امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

۱۰ قابلیت پنهان اندروید ۱۳ که از وجود آن‌ها بی‌خبرید

اندروید ۱۳ دارای قابلیت های جدید و جذابی است که شاید با برخی از آن‌ها آشنا باشید، اما برخی از امکانات این آپدیت مخفی هستند.

اندروید ۱۳ گوگل منتشر شده است. این نسخه جدید با امکانات مفید و سودمندی همراه است که گوشی شما را بهتر از قبل می‌کند؛ البته در این بین امکاناتی هم وجود دارد که ممکن است از دید شما پنهان شده باشد. اما نگران نباشید، ما در اینجا به معرفی ۱۰ قابلیت پنهان اندروید ۱۳ خواهیم پرداخت تا بتوانید از تمام قدرت جدیدترین نسخه سیستم عامل موبایل گوگل استفاده کنید.

گوگل سه روز پیش Android 13 را منتشر کرد و احتمالا طی ماه‌های پیش رو برای گوشی هوشمند شما ارسال شود. ولی پیش از آنکه بخواهید این سیستم عامل را روی گوشی خود نصب کنید، بد نیست با امکانات و ویژگی‌های جدید آن آشنا شوید.

قابلیت های مخفی اندروید ۱۳ که باید بدانید

آیکون‌هایی که با تصویر پس زمینه هماهنگ می‌شوند

امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

اندروید ۱۲، سیستم تم‌سازی جدیدی به نام Material You را معرفی کرد. این سیستم رنگ‌های پس زمینه را گرفته و از آن‌ها در کل رابط کاربری گوشی استفاده می‌کند. البته این فقط شامل آیکون اپلیکیشن‌های ساخت گوگل در صفحه هوم گوشی شما می‌شد. اما اندروید ۱۳ این ویژگی را روی تمام آیکون‌ها اعمال خواهد کرد.

این ویژگی به صورت خودکار روی تمام آیکون‌ها فعال نمی‌شود، بلکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باید خودشان بستر را برای این کار مهیا کنند. بنابراین اگر تمام برنامه‌ها از این ویژگی پشتیبانی کنند، صفحه هوم گوشی شما یکدست و زیباتر خواهد شد.

انتخاب زبان مستقل برای هر اپلیکیشن

مدت‌هاست که امکان انتخاب زبان گوشی توسط اندروید ارائه می‌شود. اما اندروید ۱۳ می‌خواهد این قابلیت را با امکان انتخاب زبان جداگانه برای هر اپلیکیشن، گسترش ببخشد.

شاید شما بخواهید اکثر برنامه‌ها را روی زبان انگلیسی اجرا کنید، ولی ترجیح می‌دهید برخی از برنامه‌ها را با زبان فارسی استفاده کنید. این کار از طریق صفحه اطلاعات برنامه در تنظیمات سیستم امکان‌پذیر خواهد بود.

قابلیت Quick Tap برای روشن کردن چراغ قوه

قابلیت Quick Tap به عنوان راهی برای استفاده بیشتر از قاب پشتی گوشی همراه اندروید ۱۲ معرفی شد. با این حال یکی از کلیدی‌ترین قابلیتی‌هایی که کاربران از آن انتظار داشتند را ارائه نمی‌کرد. خوشبختانه این مشکل در اندروید ۱۳ برطرف خواهد شد.

سرانجام شما همراه آپدیت جدید اندروید می‌توانید با لمس قاب پشتی گوشی خود، چراغ قوه را اجرا کنید. البته متاسفانه این ویژگی فعلاً فقط مختص گوشی‌های پیکسل خود گوگل است.

امکانات جدیدتر برای Bedtime Mode

امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

Bedtime Mode، بخشی از ابزارهای Do Not Disturb (لطفاً مزاحم نشوید) و Digital Wellbeing (سلامت دیجیتال) است. این ابزار با امکاناتی که دارد، گوشی شما را در آخر شب کم استفاده‌تر خواهد کرد تا خواب آسوده‌تری را تجربه کنید.

حالا آپدیت اندروید ۱۳ گوگل قابلیت های جدیدی را به این بخش اضافه می‌کند. اولی، امکان تاریک کردن تصویر پس زمینه گوشی برای فشار کمتر روی چشم‌ها و دومی فعال شدن تم تیره به محض روشن کردن Bedtime Mode است.

