راه‌ های کاهش استرس

بهترین راه‌ های کاهش استرس از زبان دانشمندان و متخصصان

با ۵ مورد از بهترین راه‌ های کاهش استرس از زبان دانشمندان و متخصصان آشنا شوید؛ از گاز زدن فلفل گرفته تا خمیازه کشیدن.

بسیاری از افراد تحت تاثیر فشارهای مالی و خانوادگی، سطوح بالای استرس و فشار را تجربه می‌کنند. اگر راه‌هایی که تا کنون برای تسکین این فشارها می‌دانستید موثر واقع نشده‌اند، به خواندن این مطلب ادامه دهید. در ادامه به بهترین راه‌ های کاهش استرس از زبان دانشمندان و متخصصان می‌پردازیم.

۵ مورد از بهترین راه‌ های کاهش استرس

۱- از رفلکس غواصی کمک بگیرید

یکی از راه‌ های کاهش استرس، فعال کردن رفلکس غواصی است. فرو بردن سر در یک کاسه آب سرد می‌تواند رفلکس غواصی شما را فعال کند و باعث کاهش اضطراب شما شود. این کار باعث کاهش سرعت قلب می‌شود و در نتیجه خون بیشتری را به سمت اندام‌های حیاتی شما حرکت می‌دهد.

یخ

راه ایده‌آل این است که یک کاسه بزرگ را با آب سرد پر کنید و صورت خود را به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که می‌توانید نفس خود را حبس کنید در آب فرو کنید. اگر نمی‌توانید کاسه بزرگی را در نزدیکی خود پیدا کنید، می‌توانید صورت خود را در یک پلاستیک بزرگ پر از یخ فشار دهید.

اما مهم است که اگر از فشار خون پایین یا سایر بیماری‌های قلبی رنج می‌برید،‌ قبل از امتحان این تکنیک با پزشک خود مشورت کنید.

۲- یک لیمو یا فلفل تند را گاز بزنید.

وقتی استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید، ذهن شما تمایل دارد که تمرکز خود را روی چیزهایی که شما را آزار می‌دهد، محدود کند. ممکن است در این جور مواقع حواس خود را با فیلم، بازی یا الکل پرت کنید؛ اما این انتخاب‌ها باعث اتلاف وقت می‌شوند یا گاهی بر سلامت شما تاثیر منفی می‌گذارند.

راه‌ های کاهش استرس-فلفل

رویکرد موثرتر این است که یک منبع قوی از تحریک حسی پیدا کنید تا ذهن شما را از اضطراب وسواس گونه دور کند. گاز گرفتن یک فلفل تند یا مکیدن لیمو از راه‌ های کاهش استرس هستند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

۳- کمک گرفتن از فراکتال‌ها

فرکاتال‌ها به عنوان یکی از راه‌ های کاهش استرس هستند. تقریباً همه ما می‌دانیم که حضور در طبیعت به غلبه بر استرس کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض هر تصویری که از الگوهای پیچیده در طبیعت تقلید می‌کند نیز می‌تواند اثرات آرامش بخش مشابهی ایجاد کند. انسان‌ها در حضور اشکال پیچیده و قابل دسترس در طبیعت به آرامش می‌رسند.

فراکتال

تصاویر فراکتال، الگوهایی هستند که در مقیاس کوچک و کوچک‌تر تکرار می‌شوند و می‌توانند کمک کننده باشند. این الگوها در طبیعت در چیزهایی مانند دانه‌های برف دیده می‌شوند. بسیاری از تصاویر کامپیوتری و حتی نقاشی‌های معروف جکسون پولاک حاوی فراکتال هستند.

۴- از خودتان فاصله بگیرید!

اگر در دام اضطراب و منفی گرایی افتاده‌اید، به دنبال راهی برای فاصله گرفتن از این موقعیت بگردید. محققان کشف کرده‌اند که صحبت کردن در مورد خودتان به عنوان سوم شخص می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. وقتی با خودتان صحبت می‌کنید به جای استفاده از «من» به عنوان «او» به خودتان اشاره کنید. این کار به شما در فاصله ذهنی از هر چیزی که شما را مضطرب می کند، کمک می‌کند.

۵- خمیازه کشیدن را امتحان کنید

وقتی استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید، مغز شما گرم می‌شود. پیدا کردن راهی برای خنک کردن مغز می‌تواند به شما کمک کند. یکی از روش‌های خنک کردن مغز، خمیازه کشیدن است. خمیازه کشیدن حتی به طور طبیعی در برخی از انواع استرس روی می‌دهد. اما چون خمیازه کشیدن ارادی نیست، می‌توانید از قابلیت مسری بودن آن استفاده کنید.

خمیازه-راه‌ های کاهش استرس

در واقع ویدیوهایی در یوتیوب از مردم در حال خمیازه کشیدن وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که استرس شما کاهش پیدا کرده است.

کاهش استرس می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش کیفیت زندگی شما شود و در تصمیماتی که می‌گیرد موثر باشد. البته هر کدام از راه‌ های کاهش استرس برای همه افراد به یک اندازه اثر نمی‌کنند. اما می‌توانید از این رروش‌های غیر معمول استفاده کنید تا ببینید که آیا برای شما موثر هستند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*