گوگل

گوگل عذر ۱۲ هزار کارمندش را خواست؛ بزرگ‌ترین تعدیل نیروی غول جستجوی جهان!

گوگل با انتشار بیانیه‌ای از اخراج گسترده 12 هزار نفر از کارکنان خود خبر داده که بزرگ ترین تعدیل نیروی این غول فناوری تاکنون به‌شمار می‌رود.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، طی شش ماه گذشته در راستای کاهش هزینه‌های شرکت، پروژه‌های بسیاری را به حالت تعلیق درآورده است. اکنون، نوبت به برکناری بخش بزرگی از کارکنان گوگل رسیده است. گوگل از اخراج 12 هزار نفر شاغل در مجموعه‌های خود از جمله شرکت مادر، یعنی آلفابت خبر داده که بزرگ ترین تعدیل نیروی تاریخ این غول فناوری محسوب می‌شود.

این تصمیم حاکی از تعدیل 6 درصدی نیروی کار گوگل است و با اقدامات اخیر مایکروسافت و آمازون مطابقت دارد. پیچای با اعلام خبر تعدیل گسترده نیروهای خود گفت که کارمندان پیش برکناری، از این روند باخبر شده‌اند. وی هم‌چنین خطاب به کارکنان بین‌المللی گفت که روند فعلی برای آنها به‌دلیل قوانین و دستورالعمل‌های محلی، طولانی‌تر خواهد بود.

علت تعدیل نیروی گوگل چیست؟

پیچای علت اخراج کارکنان را چالش‌های اقتصادی شرکت دانست و افزود:

ما با یک واقعیت اقتصادی متفاوت با آنچه قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، روبرو هستیم.

 

تعدیل نیروی گوگل

پیچای مجددا هوش مصنوعی را به‌عنوان آینده این شرکت معرفی کرد و گفت:

چرخش گوگل به سوی هوش مصنوعی، منجر به پیشرفت‌هایی بزرگ در تجارت و صنعت ما شد.

بااین‌حال، گوگل هم‌چنان در تلاش است تا از این فناوری به کسب درآمدهای بیش‌تر برسد. در حال حاضر، محبوب‌ترین محصول مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، دستیار صوتی این شرکت است. اگرچه طبق گزارش‌ها، پس از شکست برنامه‌های کسب درآمد از آن، پشتیبانی از این سرویس کاهش یافته است. علاوه بر این، پروژه Deepmind این شرکت نیز علی‌رغم امیدواری‌های فراوان، راه به جایی نبرد و ظاهرا تنها راه، تعدیل نیروی شرکت‌های گوگل است.

هم‌اکنون، پرسروصدا‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در حوزه ربات‌های چت رقم خورده که از جمله آنها می‌توان به ChatGPT اشاره کرد. این پروژه‌ها شهرت گوگل را به‌عنوان رهبر آینده AI خدشه‌دار کرده و باعث شد پیچای تصمیم به تعدیل گسترده نیرو و برقراری وضعیت اضطراری کند.

امروزه با وجود ابزارهای مفیدی نظیر الکسا و دستیار گوگل، هنوز مشخص نیست که چرا یک ربات نویسنده تا این حد با اقبال عمومی مواجه شده است. ماموریت کاهش هزینه پیچای و به‌دنبال آن تعدیل نیروی گوگل، از ماه ژوئیه و با اخراج بخش توسعه سخت‌افزار لپ‌تاپ آغاز شد. پس از آن، این شرکت از توقف پروژه استادیا خبر داد و تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری بر روی دستیار صوتی خود را نیز کاهش دهد.