خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

چری تیگو TJ-1 ؛ شاسی بلند آفرودی با شانس بالای حضور در ایران + قیمت و مشخصات فنی

چری تیگو تی جی 1 یا Chery Tiggo TJ-1 یک خودرو شاسی بلند آفرودی و نیمه لاکچری است که برای واردات به ایران، شانس فوق العاده زیادی دارد. در ادامه با مشخصات فنی آن آشنا خواهیم شد.

تورهای طبیعت گردی چین، به پای ثابت برنامه‌های مردم این کشور تبدیل شده‌اند و خودروسازان چینی هم سعی دارند تا حد ممکن، سهم خود را از این بازار دشت کنند. بنابراین بازار خودروهای آفرودی یا بهتر بگوییم، حداقل با چهره آفرودی، حسابی در چین داغ شده است. شاسی بلندهایی مثل هاوال بیگ داگ، جتور تراولر یا غول‌های هزار اسب بخاری مثل یانگ وانگ U8 و دانگ فنگ منگشی، از بهترین ماشین‌های آفرودی چینی هستند. شرکت چری تا اینجای کار، با اسم واقعی خود وارد این مارکت نشده بود، اما چری TJ-1 اینجاست تا در حد و اندازه خود، عرض اندام کند!

فهرست عناوین:

معرفی کوتاه شاسی بلند آفرودی چری تیگو TJ-1

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

تقریبا سه ماه قبل بود که زمزمه‌های ساخت چری تیگو تی جی 1 را شنیدیم. این خودرو یک شاسی بلند کامپکت و دو ردیفه است که برخی از ویژگی‌های خودروهای برقی و هیبریدی را در ظاهر خود دارد. قیمت چری تیگو TJ-1 از 14.5 هزار دلار شروع می‌شود و یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ را حمل می‌کند و امکانات و آپشن‌های فراوان آن، هر مخاطبی را جذب می‌کند. همچنین اگر صد سال هم بگردید، نمی‌توانید یک خودرو AWD چینی را با این قیمت بخرید!

طراحی ظاهری و ابعاد چری تی جی 1

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

ابعاد چری تیگو TJ-1 تقریبا تنه به تنه لاماری ایما حرکت می‌کند و یک سر و گردن از تیگو 7 مدیران خودرو بزرگ‌تر و برابر 4515 میلی متر طول، 1865 میلی متر عرض و 1680 میلی متر ارتفاع است و فاصله محورهای آن هم به 2675 میلی متر می‌رسد. جلوپنجره‌ی چری تیگو تی جی 1 هیچ سنخیتی با ابعاد یا حتی موتور آن ندارد و فوق العاده غول پیکر به نظر می‌رسد. همچنین طراحی چراغ‌ها هم تقریبا از الگو ام وی ام X22 پرو پیروی می‌کند و هدلایت‌های سه گانه و دو تکه را دارد. در پایین‌ترین و گوشه‌ترین بخش‌های سپر هم به مه شکن‌ها و دی لایت‌ها می‌رسیم.

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

البته جلوپنجره بالا هم یکی دیگر از چهره‌های چری تیگو TJ-1 را نشان می‌دهد که احتمالا فقط مخصوص تریم پرچمدار و فول آپشن باشد. این نسخه علاوه بر جلو پنجره، از فلاپ‌های پلاستیکی گلگیر و رینگ‌های آفرودی متفاوت هم بهره می‌برد (تصاویر واقعی این نسخه را در ادامه خواهید دید).

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

در نمای کناری، آینه‌ بغل‌های مستطیلی شکل را داریم که باز هم قصد دارند تا شما را گول بزنند اما رینگ‌های 18 اینچی با طرح 5 پره، دقیقا خلاف این موضوع را نشان می‌دهند و با اندازه‌ی چری تیگو TJ-1 هماهنگ‌تر هستند.

ماشین چینی چری تیگو تی جی 1

نمای عقبی، شاید مدرن‌ترین بخش در طراحی ظاهری چری تیگو TJ-1 باشد و از چراغ‌ خطرهای به هم پیوسته، اسپویلر سقفی و دیفیوزر دو رنگ تشکیل شده است. شاید جذاب‌ترین بخش در طراحی این خودرو، حضور دستگیره‌های پاپ اوت باشد که این نوع از دستگیره‌ها را قبلا در فونیکس اف ایکس دیده‌ بودیم.

