌ها و ECU به علاوه‌ی قطعات مکانیکی حساس مثل پمپ هیدرولیک هم در برابر آتش سوزی ایمن شده‌اند و حتی در زیر کاپوت، یک سیستم اطفا حریق کامل را داریم.

مشخصات فنی و پیشرانه‌ی پورشه

اوروس سنات پوتین

در زیر کاپوت ماشین ضد گلوله پوتین، یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ 4.4 لیتری را داریم که یکی از شاهکارهای پورشه هم محسوب می‌شود. این پیشرانه با یک موتور الکتریکیِ ساخت شرکت روسی “Kalashnikov” یا همان «کلاشینکوف» جفت شده است که به کمک موتور بنزینی می‌تواند 600 اسب بخار قدرت و 890 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 9 سرعته، به هر چهار چرخ ماشین ضد گلوله پوتین بفرستد.

ماشین ضد گلوله پوتین

طبق مستندات سایت‌های خبری روسی، شتاب 0 تا 100 این خودرو به کمتر از 6 ثانیه می‌رسد که با توجه به وزن 7200 کیلوگرمی آن، کمی اغراق آمیز خواهد بود. همچنین حداکثر سرعت ماشین ضد گلوله پوتین به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است و مصرف سوخت ترکیبی آن هم در هر صد کیلومتر، به 17 لیتر می‌رسد.

اوروس سنات پوتین

در انتها به سیستم تعلیق بهبود یافته نگاهی می‌اندازیم که وزن 7.2 تنی این غول ضد گلوله را به دوش می‌کشد. در ماشین ضد گلوله پوتین، کمک فنرهای تلسکوپی و سیستم تعلیق دو جناغی (در محور جلو) و سیستم تعلیق چند میله‌ای فعال در محور عقب را داریم. همچنین رینگ‌های 20 اینچی و لاستیک‌های سایز 55/255 هم عظمت ماشین ضد گلوله پوتین را چند برابر کرده‌اند. تجهیزات ایمنی دیگری مثل سیستم ESP، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری، تابلو خوان هوشمند، سیستم تشخیص عابرین و راکب‌های دوچرخه و موتورسیکلت، رادار 360 درجه و رادار نقطه کور به همراه 9 ایربگ، از دیگر امکانات ماشین ضد گلوله پوتین هستند.

طراحی ظاهری و کابین

کابین اوروس سنات

فرمت کابین خودرو مخصوص ولادیمیر پوتین

جلو پنجره این خودرو به یک هواکش غول پیکر مجهز شده است تا پیشرانه‌ی غول پیکر V8 را خنک نگه دارد. همچنین طراحی چراغ‌ها، رولز رویس بودنِ ماشین ضد گلوله پوتین را فریاد می‌زند.

کابین اوروس سنات

تزئینات کرومی و طراحی مکعبی، اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری این خودرو هستند تا کلاسیک بودن را در عین زیبایی به تصویر بکشند. در داخل اتاق ماشین ضد گلوله پوتین با نمایشگاهی از چرم و چوب و پارچه طرف هستیم و قطعات پلاستیکی، به هیچ وجه حضور ندارد. نمایشگرهای دیجیتال دوال اسکرین 12 اینچی، فرمان دو پره و ساعت دیجیتال، اصلی‌ترین ویژگی‌های کابین ماشین ضد گلوله پوتین هستند.

در صندلی‌ عقب هم دو صندلی کاپیتانی را در کنار نمایشگرهای اختصاصی، میز تاشو و استراحتگاه پا داریم و در کنسول وسط ردیف عقب، میز نوشیدنی و یخچال مخصوص نصب شده است. متاسفانه به دلایل امنیتی، عکس برداری از کابین این خودرو ممنوع است و این تصاویر، به نسخه‌ی استاندارد اوروس سنات مربوط می‌شوند.

ماشین ضد گلوله پوتین در نسل‌های قبلی

از مرسدس بنز S600 Pullman Guard که بگذریم، به مهم‌ترین ماشین تشریفات ریاست جمهوری روسیه یعنی “Soviet-era ZIL-41052” می‌رسیم که تا مدت‌ها (بین سال‌های 1985 تا 2002) به عنوان خودرو اصلی گارد تشریفات روسیه استفاده می‌شد. این خودرو به دلایل ضعف امنیتی و چهره‌ی قدیمی، جای خود را به مرسدس بنز W140 لیموزین داد و بعد از آن، W220 و W221 را دیدیم و نهایتا به اوروس سنات لیموزین رسیدیم.