بوگاتی شیرون با پیشرانه W16

پروسه بسیار دیدنی ساخت پیشرانه W16 بوگاتی ویرون با 4 توربو شارژر + ویدیو

پیشرانه W16 بوگاتی ویرون، شیرون و چنتودیچی را می‌توان یک شاهکار مهندسی دانست. در ادامه به جزئیاتی از توسعه این موتور 16 سیلندر می‌پردازیم.

پیشرانه W16 بوگاتی که امروزه نیروی محرکه بوگاتی شیرون را تامین می‌کند، در حال نزدیک شدن به تولد 20 سالگی خود است. این شگفتی مهندسی وقتی که ویرون در سال 2005 به عرضه رسید، مرزهای عملکرد خودروها را جابه‌جا کرد و این خودرو از آن زمان تا به اینجا تغییراتی را به خود دیده است که فقط بر قدرت و سلطه آن افزوده‌اند.

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت با پیشرانه 16 سیلندر

مروری بر توسعه پیشرانه W16 بوگاتی

یک نقاشی روی پاکت نامه‌ای در سال 1997 به توسعه پیشرانه W16 بوگاتی منجر شد. «فردیناند کار پیئش» (Ferdinand Karl Piëch)، رئیس هیئت مدیره گروه فولکس واگن در آن زمان، ابتدا ایده یک پیشرانه 18 سیلندر را در سر می‌پروراند و این ایده نهایتاً به پیشرانه 8 لیتری 16 سیلندر کواد توربوی امروزه بوگاتی تبدیل شد.

این پیشرانه در سال 2001 اولین تست خود را پشت سر گذاشت و به خروجی مورد نیاز 987 اسب بخار رسید. قدرت فراوان این پیشرانه بوگاتی را ملزم کرد تا راه‌های جدیدی نظیر جایگاه تست پیشرانه جدید را برای آزمایش آن در نظر بگیرد.

پیشرانه W16 بوگاتی

به گفته «کارل هاینز نیومن» (Karl-Heinz Neumann)، مدیر بخش توسعه پیشرانه فولکس واگن، مهندسان با حدس و گمان به جلو می‌رفتند چون هیچ داده‌ای درباره خودروهایی با پیشرانه تولیدی دارای بیش از 12 سیلندر که سرعتی بیش از 350 کیلومتر بر ساعت داشته باشند، در دسترس نبود. یکی از موانع اصلی پیش روی این پروژه، این بود که چطور تعادل خودرو را با این سرعت حفظ کنند.

بوگاتی ویرون با پیشرانه W16 تا سال 2005 به بازار راه پیدا نکرد و مهندسان بوگاتی چهار سال فرصت داشتند تا روی هرچه روان‌تر و قابل اطمینان‌تر ساختن این پیشرانه کار کنند. برای دستیابی به این هدف، نوآوری‌های فنی بیشتری نیاز بود.

پیشرانه W16 بوگاتی

طراحی پیشرانه W16 بوگاتی طوری بود که تشخیص احتراق ناقص (Misfire) و ضربه موتور (Engine Knock) را دشوار می‌کرد و به همین دلیل، این خودروساز فرانسوی سیستم Ion Current Sensing را توسعه داد. سیستم Ion Current Sensing وظیفه رصد جریان یونی هر شمع را بر عهده دارد و در صورت تشخیص احتراق ناقص یا ضربه موتور، می‌تواند سیلندر را غیر فعال کند، زمان‌بندی را کندتر کند یا فشار را کاهش بدهد.

بوگاتی پیشرانه 16 سیلندر خود را برای سال 2010 ارتقا داد. این شرکت توربوشارژرهای بزرگ‌تری را به آن اضافه کرد و تغییرات متعدد دیگری را به وجود آورد. نتیجه، افزایش خروجی تا 1183 اسب بخار شد. با این حال، این پیشرانه با معرفی شیرون افزایشی قابل توجه در خروجی را به خود دید. بوگاتی پیشرانه قدیمی را کنار گذاشت و همه‌چیز را از نو ساخت. پیشرانه W16 جدید قادر به تولید 1479 اسب بخار قدرت بود و بوگاتی این خروجی را مدیون توربوشارژرهایی می‌دانست که توربوشارژ متوالی جدیدی را با خود به دنبال می‌آورند.

موتور 16 سیلندر بوگاتی

امروزه پیشرانه W16 بوگاتی که در شیرون سوپر اسپرت و چنتودیچی به کار رفته است، توانایی تولید 1578 اسب بخار قدرت را دارد. گفتنی است برای مونتاژ 3712 قطعه این پیشرانه، دو تکنیسین 6 روز برای آن وقت می‌گذارند. پس از تکمیل مونتاژ، پیشرانه از کارخانه زالتسگیتر فولکس واگن به مولشایم در فرانسه فرستاده می‌شود تا مهندسان آن را به سیستم انتقال قدرت متصل کنند و مونتاژ نهایی را انجام بدهند.