کابین و داشبورد چری تی جی 1

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

اتاق و داشبورد چری تیگو TJ-1 هیچ نشانه‌ای از خودروهای آفرودی را ندارد و کاملا لوکس و مجلل است. در پشت فرمان، یک کلاستر دیجیتال 8 اینچی را داریم که به همراه نمایشگر هد آپ دیسپلی 8 اینچی، اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار می‌دهند. در سمت راست فرمان اسپرت و D کات که تقریبا شبیه به فرمان شاسی بلند چری تیگو 9 است، نمایشگر لمسی مولتی مدیا با فرمت عمودی و ابعاد 15 اینچی را داریم و درست زیر این نمایشگر، پد شارژر وایرلس قرار دارد.

خودرو شاسی بلند چری تیگو TJ-1

روی کنسول میانی هم به جز اهرم دنده، دو جالیوانی، دکمه‌های کنترل حالت رانندگی، ترمز پارک برقی و اتو هلد دیده می‌شوند. تریم کابین و داشبورد چری تیگو TJ-1 مخلوطی از چرم، طرح فیبر کربن و کروم است که در ترکیب با یکدیگر، احساس پولدار بودن را به شما القا می‌کنند. به علاوه دستگیره‌های درها هم حسابی گول زننده هستند و شبیه به دستگیره‌های آفرودی طراحی شده‌اند.

مشخصات فنی و امکانات چری تیگو TJ-1

ماشین چینی چری تیگو تی جی 1

شاسی بلند آفرودی چری تیگو TJ-1 قرار است در دو نسخه متفاوت راهی بازار شود: مدل تمام بنزینی و پلاگین هیبریدی که مدل هیبریدی احتمالا راهی ایران نمی‌شود. در زیر کاپوت چری تیگو TJ1 یک پیشرانه چهار سیلندر توربو شارژ 1.6 لیتری قرار دارد که احتمالا چیزی شبیه به همان موتور چری تیگو 8 پرو باشد. این پیشرانه در بهترین روز خود می‌تواند 197 اسب بخار قدرت (در دور موتور 5500RPM) و 290 نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 2000RPM) را از طریق گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه و توسط سیستم AWD به تمام چرخ‌ها ارسال کند.

ماشین چینی چری تیگو تی جی 1

چری تیگو TJ-1 در نسخه پلاگین هیبریدی، میزبان یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ هیبریدی و گیربکس DHT است که احتمالا چیزی شبیه به موتور فونیکس اف ایکس PHEV باشد؛ یعنی قدرت 201 اسب بخار با باتری‌های 60 کیلووات ساعتی. چری تیگو TJ-1 نسخه PHEV با باک بنزین پر و باتری‌های فول شارژ، می‌تواند 1200 کیلومتر را طی کند و در حالت تمام برقی، بیش از 100 کیلومتر را بپیماید! مصرف سوخت این نسخه در حالت هیبریدی به 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

در ادامه به لیست بلند بالای امکانات، آپشن‌ها، تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی چری تیگو TJ-1 می‌رسیم:

  • کروز کنترل اتوماتیک
  • مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال و هدآپ دیسپلی
  • صندلی‌های برقی در ردیف جلو
  • فرمان D کات اسپرت
  • تودوزی طرح چرم
  • سنسور تشخیص چهره راننده
  • سیستم صوتی سونی با 10 اسپیکر
  • پردازنده کوالکام 8155
  • سانروف برقی
  • دو جالیوانی
  • شارژر وایرلس و پورت شارژ USB
  • گیربکس اتوماتیک 2 کلاچه
  • دوربین ثبت وقایع
  • صندوق پران برقی
  • رادار نقطه کور
  • سنسور پارک و دوربین دنده عقب
  • آینه‌های جانبی جمع شونده برقی
  • اتوهلد و ترمز پارک برقی
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی
  • نورپردازی کابین

قیمت چری تیگو TJ1 و شانس واردات به ایران با مدیران خودرو

ماشین چینی چری تیگو تی جی 1

قیمت نسخه استاندارد شاسی بلند آفرودی چری تیگو TJ1 از 14.5 هزار دلار شروع می‌شود. پیدا کردن شاسی بلند چینی آفرودی با سیستم حرکت AWD آن هم در این رنج قیمتی، واقعا غیر ممکن است؛ مثلا قیمت تیگو 8 پرو AWD از 22 هزار دلار شروع می‌شود. بنابراین به شدت احتمال دارد که مدیران خودرو، به زودی کارهای واردات این خودرو به ایران را انجام دهد و احتمالا قیمت چری تیگو TJ-1 در ایران، از 1.7 میلیارد تومان شروع شود. تاریخ رونمایی نهایی چری تیگو تی جی 1 حدود سه ماه دیگر است و شاید در اواخر بهار 1402، چهره نهایی این خودرو شاسی بلند چینی را ببینیم.