مجوزهای امن‌تر چندرسانه‌ای

اپلیکیشن‌های زیادی هستند که مجوز دسترسی به فایل‌های چندرسانه‌ای کاربر را درخواست می‌کنند. تا پیش از اندروید ۱۳ این یک مجوز کلی بود. اگر برنامه‌های این مجوز را اخذ می‌کرد، به کل فایل‌های چندرسانه‌ای گوشی شما دسترسی پیدا می‌کرد. اما خوشبختانه در نسخه جدید اندروید این وضعیت متفاوت است. این سیستم عامل به شما اجازه می‌دهد فقط اجازه دسترسی به عکس‌ها و ویدیوهای خاصی را بدهید.

پاک کردن خودکار کلیپ‌برد

دسترسی به کلیپ‌برد یکی دیگر از امکاناتی است که برای مدت طولانی در اندروید ارائه می‌شود. اخیراً این سیستم عامل زمانی که برنامه‌ای به کلیپ‌برد دسترسی پیدا می‌کند، شما را مطلع خواهد کرد.

حال نسخه جدید اندروید می‌خواهد با پاک کردن خودکار کلیپ‌برد پس از مدت معینی، حریم خصوصی کاربران را ارتقا دهد. بنابراین اگر اطلاعات مهمی هم داخل آن باشد، خوشبختانه برای دراز مدت در آن ذخیره نخواهد شد.

نوتیفیکیشن‌ها انتخابی‌تر می‌شوند

کنترل ذاتی نوتیفیکیشن‌ها در Android 13

مدت زمان زیادی است که اپلیکیشن‌ها می‌توانند پس از نصب، فوراً انتشار نوتیفیکیشن برای کاربر را آغاز کنند. شما بعد از نصب باید به تنظیمات رفته و نوتیفیکیشن‌های آن برنامه را خاموش کنید. ولی رویکرد اندروید ۱۳ در قبال نوتیفیکیشن‌ها تغییر خواهد کرد.

بنابراین وقتی برنامه‌ای برای اولین بار اجرا می‌شود، از شما می‌پرسد که آیا مجوز ارسال نوتیفیکیشن را به آن می‌دهید یا خیر. این می‌تواند ندیدن نوتیفیکیشن برنامه‌هایی که نیازی به نوتیفیکیشن آن‌ها ندارید را آسان‌تر کند.

کنترل شدت ویبره

امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

تنظیم صدای هشدار، نوتیفیکیشن و پخش چندرسانه‌ای قابلیت پیش پا افتاده‌ای برای اندروید است. اکنون شما می‌توانید شدت ویبره را هم تنظیم کنید. تنظیمات ویبره در اندروید ۱۳ شامل اسلایدرهایی برای تنظیم لرزش تماس، نوتیفیکیشن، هشدار، بازخورد لمسی و فایل‌های چندرسانه‌ای به صورت مستقل می‌شود که این ویژگی فوق‌العاده‌ای است.

نمای داشبورد حریم خصوصی ۷ روزه

امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

اندروید ۱۲ قابلیتی به نام «داشبورد حریم خصوصی» را معرفی کرد که نشان می‌داد اپلیکیشن‌ها در حال استفاده از کدام مجوزها روی گوشی شما هستند. این ویژگی اتفاقات طی ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌داد، اما حالا نسخه جدید اندروید آن را به ۷ روز افزایش داده است. این به شما کمک می‌کند بیشتر مراقب امنیت خود بوده و برنامه‌های مشکوک را در طول هفته زیر نظر بگیرید.

ببینید که کدام برنامه‌ها فعال هستند

امکانات و قابلیت های اندروید ۱۳

اکثر برنامه‌های اندرویدی نیازی به بسته شدن ندارند. با این حال برخی از آن‌ها نیازهای ویژه‌ای دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دائماً در پس زمینه گوشی شما فعال باشند. شبکه‌های اجتماعی و ردیاب‌های تناسب اندام از این دسته برنامه‌ها هستند.

اندروید ۱۳ به شما این اجازه را می‌دهد که برنامه‌های فعال در پس زمینه را زیر نظر بگیرید. برای مشاهده آن‌ها فقط کافیست صفحه را به پایین بکشید و نام آن‌ها را در زیر پنل تنظیمات سریع ببینید. از همان جا هم می‌توانید هر برنامه‌ای را که نخواستید ببندید.

سخن پایانی

اندروید ۱۳ امکانات و قابلیت های زیادی دارد. بروزرسانی‌هایی که مربوط به بهبود حریم خصوصی کاربر هستند و باعث بهبود کیفیت زندگی دیجیتال می‌شوند. بنابراین وقتی با گوشی خود این آپدیت جدید را دریافت کردید، از آن لذت خواهید برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*